Olsztyn24

Olsztyn24
10:46
25 listopada 2024
Erazma, Katarzyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2024-01-15 18:34

Z Brytyjskim Akcentem… Filharmonia zaprasza na koncert

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (19.01) o godzinie 19.00 na koncert kameralny – Z Brytyjskim Akcentem…

Wystąpią:
» Agnieszka Panasiuk - fortepian
» Monika Dondalska - skrzypce
» Bartosz Henrych - altówka
» Paweł Panasiuk - wiolonczela
» Paweł Pańta - kontrabas

Program:
» Ralph Vaughan Williams - Kwintet fortepianowy c-moll
» Frank Bridge - Fantazja na Trio fortepianowe H.79
» Malcolm Arnold - Trio fortepianowe op. 54

Angielska kameralistyka początku XX wieku to muzyka pełna zarazem sielskiego nastroju epoki edwardiańskiej, jak i czasu niepokoju, związanego z odchodzeniem w przeszłość dawnego świata oraz nadciągającym już widmem Wielkiej Wojny, mającej na zawsze zmienić oblicze Europy.

Wybitny kompozytor oraz badacz i zbieracz angielskiego folkloru Ralph Vaughan Williams znany jest polskiej publiczności przede wszystkim ze swoich dzieł orkiestrowych, jednak jego utwory kameralne w niczym nie ustępują takim przebojom jak Fantazja na temat Thomasa Tallisa. Skomponowany w 1903 roku przez 31-letniego kompozytora Kwintet fortepianowy c-moll to pełne inwencji i życia dzieło, pulsujące tak charakterystyczną dla twórczości Williamsa śpiewnością. Wyraźnie słychać, że ukochanym instrumentem kompozytora były skrzypce. W pełnym późnoromantycznej namiętności Allegro usłyszymy echa harmonii Brahmsa, w elegijnym Andante słychać nawiązania do pieśni Silent Noon, napisanej w tym samym roku. Finał ma formę fantazji z wariacjami - wciąż jest niezwykle śpiewnie, a całość zwieńczona jest kodą imitującą bicie dzwonów w pogodny, letni wieczór. To muzyka spokrewniona z całym dziedzictwem europejskiej pieśniowości, z Schubertem, Brahmsem, Dvořàkiem, a zarazem osobna. Nie ma żadnych wątpliwości, że napisał ją Anglik. Peter Ackroyd w książce Albion. Korzenie angielskiej wyobraźni tak pisał o twórczości Vaughana Williamsa: „Jeśli taka angielskość w muzyce może być jakkolwiek wyrażona słowami, byłyby to prawdopodobnie słowa takie, jak: pozornie znajomy i pospolity, jednakże głęboki i mistyczny, liryczny, melodyczny, melancholijny i nostalgiczny - pozaczasowy”.

Maurice Ravel, u którego uczył się Vaughan Williams, wyrażał się o nim z uznaniem, że to jedyny z jego uczniów, który „nie pisze jego muzyki”. Francuskim wpływom o wiele mniej opierał się kolejny kompozytor tej epoki, Frank Bridge. Nauczyciel Benjamina Brittena, altowiolista, pacyfista, wywodzący się z o wiele mniej uprzywilejowanej rodziny niż spokrewniony z Darwinami Vaughan Williams, żył krócej niż sławny kolega, ale komponował aż do lat 40. XX wieku i frustrował się tym, że to właśnie jego młodzieńcze utwory z epoki edwardiańskiej cieszą się największym powodzeniem. Fantazja c-moll na trio fortepianowe H.79 powstała w roku 1907 na konkurs i przyniosła Bridge’owi pierwszą nagrodę. Słychać w niej wyraźne wpływy impresjonistów francuskich, m.in. Gabriela Fauré.

