Olsztyn24

Olsztyn24
08:34
25 listopada 2024
Erazma, Katarzyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2024-02-20 12:54

Koncert symfoniczny „Muzyka ziemi i nieba” odbędzie się w filharmonii dla upamiętnienia drugiej rocznicy inwazji Rosji na Ukrainę

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (23.02) o godzinie 19.00 na koncert symfoniczny „Muzyka ziemi i nieba”.

Wystąpią:
» Alexandr Iradyan (Armenia) - dyrygent
» Michał Marcol - skrzypce
» Monika Sendrowska - sopran
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna filharmonii - Piotr Matwiejczuk

Program:
Samuel Barber - Adagio na smyczki (Adagio for strings)
Grażyna Bacewicz - Koncert skrzypcowy nr 3
Gustav Mahler - IV Symfonia G-dur

„Przeznaczone mi było zostać kompozytorem i zostanę nim. Proszę, nie każ mi iść grać w piłkę i zapomnieć o tej sprawie!”, pisał w liściku do matki dziesięcioletni Samuel Barber. Chłopiec dopiął swego: już w wieku 12 lat został organistą w kościele, a następnie studiował w Curtis Institute of Music w Filadelfii. Jego Adagio na smyczki, żelazny klasyk amerykańskiej muzyki klasycznej, najczęściej przywoływany przy okazji tragicznych wydarzeń, to fragment Kwartetu smyczkowego op. 11 zaledwie 27-letniego kompozytora. Orkiestrowe opracowanie jednej z części kwartetu zostało zamówione u młodego kompozytora przez samego Artura Toscaniniego i od razu odniosło wielki sukces. Utwór zawiera w sobie ogromny ładunek emocjonalny: patos, ból, smutek po największej stracie.

Diametralnie różny charakter ma III Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz z 1948 roku, nazywany czasami „góralskim”. Dzieło znakomitej skrzypaczki i najwybitniejszej polskiej kompozytorki zainspirowane zostało - podobnie jak II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego - folklorem podhalańskim, w szczególności zaś melodiami z repertuaru Jana Krzeptowskiego „Sabały”, legendarnego skrzypka podhalańskiego i przewodnika górskiego. Próżno jednak szukać w Koncercie Bacewiczówny cytatów melodii ludowych - kompozytorka wykorzystała tylko pewne wątki melodyczne, wzorce rytmiczne i ogólny charakter muzyki. Utwór jest wyjątkowo barwny, niezwykle witalny, ale i pełen epizodów lirycznych, szczególnie w części środkowej, opartej wg słów samej kompozytorki na „pewnej mało znanej, ale bardzo pięknej pieśni”. Finałowi Bacewicz nadała charakter oberka, który był jej ulubionym tańcem. Prawykonanie III Koncertu odbyło się 4 marca 1948 roku. Partię solowa wykonała kompozytorka, a towarzyszyła jej Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Stefana Śledzińskiego.

IV Symfonia G-dur (1900) Gustava Mahlera uważana jest za jego najbardziej promienne, „klasyczne” i przystępne dzieło. Powstanie utworu wiąże się z ważnym dla kompozytora wydarzeniem - zapoznaniem się z antologią poezji ludowej Des Knaben Wunderhorn (Czarodziejski róg chłopca) Clemensa Brentano i Achima von Arnima. Zafascynowany Mahler zaczął komponować do tekstów muzykę, a powstałe w ten sposób pieśni - włączać do swoich symfonii. Jedna z nich, Das himmlische Leben (Niebiańskie życie) - przeniknięty naiwną mistyką obraz rozkoszy czekających w niebie - stała się finałem IV Symfonii. Bo właśnie w tej kolejności, od ostatniej części, utwór powstawał. Wygwizdany podczas prawykonania w Monachium w 1901 roku, uważany za mało istotne idylliczne intermezzo w symfonicznym dorobku Mahlera, stopniowo zyskiwał uznanie. Część pierwsza, Bedächtig, nicht eilen, nosiła pierwotnie podtytuł Świat jako wieczna doczesność. Druga jest swego rodzaju rustykalną wizją śmierci, w której kostucha przygrywa do tańca na gęślach (In gemächlicher Bewegung. Ohne Hast). Sercem IV Symfonii jest jej trzecia, powolna część - Ruhevoll, o której sam kompozytor powiedział, że „śmiech i płacz jednoczą się tu w tym samym czasie”. W finale „symfonia przestaje być humoreską, a szczera i naiwnie dziecięca dusza staje twarzą w twarz z bólem istnienia - pisze Piotr Deptuch. - Kluczowy moment tej części pojawia się jednak pod koniec. Jedyne w tym dziele prawdziwie Mahlerowskie tutti w jednoznacznie triumfalnej tonacji E-dur rozsuwa zasłonę odwiecznej tajemnicy. Wszystko, co trudne i bolesne, zostaje przezwyciężone, a głos dziecka (spore wyzwanie dla głosu sopranowego) sławi uroki niebiańskiego bytowania. Niezwykła koda w tonacji E-dur (Kein musik ist ja nicht auf Erden) to już czysta mistyka, granicząca z roztopieniem się w nirwanie”.

