Olsztyn24

Olsztyn24
09:52
04 grudnia 2024
Barbary, Jana

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2024-01-10 13:24

Filharmonia zaprasza na muzyczny wieczór już w piątek

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (12.01) o godzinie 19.00 na koncert symfoniczny.

Wystąpią:
» Norbert Twórczyński - dyrygent
» Karolina Nowotczyńska - skrzypce
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna Filharmonii - Janusz Ciepliński

Program:
» Aleksander Tansman - muzyka do baletu Bric à brac
» Astor Piazzolla - Las Cuatro Estaciones Porteñas (oprac. Leonid Diesiatnikow)

W karnawale lubimy muzykę, która porywa swoją żywiołowością. Okazja do wysłuchania takich właśnie utworów, czerpiących wprost w gatunków muzyki popularnej, nadarzy się już 12 stycznia. W Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmią wtedy mistrzowskie dzieła nawiązujące do jazzu i tanga.

Urodzony w Łodzi Aleksander Tansman (1897-1986) był w swoim czasie jednym z najpopularniejszych kompozytorów na świecie. Nic dziwnego, że jego muzyką zachwycił się sam George Gershwin. Podobnie jak u amerykańskiego mistrza, wiele utworów Tansmana mocno nawiązuje do jazzu, m.in. muzyka do baletu Bric à brac z 1935 roku. Jego akcja rozgrywa się na Porte de Clignancourt, paryskim pchlim targu, gdzie wśród rozmaitych antyków, błyskotek, świecidełek i przedmiotów codziennego użytku zawieruszyły się skrzypce. I to nie byle jakie, bo pochodzące z warsztatu samego Stradivariego. Zauważa je niespełniony wirtuoz, który błaga sprzedawcę, by ten pozwolił mu zagrać choć kilka dźwięków. Gdy tylko zaczyna grać, szary świat zmienia się w prawdziwie magiczne miejsce... Tansman z podziwu godną zręcznością łączy w muzyce do Bric à brac fragmenty szlagierów i standardów jazzowych z brzmieniem big-bandu i rasowej orkiestry symfonicznej. Mistrzowska żonglerka stylami i nastrojami sprawia, że tego blisko 40-minutowego utworu słucha się wyśmienicie nawet w wersji koncertowej.

Cuatro estaciónes porteñas (dosłownie: Cztery pory roku w mieście portowym czyli Buenos Aires) to jeden z najpopularniejszych cykli Astora Piazzolli, skomponowany pod koniec lat 60. i wydanych na tak samo zatytułowanej płycie w 1970 roku. Cztery jednoczęściowe kompozycje przeznaczone zostały na Quinteto tango nuevo - zespół, z którym słynny Piazzolla wypracował najlepsze, najbardziej rozpoznawalne dla siebie brzmienie. Oprócz bandoneonu tworzyły go: skrzypce, fortepian, gitara elektryczna i kontrabas. Pory roku nie są muzyką programową tak jak słynny cykl Vivaldiego. To raczej muzyka inspirowana życiem w Buenos Aires i jego mieszkańcami, głównie emigrantami z Włoch, Hiszpanii, Europy Wschodniej. Jak napisał Christian Danowicz, polsko-argentyński skrzypek, „jest to muzyka opowiadająca o tłocznych ulicach, kawiarniach, ciężkim i wilgotnym klimacie, o elegancji starej Europy i o nostalgii do tego kontynentu, który większość mieszkańców Buenos musiało kiedyś opuścić. Nawet jeśli muzyka Piazzolli sama nie jest tangiem, jest to muzyka o tangu”. Co ważne, Piazzolla w kilku miejscach wplótł cytaty z Vivaldiego, ale zgodnie z odwrotnym występowaniem pór roku na półkuli południowej i północnej, cytaty z Zimy Vivaldiego znalazły się w Lecie Piazzolli. Dość trudno je usłyszeć, bo nie są to całe frazy - raczej krótkie motywy, wplecione niemal niezauważalnie w oryginalną muzykę.

Czy muzyka Piazzolli to tango? Różne są na ten temat zdania. Wielu jego rodaków buntowało się przeciwko tej twórczości: po niejednym koncercie Piazzolli na ulicach Buenos Aires dochodziło do bójek między zwolennikami i krytykami kompozytora i jego tango nuevo. Na zarzut, że nie gra tanga, zwykle odpowiadał: „W porządku, można mówić, że to nie tango, ale nie można powiedzieć, że to nie jest Argentyna”. Zrozumienie Piazzolla znajdował częściej w Europie niż w rodzinnym kraju. Od wielu lat jego muzyka jest również bardzo hołubiona w Polsce. Tango czy nie, ta muzyka porywa, a to przecież najważniejsze.