W zupełnie inny nastrój wprowadza muzyka należącego już do kolejnego pokolenia Malcolma Arnolda. Urodzony w latach 20. XX wieku kompozytor odniósł wielki sukces, również jako twórca muzyki popularnej i filmowej, zdobył m.in. Oscara za muzykę do filmu wojennego Most na rzece Kwai - melodię z tego filmu potrafi zagwizdać chyba każdy, kto posiadł umiejętność gwizdania. Warto dodać, że pierwszym instrumentem Arnolda była trąbka, co słychać w jego najsłynniejszej kompozycji. Arnold zafascynował się tym instrumentem, gdy jako 12 letni chłopiec miał szczęście słuchać gry samego Louisa Armstronga. Jednak podczas wieczoru kameralnego zabrzmi dzieło zupełnie odmienne od dziarskiego Mostu: Trio fortepianowe op. 54. Utwór powstał w 1954 roku, mimo niewielkich rozmiarów pełen jest dramatycznych zwrotów akcji. Trio rozpoczyna poważny, groźny temat. Skrzypce i wiolonczela grają unisono, potem zaś wykonują dwugłosowy kanon. Emocjonalna temperatura utworu jest bardzo wysoka. Nie ma tu miejsca na wytchnienie czy przedwojenną sielskość. Utwór kończy się bezceremonialnie - romantyczne emocje z początku koncertu zostały daleko w tyle. Warto jednak do nich wracać w trudnych czasach, bo niosą pocieszenie i nadzieję, że to, co dobre, nigdy do końca nie przemija.

Agnieszka Panasiuk - fortepian

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z klasy fortepianu prof. K. Popowej-Zydroń. Dalsze studia kontynuowała w Royal Academy of Music w Londynie, gdzie jako stypendystka Krein Scholarship RAM uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Michael’a Dussek oraz prof. Iain’a Ledingham’a. Podczas nauki w RAM została finalistką konkursu Delius Prize 2005, a także debiutowała w londyńskich St. Martin-in-the-Fields, St.John´s Smith Square London oraz Senat House Bloomsbury. Brała także udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak m.in. Jean-Paul Sevilla, Kevin Kenner, Gyorgy Pauk, Iain Partridge, Joseph Seiger, Alexander Pablovic, Andrew West, Clifford Benson, Audrey Hyland, Noelle Barker and Erlingur Blondal Bentgsson. Przez blisko dekadę związana była z życiem muzycznym w Islandii, gdzie współpracowała m.in z North Iceland Symphony Orchestra, Salurinn Kopavogur, a także była wykładowcą w islandzkiej Academy of the Arts w Reykjaviku. Pianistka brała udział w wielu festiwalach na terenie Wielkiej Brytanii, Islandii, Austrii i Danii, a także odbyła wiosną 2008 tournee koncertowe po Japonii jako członek Bellarti Trio (Chihiro Inda-skrzypce, Paweł Panasiuk-wiolonczela). Artystka występowała tam m.in. z orkiestrą Bow Ensemble Tokyo, a także nagrała płytę z muzyką kameralną brytyjskich i japońskich kompozytorów XX wieku dla japońskiej wytwórni Mittenwald. Pochodzące z tej płyty nagranie Tria fortepianowego Minoru Miki, będące premierą światową, uzyskało rekomendację samego kompozytora. W 2012 roku wydana została kolejna płyta z udziałem artystki, tym razem zawierającą kompozycje fortepianowe i kameralne Sir Andrzeja Panufnika - „Bellarti Trio - Panufnik”. W 2016 roku ukazała się płyta „Anna Wandtke Violin Soul” (DUX) - owoc współpracy ze skrzypaczką Anną Wandtke. W 2020 ukazała się kolejna płyta z udziałem pianistki oraz Anny Wandtke i Pawła Panasiuka z islandzką muzyka kameralną „Ávarp, Prologue” (DUX), a w 2022 CD „Arensky. Shostakovich. Bellarti Trio” (DUX).

Od roku 2010 pianistka związana jest z życiem muzycznym Olsztyna i regionu, współpracuje m.in. z Filharmonią Warmińsko-Mazurską, a także koncertuje, głównie jako kameralistka. W 2019 artystka uzyskała stopień doktora w Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu i równolegle z działalnością artystyczną zajmuje się pracą naukową jako adiunkt na Wydziale Sztuki UWM.

