FWM | 2024-05-13 19:44
Koncert symfoniczny we współpracy z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy już w czwartek odbędzie się w filharmonii
Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w czwartek (16.05), o godzinie 19.00, na Koncert symfoniczny we współpracy z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy.
Wystąpią:
» Dyplomanci Wydziału Dyrygentury AM w Bydgoszczy:
» Magdalena Cichoń (z klasy Prof. dr hab. Henryka Wierzchonia)
» Emilia Jankowska (z klasy Prof. dr hab. Piotra Sułkowskiego)
» Jakub Unolt (z klasy Prof. dr Wojciecha Michniewskiego)
» Tomas Quevedo - fortepian
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Magdalena Bujewicz-Mydlak - prowadzenie koncertu
Program:
» Gioacchino Rossini - Uwertura do opery Włoszka w Algierze (Emilia Jankowska)
» Fryderyk Chopin - I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (Magdalena Cichoń)
» Gioacchino Rossini - Uwertura do opery Cyrulik sewilski (Jakub Unolt)
» Georges Bizet - Suita nr 1 z opery Carmen /Emilia Jankowska/
» Georges Bizet - Suita nr 2 z opery Carmen (Jakub Unolt)
Opera Włoszka w Algierze Gioachino Rossiniego to tak zwane dramma giocoso - czyli gatunek, który łączy w sobie elementy opery buffa (komicznej) oraz seria (poważnej). Jest to muzyczna opowieść o poszukującym rozrywek pozamałżeńskich władcy Algieru, Mustafie, który próbuje spławić swą żonę, Elwirę, a nawiązać bliższą znajomość z Izabelą, Włoszką, której statek rozbił się u wybrzeży tego kraju. W intrygę miłosną zaplątane są jeszcze inne postaci: ukochany Izabeli, Lindor, a także zakochany w niej Taddeo. Z dostępnych nam źródeł historycznych wiemy, że opera powstała w zaledwie 4 tygodnie. Całkiem słusznym przypuszczeniem wydaje się, że jej kanwą jest prawdziwa historia z czasów Rossiniego: „Latem 1805 roku głośnym wydarzeniem stało się uprowadzenie przez korsarzy włoskiego okrętu żeglującego po morzu Tyreńskim pomiędzy Sycylią i Sardynią. W Algierze pasażerowie, wśród których znajdowała się piętnastoletnia hrabianka Antonietta Frapolli Suini z Mediolanu, zostali sprzedani. Obdarzona wyjątkową urodą Włoszka trafiła do haremu beja [władcy Algieru]. Włoskie władze napoleońskie we podjęły energiczną interwencję w tej sprawie i w trzy lata później wszyscy jeńcy włoscy, wraz z piękną Antoniettą wrócili do kraju. Główna bohaterka dożyła w Mediolanie sędziwego wieku”.
Kolejnym akcentem operowym tego wieczoru będą dwie Suity z jednej z najsłynniejszych oper w repertuarze światowym - Carmen Georgesa Bizeta. Dzieło poświęcone tragicznym losom pięknej Cyganki to nie tylko poruszająca historia, ale też - a może przede wszystkim - wspaniała, niedająca się zapomnieć muzyka. Po śmierci kompozytora jego przyjaciel Ernest Guiraud, sam nigdy nie zyskując sławy w tej profesji, sprawił piękny prezent muzykom kolejnych pokoleń, układając najbardziej charakterystyczne i znane fragmenty Carmen w dwie spójne suity. Zawierają one opracowane części instrumentalne i wokalne opery. Nie mogło zabraknąć oczywiście słynnej Habanery - jest to drugie ogniwo drugiej Suity.
Wisienką na torcie repertuaru tego wydarzenia będzie Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Trzyczęściowe, klasyczne w formie i odpowiadające ówczesnym trendom kompozytorskim, ale już zdradzające - nie bójmy użyć się tego słowa - geniusz 20-letniego wówczas polskiego kompozytora dzieło to piękny poemat młodzieńca szarganego uczuciami. Na przykład o drugiej części, zwanej Romanzą, sam kompozytor pisał tak: „Adagio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśli. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu”.
Magdalena Cichoń - dyrygentka
W 2023 roku ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy na kierunku dyrygentura chóralna w klasie prof. dr hab. Janusza Staneckiego, a obecnie kontynuuje swoją pasję jako studentka II roku dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie uczy się pod kierunkiem prof. dr hab. Henryka Wierzchonia. Studia licencjackie z tego kierunku ukończyła w klasie dra hab. Michała Dworzyńskiego.
Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów i konkursów zarówno w kraju, jak i za granicą. Była uczestniczką renomowanych międzynarodowych kursów dyrygenckich prowadzonych przez m.in: Wernera Pfaffa, Vytautasa Miškinisa, Yuvala Weinberga, Johannesa Knechta, Dawida Bera, Triin Koch, Toomasa Kaptena, Josepa Stuligrossa i Luisa Gorelika.
