Olsztyn24

Olsztyn24
16:45
24 listopada 2024
Emmy, Jana

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2024-10-07 14:06

Kaan Bulak na scenie z orkiestrą symfoniczną już w piątek w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w nadchodzący piątek (11.10), o godzinie 19.00 na koncert symfoniczny.

Wystąpią:
» Alexandr Iradyan - dyrygent
» Kaan Bulak - fortepian poszerzony o urządzenia elektroniczne / augmented piano
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Janusz Ciepliński - prowadzenie koncertu
» Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna filharmonii - Janusz Ciepliński

Program:
Kaan Bulak - II Koncert fortepianowy Wahadło (światowe prawykonanie)
Ludwig van Beethoven - IV Symfonia B-dur op. 60

Kaan Bulak to artysta wszechstronny: jest pianistą, kompozytorem, a także twórcą i wykonawcą muzyki elektronicznej. Swój I Koncert fortepianowy opatrzył on epitetem „rozszerzony” - ponieważ zawiera on dodatkową warstwę brzmienia elektronicznego, improwizacji, a jego głównym budulcem są klastery, czyli plamy dźwiękowe. Jaki będzie II Koncert fortepianowy, którego prapremiery będziemy świadkami podczas tego wieczoru? Kompozytor zdradził kilka szczegółów: „II Koncert fortepianowy nosi tytuł ‭„wahadło”. To dźwiękowe doświadczenie przeprowadzające publiczność od niewinnej ptasiej melodii do głębi multikulturowego, współczesnego życia. Pomiędzy świeżym tchnieniem natury, a ciężkim ruchem wahadła imitowanym w partii orkiestry, za pomocą elektronicznie poszerzonego fortepianu, pianista szuka odpowiedzi na pytania: Jak słyszymy melodię podczas snu? Jak postrzegamy naturę w industrialnym otoczeniu miasta? Czy jest w nim miejsce dla jednostki?”

„Jako nowy dyrektor artystyczny, z wielką ekscytacją proponuję premierę nowego utworu Bulaka olsztyńskiej publiczności” - mówi Alexandr Iradyan, który poprowadzi tego wieczoru orkiestrę.

Warto przyjrzeć się także instrumentowi solowemu - do fortepianu zostanie dodana elektroniczna warstwa brzmieniowa. Aby wykonać koncert przeznaczony na taki zestaw wykonawczy, artysta używa specjalnie opracowanego we współpracy z firmą Martion głośnika. Dodatkowo dźwięk fortepianu wzmacnia jedynie głośnik tubowy emitujący 360° zainstalowany poniżej instrumentu. Natomiast ideą w partii orkiestry jest maksymalna unifikacja brzmień akustycznych i elektronicznych, tak, aby stworzyć nową jakość brzmienia z tych dwóch komponentów.

Drugą część tego wieczoru wypełni muzyka Ludwiga van Beethovena, a konkretnie IV Symfonia B-dur op. 60, która przez Roberta Schumana została nazwana „smukłą Greczynką pomiędzy dwoma nordyckimi olbrzymami”. Mowa tu o dwóch sąsiadkach Symfonii - potężnej Eroice Es-dur oznaczonej numerem trzecim, oraz chyba najsłynniejszą V Symfonią c-moll z motywem losu. Dzieło, które zabrzmi na koncercie, utrzymane jest w klasycznej, czteroczęściowej formie, z małym, nadprogramowym dodatkiem w postaci powolnego wstępu w pierwszej części. Całość tchnie lekkością, radością, ale i charakterystyczną dla Beethovena werwą w gęstej fakturze orkiestrowej. Co ciekawe, kompozytor pracował nad Symfoniami B-dur i c-moll w tym samym czasie, a mimo tego mają one tak odmienną treść muzyczną... Może ta pierwsza była dla niego swego rodzaju odskocznią od wzniosłości tej drugiej?

Kaan Bulak - fortepian

Kompozytor, pianista i reżyser dźwięku Kaan Bulak urodził się w Aachen w 1991. Dzieciństwo spędził w Stambule, gdzie pierwszy raz zetknął się z fortepianem w wieku 5. lat. Podczas pobierania nauki szkolnej w Stuttgarcie, gry na tym instrumencie uczył się u Andreja Jussowa. Po jego przelotnym zainteresowaniu matematyką i ekonomią w Kolonii, Bulak odnalazł swoją drogę w dziedzinie produkcji muzycznej i kompozycji. Szlifował swoje umiejętności w Instytucie SAE, a następnie na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie z Jean-Borisem Szymczakiem (w Funkhausie w Berlinie w zakresie reżyserii dźwięku) i Martinem Supperem (w zakresie kompozycji elektroakustycznej) jako mentorami. W latach 2018-2020 Bulak był jednym z kompozytorów uczestniczących w akcji #bebeethoven.  W tym czasie zgłębiał on możliwości rozszerzania brzmienia akustycznych instrumentów. Wraz z firmą Martion Audiosysteme opracował głośnik „Lynch” 360° i dokonał wielu nagrań eksperymentalnych jako artysta-rezydent w Centrum Sztuki i Mediów w Karlsruhe. W tej samej roli, tym razem w Centrum Sztuki w Paryżu w sezonie 2023/2024, pracował nad swoim II Koncertem fortepianowym, pierwszą operą i kilkoma innymi utworami. Z kolei jego I Sonata wiolonczelowa stała się stałym punktem programów przesłuchań akademickich.