Monika Dondalska - skrzypce
Urodziła się w 1985 roku w Olsztynie. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem ojca, Jana Dondalskiego. W wieku siedmiu lat podjęła naukę w PSM I i II st. w Olsztynie w klasie skrzypiec A. Hoffmana. Od 1996 roku była uczennicą Zdzisława Wylonka. W latach 2000-2002 uczęszczała do Państwowego Liceum Muzycznego im. Z. Brzewskiego w Warszawie w klasie skrzypiec Mirosława Ławrynowicza. W roku 2004 ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie Bolesława Siarkiewicza, a sześć lat później - Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Vadima Brodskiego.

Jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych, zdobyła m.in. IV nagrodę oraz nagrodę specjalną dla najmłodszego uczestnika w Konkursie Skrzypcowym im. J. Garści w Stalowej Woli (1993), IV nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. A. Januszajtis w Gdańsku, V nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Skrzypiec Szkół Muzycznych I st. w Olsztynie (1995), III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. G. Bacewicz we Wrocławiu (1996), IX nagrodę oraz nagrodę specjalna dla najmłodszego uczestnika, nagrodę Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci Uzdolnionych Muzycznie oraz nagrodę Filharmonii Lubelskiej w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie (1996), III nagrodę w Wielkopolskim Konkursie Skrzypcowym w Poznaniu (1997), III nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. A. Januszajtis w Gdańsku (1997), IV nagrodę w IV Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie (1999), II nagrodę w Ogólnopolskim Bachowskim Konkursie im. S. Hajzera w Zielonej Górze (2003). W 1998 roku była półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. L. Spohra w Weimarze, jest również laureatką Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Skrzypiec Szkół Muzycznych I st. w Olsztynie w 1997 roku (otrzymała wyróżnienie). W 2004 roku brała udział w Makroregionalnych Przesłuchaniach Uczniów Klas Skrzypiec i Altówek w Toruniu. W tym samym roku zdobyła VII miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Skrzypiec i Altówek Szkół Muzycznych I i II stopnia w Warszawie.

Brała udział w licznych kursach skrzypcowych m.in. w Zakopanem, Łańcucie (pod kierunkiem prof. M. Ławrynowicza), w Goch w Niemczech (pod kierunkiem prof. R. Szredera), „Salony u Mistrza - w stronę Artura Rubinsteina” pod kierunkiem K.A. Kulki w Bydgoszczy, otrzymując nagrodę dla wyróżniającego się uczestnika kursu. Była stypendystką Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci oraz Prezydenta Miasta Olsztyna.

W sezonie artystycznym 2009/2010 rozpoczęła pracę w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. W 2012 roku wygrała konkurs na stanowisko koncertmistrza tej instytucji, gdzie współpracuje z wybitnymi dyrygentami oraz solistami z całego świata. Od 2015 roku prowadzi z sukcesami działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Olsztynie. Od roku akademickiego 2022/2023 zatrudniona jest na stanowisku asystenta w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Zapraszana jest do prowadzenia warsztatów i kursów mistrzowskich.

W kręgu jej zainteresowań jest odkrywanie dzieł zapomnianych kompozytorów. W grudniu 2016 roku dokonała nagrania płyty (wydanej w marcu 2017) z utworami Raula Koczalskiego (światowe premiery) dla wytwórni Acte Préalable. W marcu 2017 roku wykonała I Koncert skrzypcowy op. 8 Joachima Kaczkowskiego (pierwsze wykonanie po ponad 150 latach).

Koncertowała z recitalami jako solistka i kameralistka w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, a z i orkiestrą w Macedonii i Hiszpanii, wykonując z powodzeniem repertuar klasyczny oraz rozrywkowy. Obecnie koncertuje z zespołem Pro Musica Antiqua, Bellarti Trio, eQuantum String Chamber Orchestra. Występowała jako solistka z orkiestrami symfonicznymi Filharmonii Lubelskiej, Olsztyńskiej (później Warmińsko-Mazurskiej) oraz w Białymstoku pod batutą Bogdana Olędzkiego, Romana Zielińskiego, Jerzego Salwarowskiego, Janusza Przybylskiego, Zygmunta Rycherta, Ewy Strusińskiej, Jana Miłosza Zarzyckiego, Jerzego Swobody, Miguela Salmon Del Real (Meksyk), Jesusa Medina (Meksyk), Massimiliano Caldiego (Włochy).

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24