W maju 2021 roku zdobyła II Nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Dyrygentury Chóralnej w Słowacji, oraz w 2022 roku została laureatką III Nagrody w XIV Wydziałowym Konkursie dla Dyrygentów Chóralnych w AMFN, a później była uczestniczką XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych im. prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu.
Jako dyrygentka prowadziła wiele inspirujących projektów muzycznych, w tym autorski koncert-wernisaż „Sztuka jest kobietą”, promujący twórczość kobiet w sztuce i muzyce, przy współpracy ze studentami Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Muzycznych w Polsce. Śpiewała w estońskich chórach pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: Hirvo Surva i Toomas Kapten. W 2023 roku zadyrygowała podczas koncertu „Koncert Młodych Dyrygentów” Słupską Orkiestrą Sinfonietta w Filharmonii Bałtyckiej im. Wojciecha Kilara Sinfonia Baltica.
Jest także założycielką zespołu Ensemble 622, gdzie przez dwa lata pełniła funkcję dyrygenta, współtworząc liczne światowe prawykonania kompozycji. Obecnie aktywnie angażuje się w działalność społeczno-kulturalną, prowadząc warsztaty umuzykalniające i chóralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Emilia Jankowska - dyrygentka
W 2020 roku ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku dyrygentura chóralna w klasie dra Tomasza Hynka, a obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy: kierunek dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. dra hab. Piotra Sułkowskiego. W 2022 roku ukończyła również studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku Administracja.
W marcu 2023 roku była uczestniczką IV Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, a we wrześniu Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Mediolanie „Citta di Milano”.
Doskonaliła swoje umiejętności pod okiem wielu wybitnych dyrygentów, m.in: Patrick Fourniller, Luisa Gorelika, czy Jacka Błaszczyka. W 2021 roku zadyrygowała podczas koncertu kameralnego „Muzyka+Teatr=Żyrafa” w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej w Filharmonii Gorzowskiej. W tym samym roku uczestniczyła w międzynarodowym kursie Music.Multimedia.Management. skierowanym do młodych dyrygentów i osób odpowiadających za organizację prac artystycznych, który organizowany był przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.
Była stypendystką Rektora UMFC w roku akademickim 2019/20 dla najlepszych studentów na kierunku Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej specjalność dyrygentura chóralna studiów II stopnia. W roku akademicki 2018/19 studiowała w Conservatorio di Musica Santa Cecilia w Rzymie w ramach programu Erasmus+.
Obecnie prowadzi chór w zespole Heroes Orchestra oraz od września 2023 roku pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej I st. nr 3 im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie na stanowisku nauczyciela - dyrygenta chóru.
Jakub Unolt - dyrygent
Ukończył studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem prof. Zbigniewa Bargielskiego (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy) i prof. Zbigniewa Kozuba (Akademia Muzyczna w Poznaniu), których zwieńczeniem było prawykonanie kompozycji dyplomowej „Respite” przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej w 2018 r. Obecnie jest magistrantem dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Wojciecha Michniewskiego.
W trakcie studiów organizował i brał udział w wielu studenckich projektach i koncertach, dyrygował orkiestrą studencką, współpracował ze Słupską Sinfoniettą, a także z poznańskim Chórem i Orkiestrą Jordan. Brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich prowadzonych przez Luisa Gorelika, ukończył także kurs Film Scoring Summer Program w Warnie. Na co dzień pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Koninie, gdzie naucza przedmiotów teoretyczno-muzycznych. Prowadzi także Szkolną Orkiestrę Symfoniczną, z którą wykonuje zarówno klasyczny repertuar symfoniczny, jak i rozrywkowy a także tworzy realizacje musicalowe, animując życie muzyczne Konina.
Tomas Quevedo - fortepian
Urodził się w 1996 roku w Santiago, Chile. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 8 lat w swoim rodzinnym mieście. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Obecnie kontynuuje naukę u Avedisa Kouyoumdjiana na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
Jest laureatem wielu konkursów, takich jak Konkurs Claudio Arrau w Chillán, Konkurs Pianistyczny Radio Beethoven w Santiago, Międzynarodowy Konkurs Euregio Piano Award w Geillenkirchen oraz Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. J. Zarębskiego w Łomiankach. Dwukrotnie otrzymał stypendium chilijskiego Ministerstwa Kultury. Został wyróżniony stypendium rektora dla najlepszych studentów w bydgoskiej Akademii Muzycznej.
Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pianistycznych, między innymi pod kierunkiem Alexisa Golovina, Uty Weyand, Fumiko Eguchi i Tamasa Ungara.
Zapraszamy!
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte.
Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.