Koncert w dniu 23 lutego, zatytułowany „Muzyka ziemi i nieba”, upamiętnić ma drugą rocznicę inwazji Rosji na Ukrainę. „Poprzez wykonanie IV Symfonii Gustava Mahlera pragnę przypomnieć o kruchości życia i pocieszeniu, jakie można znaleźć w duchowości”. Dzieło to może „uleczyć nasze rany, zjednoczyć nas i dodać siły w przezwyciężaniu przeciwności losu. [...] Arcydzieło Mahlera oddaje cześć potędze sztuki i odporności ludzkiego ducha” napisał dyrygent Alexandr Iradyan.

Alexandr Iradyan (Armenia) - dyrygent

Dyrygent, kompozytor i pianista urodzony w 1990 roku w Erewaniu, występował w ponad piętnastu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji, Belgii, Niemczech, na Białorusi, w Uzbekistanie, Gruzji, Stanach Zjednoczonych.

Karierę rozpoczął w wieku 16 lat, kiedy wraz z Narodową Orkiestrą Filharmonii Armeńskiej wykonał własny koncert fortepianowy. Jest zwycięzcą wielu ważnych konkursów, takich jak: Międzynarodowy Konkurs im. Arama Chaczaturiana (I nagroda) i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Jekaterynburgu (grand prix). Muzyka Alexandra Iradyana wykonywana była w Carnegie Hall w Nowym Jorku, BOZAR w Brukseli i innych prestiżowych salach. W 2014 roku balet Iradyana Memos of Suicide wystawiony był na deskach Narodowego Teatru Opery i Baletu w Erewaniu.

Artysta ukończył studia kompozytorskie w Państwowym Konserwatorium w Erewaniu w 2014 roku, zaś dyrygenturę studiował w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. W 2016 roku przeprowadził się do Berlina, by studiować z Międzynarodowej Akademii Dyrygentury przy Universität der Künste u Stevena Sloane’a. Od ukończenia studiów w 2019 roku mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie jest wykładowcą swojej uczelni, a także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Sonoris Orchestra Berlin. Pełni także funkcję dyrygenta gościnnego Narodowej Orkiestry Kameralnej Armenii. Współpracuje z licznymi orkiestrami na całym świecie, z którymi wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i współczesny. W czerwcu 2020 roku Alexandr Iradyan zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Arama Chaczaturiana, co dało mu możliwość wystąpienia w Olsztynie z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Artysta ma koncie współpracę z tak znakomitymi muzykami i zespołami, jak: Mischa Maisky, Maxim Vengerov, George Pehlivanian, Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Radia i TV w Słowenii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, które prowadzili Robin Ticciati (Deutsches Symphonie Orchester), Sir Roger Norrington, Grzegorz Nowak (Royal Philharmonic Orchestra of London). Dyrygował takimi orkiestrami, jak: Brandenburger Symphoniker, Hochschulorchester der UdK, Staatstheater Cottbus, Bochumer Symphoniker, Kammerorchester Prenzlau, Naubrandenburger Symphoniker.

Michał Marcol - skrzypce

Urodził się w 1988 roku w Rybniku. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. Karola i Antoniego Szafranków w rodzinnym mieście. Edukację kontynuował pod kierunkiem dra hab. Adama Mokrusa oraz prof. Beaty Warykiewicz-Siwy w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2015 roku rozpoczął studia podyplomowe w Royal College of Music w Londynie w klasie skrzypiec prof. Leonida Kerbela, które ukończył w 2017 roku. W 2020 roku, po ukończeniu studiów doktoranckich na katowickiej uczelni, uzyskał tytuł doktora sztuki. Warsztat skrzypcowy doskonalił między innymi pod okiem Maxima Vengerova, Ivry Gitlisa, Bartłomieja Nizioła i Piotra Pławnera.

W latach 2008-2012 pięciokrotnie został laureatem I nagrody Uczelnianego Konkursu Skrzypcowego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2013 roku uczestniczył w półfinale XX Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. J. Brahmsa w Pörtschach, otrzymał także wyróżnienie w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej. W październiku 2011 roku - w wyniku kwalifikacji przeprowadzonych przez Maxima Vengerova - wziął udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

W 2012 roku wystąpił jako solista na koncercie wyróżnionych dyplomantów Akademii Muzycznej z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej prowadzoną przez Piotra Sułkowskiego. Ponadto jako solista występował m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Rybnickiej im. Braci Szafranków, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku, Orkiestrą Symfoniczną Szkoły Szafranków w Rybniku, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie pod batutą m.in. Piotra Sułkowskiego, Mirosława Jacka Błaszczyka, Massimiliano Caldiego, Gudni Emilssona (Islandia), Ewy Strusińskiej i Sławomira Chrzanowskiego. Współpracował w charakterze solisty lub koncertmistrza z wieloma renomowanymi orkiestrami w kraju i za granicą. W 2015 roku poprowadził jako koncertmistrz cykl koncertów podczas tournée w Korei (2015), wystąpił jako solista wykonując m.in. koncert podwójny J.S. Bacha w New Delhi (Indie, 2016), jako koncertmistrz poprowadził Orkiestrę Teatro Regio w Turynie w projekcie Porgy and Bess G. Gershwina (2019). W sezonie artystycznym 2018/2019 pełnił funkcję koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a także koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Rybnickiej.

