Olsztyn24

Olsztyn24
08:24
25 listopada 2024
Erazma, Katarzyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

inf. pras. | 2024-01-23 14:38

Krzyżacy znowu zaatakują olsztyński zamek

Olsztyn
 

Rok temu, na inaugurację regionalnych obchodów Roku Mikołaja Kopernika, Muzeum Warmii i Mazur zorganizowało inscenizację ataku Krzyżaków na olsztyński zamek, który miał miejsce 26 stycznia 1521 roku. Frekwencyjny sukces tego wydarzenia skłonił muzealników do zorganizowania podobnej inscenizacji również w tym roku. Rozpocznie się ona w najbliższą sobotę (27.01) o godz. 11:00, na ul. Zamkowej. Tego też dnia zaprezentowane zostaną gra o Koperniku, aplikacja mobilna i film animowany - efekty realizacji projektu „Mikołaj Kopernik na zamku w Olsztynie i jego tablica astronomiczna - dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej”.

Celem sobotnich wydarzeń jest przybliżenie odbiorcom historii oblężenia Olsztyna przez Krzyżaków oraz postaci Mikołaja Kopernika. Wydarzenie kierowane jest do mieszkańców Warmii i Mazur oraz turystów odwiedzających muzeum, a także do sympatyków eventów rekonstrukcyjnych z całej Polski.

Atak zaciężnych wojsk krzyżackich na Olsztyn był epizodem z okresu wojny polsko-krzyżackiej, prowadzonej w latach 1519-1521. Albrecht Hohenzollern, wielki mistrz zakonu krzyżackiego, umiejętnie wmieszał swoje interesy w orbitę polityki prowadzonej przez dwory cesarski, polski, moskiewski i papieski. A po środku tego wszystkiego była Warmia, biskupstwo w obrębie ziem polskich, gdzie jednym z kanoników był Mikołaj Kopernik, którego dobry los w tym czasie rzucił do Olsztyna.

Tę wojnę prowadzono w stylu europejskim, na który Albrecht Hohenzollern napatrzył się towarzysząc Cesarzowi Maksymilianowi I w jego zbrojnej wyprawie do Italii. Oddziały zaciężnych prowadziły podjazdy, usiłując zdobyć kolejne bastiony przeciwnika, zajmując jak najlepsze pozycje do kolejnych wypadów. W realiach jesieni 1520 roku wyglądało to następująco. W połowie października zaciężni krzyżaccy wtargnęli na obszar środkowej Warmii i od 19 października oblegali Lidzbark Warmiński. Wielki mistrz Albrecht, w trakcie oblężenia Lidzbarka, wydzielił oddział trzech rot piechoty, kawalerii oraz artylerii do zdobycia Dobrego Miasta. W mieście broniła się załoga 200 zaciężnych polskich i czeskich, a obroną kolegiaty dowodził kanonik Fabian Emerich. Podczas szturmu i strzelaniny zginęło 70 zaciężnych krzyżackich, a ich dowódca rotmistrz Zygmunt von Sichau został postrzelony kulą w nogę i po ośmiu dniach zmarł. Drugi szturm zakończył się sukcesem. Orneta poddała się po ośmiu dniach oblężenia.

W tej sytuacji Mikołaj Kopernik i kanonicy zebrani w olsztyńskim zamku wystosowali do króla polskiego list, w którym prosili go o pomoc. Kopernik od grudnia 1520 roku zabiegał o doposażenie olsztyńskiego zamku w hakownice.

26 stycznia 1521 roku oddział krzyżackich zaciężnych wybrał się w okolice Olsztyna, by odbić stado bydła zagarnięte uprzednio przez polskich zaciężnych pod Dobrym Miastem. Pod Olsztynem Krzyżacy rozbili polski oddział i natychmiast „idąc za ciosem” wybili jedną z furt fortyfikacji miejskich. Do zdobycia miasta zabrakło im sprzętu oblężniczego. Wilhelm von Schaumburg odgrażał się, że jak tylko dostanie hakownice, proch i puszkarza, to odniesie sukces. Do drugiego szturmu już nie doszło.

W lutym Mikołaj Kopernik otrzymał upragnione hakownice. Wkrótce rozpoczęły się rokowania pokojowe. W 1525 roku Albrecht Hohenzollern złożył w Krakowie uroczysty hołd królowi polskiemu.

W projekcie „Mikołaj Kopernik na zamku w Olsztynie i jego tablica astronomiczna - dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej”, powstały gra o Koperniku, specjalna aplikacja mobilna oraz film animowany. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 i współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Gra wprowadzi graczy do realiów olsztyńskiego zamku, kiedy jego mieszkańcem był Mikołaj Kopernik. Uczestnikom gry zaproponowana będzie rozgrywka w trybie FPP (First Person Perspective), łącząc elementy grafiki 3D (animacje i prezentacja wnętrz zamku) oraz 2D w przypadku rozwiązywania zagadek w misjach. Misje w grze mają rozwijać kompetencje: myślenia logicznego, kojarzenia faktów, matematyczne, geograficzne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem astronomii oraz poszerzać wiedzę historyczną dotyczącą wydarzeń z życia Mikołaja Kopernika w okresie jego pobytu w Olsztynie. Gracze pomogą Kopernikowi m.in. w pracy przy tablicy astronomicznej (jedyny oryginalny przyrząd astronomiczny Kopernika zachowany do naszych czasów), przy pisaniu jego dzieła „De Revolutionibus...”, prowadzeniu akcji osadniczej, czy przygotowaniu zamku do obrony w czasie wojny polsko-krzyżackiej.

Gra będzie bezpłatna i działać w środowisku przeglądarki internetowej z możliwością obsługi graczy korzystających z różnych systemów operacyjnych.

Kolejny produkt opracowany w ramach tego projektu to aplikacja mobilna „Olsztyński zamek w czasach Kopernika”, która wykorzystując technologię „rozszerzonej rzeczywistości” (Augmented Reality) opartą o detekcję markera, pozwali użytkownikowi na obejrzenie treści w formie animowanej scenki 3D. Aplikacja będzie również stanowić przewodnik po wybranych miejscach związanych z życiem Mikołaja Kopernika w olsztyńskim zamku.

Aplikacja będzie bezpłatna i będzie z niej można korzystać zwiedzając olsztyński zamek, a użytkownik dzięki niej zobaczy, jak przed wiekami wyglądało życie w zamku zarządzanym przez Mikołaja Kopernika.

Trzeci element projektu to film animowany przygotowany w technologii Full CG, który będzie wyświetlany pod tablicą astronomiczną w olsztyńskim zamku i będzie także dostępny w mediach internetowych. Będzie on opowiadał o tym, jak doszło do powstania tablicy astronomicznej oraz rozpoczęcia pracy nad dziełem życia Mikołaja Kopernika - „De Revolutionibus....”.

Partnerem w tych działaniach jest firma Chronospace, która realizowała podobne projekty m.in. dla Instytutu Pamięci Narodowej, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Muzeum Czartoryskich w Puławach, Zamku w Baranowie Sandomierskim, prywatnych firm w zakresie symulatorów szkoleniowych w technologii VR.

Projekt Muzeum Warmii i Mazur to nie tylko działania oparte o najnowsze technologie, ale także doposażenie Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w sprzęt, który sprawi, że turyści i uczestnicy wydarzeń kulturalnych będą czuli się lepiej w przestrzeni olsztyńskiego zamku.

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24