Olsztyn24

Olsztyn24
18:28
30 stycznia 2025
Martyny, Macieja

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2025-01-29 18:36

Koncert symfoniczny już w piątek w filharmonii

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (31.01), o godzinie 19.00 na koncert symfoniczny.

Wystąpią:
» Sergey Neller - dyrygent, fortepian
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna - Piotr Matwiejczuk

Program:
» Carl Maria von Weber - Uwertura z opery Wolny Strzelec
» Wolfgang Amadeus Mozart - XX Koncert fortepianowy d-moll KV 466
» Johannes Brahms - I Symfonia c-moll op. 68

Opera „Wolny strzelec” Carla Marii von Webera uważana jest za pierwszą niemiecką operę romantyczną. Jak to zazwyczaj bywa z takimi granicznymi dziełami, posiada ono zarówno cechy poprzedniej jak i następującej epoki. Tak jest także w tym wypadku: sporo w całym dziele klasycznego sznytu, a romantyzm tkwi w tematyce opery zatopionej w baśniach i podaniach, a także antagonista w postaci diabła Samiela. Dzieło to niemal z miejsca okazało się ogromnym sukcesem. Trafiło do serc i uszu słuchaczy w prawie wszystkich europejskich ośrodkach operowych. We Francji zostało nawet opatrzone francuskimi recytatywami, dzięki którym publiczność znad Sekwany mogła jeszcze uważniej śledzić losy Agaty, Maksa, Kacpra i innych bohaterów.

Kolejny utwór, który usłyszymy tego wieczoru, to - bez wątpienia - inna muzyczna opowieść: Koncert fortepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Warto zwrócić uwagę na tonację, w której utrzymane jest to dzieło. Utożsamiana w XVIII wieku (oraz wcześniej) z żalem, smutkiem, melancholią, ale też przerażeniem skala d-moll niezwykle rzadko pojawia się w twórczości tego kompozytora: oprócz Koncertu jest to Fantazja na fortepian KV 397, słynna aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet, niektóre fragmenty opery Don Giovanni i wreszcie monumentalne Requiem KV 626. Koncert posiada klasyczną, trzyczęściową formę, w której segmenty skrajne odpowiadają charakterem tonacji d-moll, a w kontrze do nich stoi część środkowa - Romanza - w swym wyrazie łagodna i pogodna. Całość urzeka przepiękną melodyką i - pomimo mroku - mozartowskim animuszem.

Ostatnim utworem tego wieczoru będzie I Symfonia c-moll Johannesa Brahmsa. Pierwsze szkice tego utworu powstały za sprawą 22-letniego kompozytora, a ostatnią nutę w partyturze postawił on dopiero w wieku 43 lat. Trzeba przyznać, że Brahms był bardzo krytyczny wobec własnych poczynań kompozytorskich, a dodatkowa presja ze strony przyjaciół artysty i publiczności, aby kontynuował on uświęconą już wówczas tradycję beethovenowską nie pomagała mu w pracy. Kiedy I Symfonia była w zasadzie skończona, Brahms domagał się próbnych wykonań w kilku miastach, zanim oddał partyturę do druku. Wysiłek się opłacił: legendarny wówczas dyrygent Hans von Bülow nazwał tę kompozycję X Symfonią Beethovena, nie tylko ze względu na muzyczne nawiązania do utworów ostatniego z klasyków wiedeńskich, ale także geniusz tego dzieła, o którym świadczy chociażby niesamowita, porywająca ekspresja, która w istocie jest kontynuacją tradycji symfoniki niemieckiej. Także dziś publiczność na całym świecie zachwyca się tą czteroczęściową opowieścią, co prawda bez odniesień pozamuzycznych, ale jednak silnie narracyjną. Można zanurzyć się w niej całkowicie i zapomnieć o otaczającym świecie - I Symfonia c-moll jest bowiem jak muzyczne misterium...

Sergey Neller - dyrygent, fortepian

Sergey Neller jest niemieckim dyrygentem rosyjskiego pochodzenia określonym mianem „niezwykle utalentowanego” w recenzji, która ukazała się w Neue Zurcher Zeitung. Jego talent został rozpoznany dzięki II nagrodzie, którą artysta zdobył na Konkursie Dyrygenckim im. Gustawa Mahlera w 2016 roku organizowanym przez bamberską Orkiestrę Symfoniczną.

Od tamtej pory Sergey Neller współpracował z takimi zespołami, jak Królewska Orkiestra Szkocka, Verbier Festival Junior Orchestra, Ulsterska Orkiestra (Belfast), Orkiestra Teatru Maryjskiego (Petersburg), Filharmonia Południowych Niderlandów, Filharmonia Szczecińska, Orkiestra Symfoniczna Oulu (Finlandia), Filharmonia im. Leoša Janačka w Ostrawie, Orkiestra Symfoniczna w Norymberdze. Tę ostatnią prowadził od fortepianu, wykonując Koncert fortepianowy C-dur KV 467 Wolfganga Amadeusza Mozarta, z kolei z bamberską Orkiestrę Symfoniczną nagrał XII Symfonię Dymitra Szostakowicza w wytwórni Bayerischer Rundfunk. W 2018 roku Neller zadebiutował w Stanach Zjednoczonych, dyrygując Orkiestrą Symfoniczną w Jacksonville, którą także poprowadził od fortepianu, tym razem wykonując Koncert fortepianowy C-dur KV 503 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzięki temu przedsięwzięciu artysta został oceniony jako „szczególnie uzdolniony”. Jako jeden z czterech wybranych dyrygentów uczestniczył także w lekcjach mistrzowskich z Królewską Orkiestrą Concertgebouw z Maestro Daniele Gatti. Artysta brał też udział w produkcji oper Lolita Rodiona Szczedrina w Teatrze Narodowym w Pradze w 2019, a w 2020 roku debiutował w Teatrze Maryjskim w Petersburgu z tą samą produkcją. Zadyrygował wówczas także operą Ariadna na Naksos Richarda Straussa.

Jako utalentowany kompozytor, Neller był nagrodzony przez Stowarzyszenie Mścisława Rostropowicza. W tym czasie skomponował swoją pierwszą operę - Tintagiles, oparta na sztuce teatralnej Śmierć Tintagilesa Maurice’a Maeterlincka. Dzieło kompozytora miało swoją premierę miało w Operze Helikon w Moskwie. Poruszyło ono nie tylko publiczność rosyjską, ale także prasę na całym świecie. Druga opera Nellera, Phaedra, napisana do libretta współczesnego poety i dramatopisarza rosyjskiego, Alexeya Parina.

Sergey Neller odnosił także sukcesy jako pianista, święcąc triumfy na konkursach w Austrii, Bułgarii, Włoszech i Stanach Zjednoczonych, a także koncertując w Europie, Ameryce północnej i Australii.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Olsztyn24