W latach 2012-2020 zdobywał doświadczenie pedagogiczne jako wykładowca skrzypiec w Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach. Angażował się w wiele projektów artystycznych, od udziału w Festiwalach (m.in. Warszawska Jesień), przez nagrania CD, udział w realizacji nagrań na potrzeby przewodów doktorskich, aż po produkcje filmowe i telewizyjne.

Od 2012 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie.

Monika Sendrowska - sopran

Urodziła się w 1989 roku, ukończyła Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie w klasie fortepianu Marzeny Bieńkuńskiej oraz eksternistycznie śpiew solowy pod opieką Izabeli Stefańskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w klasie fortepianu prof. Bogdana Kułakowskiego oraz absolwentka z wyróżnieniem Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu dr hab. Alicji Rumianowskiej. Po studiach pracowała nad techniką śpiewu u Aleksandry Chacińskiej oraz Urszuli Borzdyńskiej. Doskonaliła swoje umiejętności również na mistrzowskich kursach wokalnych m.in. u H. Januszewskiej, T. Żylis-Gary, R. Minkiewicza, I. Kłosińskiej, J. Rappé, A. Radziejewskiej, A. Zubel, U. Kryger, P. Esswooda, C. Merz. W 2010 roku brała udział w kursie muzyki współczesnej Erasmus IP Project w Tallinie.

Jej debiut operowy to partia Amora w studenckim spektaklu operowym Orfeusz i Eurydyka Glucka w marcu 2013 roku. W tym samym roku została finalistką II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie. Podczas 5. Letniej Akademii Śpiewu brała udział w V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Impressio Art” - Sopot 2013, gdzie otrzymała Nagrodę Publiczności dla najpiękniejszego głosu z Trójmiasta. W lutym 2014 roku brała udział w Mistrzowskich Kursach Festiwalu Łańcuch XI. Pierwszy recital dyplomowy ze śpiewu to rola Despiny w operze Cosi fan tutte Mozarta w 2014 roku. W tym samym roku wystąpiła w spektaklu Gianni Schicchi na deskach Opery Kameralnej w Warszawie (reż. N. Kozłowska, dyr. R. Kłoczko), w ramach projektu Scena Młodych. W 2015 roku ukończyła dwusemestralne Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, pracując z wyśmienitymi profesorami śpiewu z kraju i świata.

W 2015 roku zdobyła nagrodę dla głosu koloraturowego w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote głosy”. Rok później brała udział w koncercie Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej śpiewając Fragments Elżbiety Sikory i współpracując z kompozytorką. W 2016 roku została finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. W następnym roku zdobyła wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Z. Skwary w Mławie oraz dyplom uznania za wyróżniające się wykonanie pieśni Szymanowskiego Samotny księżyc z cyklu Pieśni księżniczki z baśni op. 31. W 2017 roku w Międzynarodowym Konkursie „Złote Głosy” została finalistką oraz dostała nagrodę specjalną za wykonanie utworu polskiego. Od 2018 roku współpracuje z Operą Bałtycką, biorąc udział w spektaklach edukacyjnych dla dzieci oraz w operowych prelekcjach Opera?Si! Jerzego Snakowskiego. W 2019 roku zajęła I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Belliniego w Katanii. Od tamtego roku pracuje też w Szkole Muzycznej im. Z. Noskowskiego w Gdyni. Rok później nawiązała współpracę z Filharmonią Śląską, w której prawykonała pieśni Podróż długa na sopran i baryton Eugeniusza Knapika. W 2021 roku otrzymała wyróżnienie na Konkursie Ars et Gloria w Katowicach oraz nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej. W 2020 roku rozpoczęła pracę w charakterze pedagoga fortepianu na Wydziale Wokalno-Aktorskim w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki.

W 2020 roku nagrała Podróż długą z T. Rakiem oraz Kameralną Orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją M. Tomasiewicza na płycie Górecki Knapik. Master and Apprentice. When Songs are Sung wydaną przez firmę Dux. W 2021 roku zajęła II miejsce w III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego w Szczecinie. W 2022 roku nagrała utwór Pneuma na sopran i taśmę Krzysztofa Olczaka na płycie Dreaming electroacoustic works wydanej przez firmę Opus Series. Album otrzymał brązowy dyplom w Konkursie „Złote Orły”. W 2023 roku podjęła współpracę z Filharmonią Warmińsko-Mazurską oraz Filharmonią Zielonogórską. W maju 2023 roku debiutowała w roli Stasi w operetce Księżniczka czardasza” I. Kalmana w Operze Bałtyckiej pod dyr. A. Banaszaka i w reż. J. Snakowskiego.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24