Olsztyn24

Olsztyn24
08:34
25 listopada 2024
Erazma, Katarzyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2024-02-07 19:02

Koncert kameralny odbędzie się w piątek w filharmonii

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w nadchodzący piątek (9.02) o godzinie 19.00 na koncert kameralny.

Wystąpi Kwintet dęty Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej:
» Daria Falkiewicz - flet
» Agnieszka Zwolska - obój
» Dominik Grędziński - klarnet
» Sergio Mondejar Alarcon - waltornia
» Jacek Płóciennik - fagot

» Liliana Przyborowska - fortepian
» Jagienka Perlikiewicz-Kass - prowadzenie koncertu.

W programie:
» Paul Taffanel - Kwintet g-moll na instrumenty dęte
» Béla Bartók - Tańce rumuńskie
» Wolfgang Amadeus Mozart - Kwintet KV 452 na obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian
» Vincent d’Indy - Menuet i Sarabanda op. 72 na kwintet dęty i fortepian

Kameralny zespół dęty to „dziecko” klasycyzmu - właśnie w drugiej połowie XVIII wieku niewielkie (a czasami całkiem spore) zespoły instrumentów dętych w rozmaitych konfiguracjach cieszyły się największą popularnością. Wiele utworów, i to znakomitych, na grupy dęte pisali najwięksi kompozytorzy. Upodobanie do lekkich i zwiewnych brzmień aerofonów powracało i później, szczególnie u twórców, którzy inspirowali się muzyką dawniejszą, jak Vincent d’Indy. Był on uczniem Césara Francka i bodaj pierwszym z najważniejszych francuskich neoklasyków. Pod koniec XIX wieku założył w Paryżu słynną Schola Cantorum - szkołę, która propagowała twórczość dawnych mistrzów jako podstawę kształcenia muzycznego. Trudno więc dziwić się, że wśród dokonań kompozytorskich d’Indy’ego znajduje się urocza stylizacja barokowych tańców - Menuet i sarabanda op. 72 na kwintet dęty i fortepian.

W kontekście kameralistyki na instrumenty dęte wyjątkowo często pojawiają się nazwiska francuskie, bowiem to właśnie we Francji instrumenty dęte cieszyły się od wieków szczególną estymą (zupełnie jak instrumenty smyczkowe w Italii). Popularnym w XIX wieku twórcą repertuaru dętego był flecista Paul Taffanel. Jego Kwintet g-moll należy do nielicznych utworów na taki skład, powstałych w połowie stulecia romantyzmu. Jest w dodatku wyjątkowo udany - łączy klasycystyczną klarowność brzmienia i kapitalną inwencję melodyczną z oryginalną, romantyczną harmonią, ciekawymi brzmieniami i efektowną wirtuozerią. W nurt ten wpisuje się również opracowanie popularnych Tańców rumuńskich Beli Bartóka.

Dziełem najwybitniejszym w programie dzisiejszego koncertu jest z pewnością Kwintet Es-dur KV 452 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jego niezwykłość wynika z głębokiego zrozumienia i genialnego wykorzystania możliwości brzmieniowych i charakteru każdego z instrumentów dętych i fortepianu. Podczas słuchania utworu warto pamiętać, że instrumenty dęte związane były ściśle z obrządkiem wolnomularskim, zaś tonacja Es-dur (z trzema bemolami) miała wymiar symboliczny. W Kwintecie żaden z instrumentów dętych nie wysuwa się na pierwszy plan, nawet klarnet, żaden też nie jest mniej ważny od pozostałych - partie wszystkich iście po bratersku splatają się ze sobą, co niewątpliwie również uznać trzeba za odzwierciedlenie idei masońskich, które w ostatnich latach życia Mozarta były dla niego tak ważne. Warto także pamiętać, że to właśnie ten utwór Wolfgang Amadeus uważał za - jak pisał w liście do ojca - „najlepszą rzecz, jaką dotychczas skomponował”. Czy potrzeba lepszej rekomendacji?

Kwintet Dęty Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Zespół rozpoczął swoją działalność w 2021 roku. Tworzą go muzycy związani z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie. Łączy ich miłość i pasja do muzyki kameralnej. Chociaż każdy z muzyków ma odmienny charakter, w zespole dopełniają się tworząc niepowtarzalną mieszankę stylu i wdzięku. Kwintet ma na swoim koncie kilka koncertów w Olsztynie i regionie Warmii i Mazur, występował również podczas Festiwalu Organowego w Świętej Lipce.

Daria Falkiewicz - flet

Pochodzi z Radomia, ukończyła studia na wydziale instrumentalnym UMFC w Warszawie. Jest laureatką wielu konkursów instrumentalnych, a także uczestniczką kursów fletowych pod kierunkiem m.in. Łukasza Długosza i Jánosa Bálinta. Obecnie jest flecistką Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie i pedagogiem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach.

Agnieszka Zwolska - obój

Jest absolwentką białostockiej Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Uczestniczyła w międzynarodowych kursach muzycznych Jeunesses Musicales oraz Ogólnopolskim Seminarium Instrumentów Dętych Drewnianych. Jest dwukrotną laureatką pierwszego miejsca na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie. Otrzymała stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Obecnie jest pierwszą oboistką w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i pedagogiem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach

Dominik Grędziński - klarnet

Pochodzi z Elbląga, ukończył studia w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie zdobył też tytuł naukowy doktora sztuk muzycznych. Laureat wielu konkursów jako solista i kameralista. Uczestnik kursów mistrzowskich w klasach m.in. Andrzeja Janickiego, Olli Lepaniemi, Nicolasa Baldreyrou. Kilkakrotnie występował z orkiestrami jako solista, wykonując utwory Kurpińskiego, Ponchiellego i Bozzy. W latach 2012-2015 był członkiem Baltic Youth Philharmonic i I’Culture Orchestra, z którymi odbył łącznie pięć tras koncertowych po Europie. Współpracuje stale z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, jest nauczycielem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach

Jacek Płóciennik - fagot

Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, studiował też w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich. Obecnie pracuje jako pierwszy fagocista w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie oraz w Filharmonii Kaliskiej.

Sergio Mondejar Alarcon - waltornia

Studiował w Akademii Muzycznej im. Joaquina Rodriga w Walencji oraz w Casena we Włoszech. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach, prowadzonych przez takich muzyków, jak: Luca Benucci, Eduardo Sanz, Salvador Navarro. Występował z orkiestrami w Hiszpanii, Włoszech i Polsce, obecnie jest pierwszym waltornistą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie.

Liliana Przyborowska - fortepian

Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku na wydziale instrumentalnym, uzyskując dyplomy w dwóch specjalizacjach - gry na waltorni oraz gry na fortepianie. Jako waltornistka brała udział w licznych projektach orkiestrowych Filharmonii Bałtyckiej, Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, zespołu Capella Gedanensis oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Jako pianistka specjalizuje się w akompaniamencie, współpracując z wieloma instrumentalistami. W 2020 roku została stypendystką programu „Kultura w sieci” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizując projekt „Domowe duety”, który stworzyła z mężem trębaczem. Pracuje jako pedagog w Państwowej Szkole Muzycznej, gdzie prowadzi klasy waltorni i fortepianu oraz akompaniuje w różnych sekcjach instrumentalnych, od 2021 roku współpracuje z Instytutem Muzyki UWM jako pianistka i akompaniatorka.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24