Stambuł i Berlin są miastami, które wpłynęły na artystę najbardziej; zainspirowały go do komponowania muzyki ponad granicami geograficznymi i kulturowymi. Co interesujące, granice między instrumentami akustycznymi i elektronicznymi także zacierają się w twórczości Bulaka. Najlepszym przykładem na to są jego koncerty na własny zespół: smyczki, fortepian i elektronika połączone z głośnikami 360°, a to wszystko poszerzone o techniki aktywacji tego, co słyszymy podświadomie.

Muzyka i improwizacje Bulaka brzmiały z takich estrad i podczas takich wydarzeń, jak Opera w Zurychu, Filharmonia Berlińska, Filharmonia w Hamburgu, Festiwal w Verbier, klub muzyczny LSO St. Luke’s w Londynie, Şerefiye Sarnıcı w Stambule, Filharmonia w Dortmundzie, Konzerthaus w Berlinie, hotel Schloss Elmau, Centrum Sztuki i Mediów w Karlsruhe i Festiwal Sönar w Stambule. Kaan Bulak współpracował z takimi artystami, jak na przykład Sarah Aristidou, Robert Lippok, Cosmin TRG, Anastasia Kobekina, Luise Enzian czy Taner Akyol Trio.

Artysta mieszka obecnie w Berlinie i prowadzi własną markę sztuki audiowizualnej Feral Note z własnym studiem nagrań i salonem muzycznym. Ponadto przekazuje swoje doświadczenie w zakresie produkcji muzycznej na cyklicznych warsztatach w berlińskim Instytucie Clive’a Davisa, należącego do Uniwersytetu w Nowym Jorku.

Alexandr Iradyan - dyrygent

Dyrygent, kompozytor i pianista urodzony w 1990 roku w Erewaniu, występował w ponad piętnastu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji, Belgii, Niemczech, na Białorusi, w Uzbekistanie, Gruzji, Stanach Zjednoczonych.

Karierę rozpoczął w wieku 16 lat, kiedy wraz z Narodową Orkiestrą Filharmonii Armeńskiej wykonał własny koncert fortepianowy. Jest zwycięzcą wielu ważnych konkursów, takich jak: Międzynarodowy Konkurs im. Arama Chaczaturiana (I nagroda) i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Jekaterynburgu (grand prix). Muzyka Alexandra Iradyana wykonywana była w Carnegie Hall w Nowym Jorku, BOZAR w Brukseli i innych prestiżowych salach. W 2014 roku balet Iradyana Memos of Suicide wystawiony był na deskach Narodowego Teatru Opery i Baletu w Erewaniu.

Artysta ukończył studia kompozytorskie w Państwowym Konserwatorium w Erewaniu w 2014 roku, zaś dyrygenturę studiował w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. W 2016 roku przeprowadził się do Berlina, by studiować z Międzynarodowej Akademii Dyrygentury przy Universität der Künste u Stevena Sloane’a. Od ukończenia studiów w 2019 roku mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie jest wykładowcą swojej uczelni, a także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Sonoris Orchestra Berlin. Pełni także funkcję dyrygenta gościnnego Narodowej Orkiestry Kameralnej Armenii. Współpracuje z licznymi orkiestrami na całym świecie, z którymi wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i współczesny. W czerwcu 2020 roku Alexandr Iradyan zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Arama Chaczaturiana, co dało mu możliwość wystąpienia w Olsztynie z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Artysta ma koncie współpracę z tak znakomitymi muzykami i zespołami, jak: Mischa Maisky, Maxim Vengerov, George Pehlivanian, Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Radia i TV w Słowenii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, które prowadzili Robin Ticciati (Deutsches Symphonie Orchester), Sir Roger Norrington, Grzegorz Nowak (Royal Philharmonic Orchestra of London). Dyrygował takimi orkiestrami, jak: Brandenburger Symphoniker, Hochschulorchester der UdK, Staatstheater Cottbus, Bochumer Symphoniker, Kammerorchester Prenzlau, Naubrandenburger Symphoniker.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24