Norbert Twórczyński - dyrygent

Dyrygent, doktor sztuk muzycznych, od sezonu artystycznego 2022/2023 kierownik orkiestry w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Wcześniej pełnił funkcję asystenta dyrygenta w dwu największych instytucjach muzycznych Szczecina: Operze na Zamku (2012-2016) oraz w Filharmonii im. M. Karłowicza (2017-2021). Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura symfoniczna i operowa) oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna - specjalność: dyrygentura chóralna). Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem. Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dyrygował orkiestrami Filharmonii w Szczecinie, Opery na Zamku, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Kameralną Lwowskich Wirtuozów, a także Orkiestrą Symfoniczną Miasta Kowna. Poprowadził prawykonania utworów Piotra Klimka, Artura Cieślaka, Mateusza Ryczka, Krystiana Skubały oraz Pawła Łukaszewskiego, którego VIII Symfonia „Hymny Banganarti” została po raz pierwszy zaprezentowana w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

Norbert Twórczyński dokonał kilku nagrań dla Filharmonii w Szczecinie; na swoim koncie ma również współpracę z wydawnictwem Acte Préalable (oratorium Niepodległa autorstwa Artura Cieślaka, 2021). Współpracował z wieloma znamienitymi artystami m.in. Jakubem Jakowiczem, Leszkiem Możdżerem, Stacey Kent, Januszem Wawrowskim, Jarosławem Brękiem, Pawłem Steczkiem oraz Rolandem Szentpali.

Norbert Twórczyński z powodzeniem łączy działalność artystyczną z dydaktyczną jako adiunkt w Akademii Sztuki w Szczecinie. Artysta reprezentowany jest przez agencję SONORA.

Karolina Nowotczyńska - skrzypce

Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu u Hanny Berezy. W roku 2015 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krystyny Jureckiej, a także Richard Wagner Conservatory w Wiedniu, w klasie prof. Igora Petrushevskiego. W 2021 roku ukończyła zaś studia doktoranckie w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki, otrzymując tytuł doktora sztuki.

Karolina Nowotczyńska ma na swoim koncie szereg nagród w prestiżowych konkursach międzynarodowych, m.in. I miejsce oraz wszystkie nagrody specjalne w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Osace (Japonia, 2016), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie w Padwie (2014), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. J. Brahmsa w Gdańsku (2015), a także I miejsce w konkursie Classic Pure Vienna w Wiedniu (2018). Artystka prowadzi również aktywną działalność koncertową. Wielokrotnie występowała w wielu krajach Europy i poza nią. Jako solistka zadebiutowała na koncercie najlepszych dyplomantów 2015 roku, wraz z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W swoim dorobku ma także występy z Filharmonią Śląską, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Sinfonią Iuventus, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot czy Filharmonią Sinfonia Baltica. Współpracowała z uznanymi osobowościami muzycznymi, takimi jak: Marek Moś, Szymon Nehring, Josè Maria Florêncio, Krzysztof Herdzin, Leszek Możdżer, Marcin Zdunik, Jakub Jakowicz, Peter Csaba, Jakub Chrenowicz, Alexander Humala czy Michał Dworzyński. Brała udział w wielu kursach muzycznych na całym świecie, m.in. w Kanadzie (Morningside Music Bridge, Calgary, 2010), a swoje umiejętności doskonaliła u najlepszych artystów, takich jak: Maxim Vengerov, Wanda Wiłkomirska, Robert Kabara, Zakhar Bron, Pavel Vernikov, Alexander Sitkovetsky czy Bartłomiej Nizioł.

Skrzypaczka angażuje się także pedagogicznie. W uznaniu swoich osiągnięć została zaproszona do prowadzenia kursów mistrzowskich w Teheranie i Tebriz (Iran, 2017). Została także wyróżniona licznymi nagrodami, takimi jak: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), doroczna nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w dziedzinie kultury (2019) czy Stypendium Kulturalne Prezydenta miasta Elbląga (2013-2017). Do ważnych osiągnięć Karoliny Nowotczyńskiej należy także udział i prowadzenie orkiestry Santander Festiwal (2017), gdzie została wybrana spośród ponad 400 uczestników. Rok 2019 przyniósł jej rolę w spektaklu Thaïs w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a także udział w Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, gdzie wystąpiła wraz z Marcinem Zdunikiem. Od roku 2013 jest koncertmistrzem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od roku 2019 także dyrektorem tej instytucji. W 2019 roku wydała swoją debiutancką płytę wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem, zawierającą utwory na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, a w 2021 - pierwszą w historii płytę zawierającą Symfonię koncertującą Mozarta w opracowaniu Marcina Zdunika na skrzypce i wiolonczelę.

Jako dyrektor EOK Karolina Nowotczyńska organizuje szereg nowych projektów, a także wspiera młodych artystów. Jej najbardziej wartościowym autorskim projektem jest Elbląg Music Masterclass - największe warsztaty dla młodych artystów w północnej Polsce. Oprócz kursów, przedsięwzięcia zakłada również międzynarodowy konkurs oraz festiwal z serią koncertów.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24