Olsztyn24

Olsztyn24
15:42
25 listopada 2024
Erazma, Katarzyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2023-10-17 16:10

Koncert symfoniczny odbędzie się w piątek w filharmonii

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (20.10) o godzinie 19.00 na koncert symfoniczny.

Wystąpią:
» Pascual Osa (Hiszpania)- dyrygent
» Łukasz Długosz - flet
» A gata Kielar-Długosz - flet
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Wprowadzenie do koncertu o godzinie 18.00 w sali kameralnej filharmonii - Witold Paprocki.

Program:
» Juan Crisóstomo de Arriaga - Uwertura D-dur nr 2 do opery The Happy Slaves (Szczęśliwi niewolnicy)
» Mikołaj Górecki - Raj Utracony/Lost Paradise na 2 flety i orkiestrę
» Franz Joseph Haydn - 102 Symfonia B-dur, Hob. I/102.

Wybitny talent urodzonego w 1806 roku w Bilbao Juana Crisóstomo de Arriagi zapowiadał olśniewającą karierę, którą przerwała śmierć w przeddzień dwudziestych urodzin tego baskijskiego skrzypka i kompozytora. Napisał kilka dzieł wokalno-instrumentalnych, w tym operę Szczęśliwi niewolnicy i Stabat Mater, Symfonię D-dur, utwory fortepianowe, a także świetne kwartety smyczkowe. W jego twórczości robią wrażenie znakomity, klasyczny warsztat, świetna inwencja melodyczna, ale też pomysłowość i nowatorstwo godne Beethovena. Niektóre jego dzieła brzmią bardzo romantycznie i bliżej im do Schuberta niż klasyków wiedeńskich. Z kolei w uwerturze do opery wyraźnie pobrzmiewają echa stylu najpopularniejszego kompozytora ówczesnej Europy, Gioacchina Rossiniego.

Raj utracony op. 57 - Koncert na dwa flety i orkiestrę Mikołaja Piotra Góreckiego, ucznia swojego wybitnego ojca, Henryka Mikołaja, to koncertujący utwór o intrygującej instrumentacji. Zestawienie rzadko stosowanego fletu basowego z fletem o wyższym brzmieniu wprowadza atmosferę mistyczności, którą dopełnia zwiewna barwa harfy. Prawykonanie utworu, z tymi samymi solistami, którzy dziś wystąpią w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, odbyło się w Katowicach w 2021 roku przy okazji Dni H.M. Góreckiego „Genesis”.

Dwanaście symfonii „londyńskich” Josepha Haydna wykracza poza dworską elegancję, cechującą poprzednie utwory tego gatunku, pisane przez kompozytora dla dworu Esterházych. To symfonie bardziej krzepkie, głośniejsze, dramatyczniejsze. Słychać w nich pomruki nadchodzącej burzy romantyzmu oraz zapowiedź potężnych symfonii Beethovena. Właśnie rozpoczęła się epoka przemysłowa, w powietrzu wisiała rewolucja. Symfonie nie należały już tylko do arystokratów, nie rozbrzmiewały wyłącznie w pałacach.

Ostatnie symfonie Haydna należały do pierwszych utworów w historii granych dla publiczności filharmonicznej. W 1791 roku skrzypek i impresario Johann Peter Salomon przywiózł 60-letniego Haydna do Londynu. Dla kompozytora, już wówczas celebryty znanego w całej Europie, była to pierwsza podróż na pokładzie statku. Haydn rozkoszował się swoim tournée po wesołej Anglii: jadł obiad z rodziną królewską, odebrał doktorat na Oxfordzie, a w drodze powrotnej do Wiednia zatrzymał się w Wiedniu, żeby przyjrzeć się pracom pewnego młodego kompozytora o nazwisku Beethoven. Na okoliczność drugiej wizyty w Londynie skomponował jedno ze swoich najgłośniejszych dzieł - Symfonię B-dur Hob. I/102. Pierwsza część, Largo-Vivace, zawiera w sobie kontrasty, zawadiackie melodie i gwałtowne pauzy oraz zmiany dynamiki. To już w istocie nie jest wdzięczna, rokokowa muzyka. Część druga, introspektywne Adagio, jest serią wariacji, przywodzącą na myśl utwory fortepianowe Carla Philippa Emmanuela Bacha. Menuet można nazwać formą zawieszoną idealnie wpół drogi pomiędzy Mozartem a Beethovenem: słodko-drapieżny, wdzięczno-ludowy. Wreszcie finał symfonii, zawierający cytat z chorwackiej pieśni ludowej, skrzy się dowcipem i lekkością. To Haydn w najlepszej formie, słoneczny i mistrzowski.

Pascual Osa (Hiszpania) - dyrygent

Urodził się w Siete Aguas w Walencji. Studiował grę na perkusji, kompozycję i dyrygenturę orkiestrową w Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, które ukończył z najwyższym wyróżnieniem. Swoją edukację uzupełniał na berlińskim Universität der Künste u takich mistrzów, jak: Aldo Ceccato, E. García Asensio, Helmuth Rilling, Seiji Ozawa i Bernard Haitink.

W wieku 20 lat został członkiem Hiszpańskiej Orkiestry Narodowej i Europejskiej Orkiestry Młodzieżowej, w której pracował pod batutą Claudia Abbado. W 2000 roku stworzył Orquesta y Coro Filarmonía, której obecnie jest dyrektorem artystycznym. To jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Hiszpanii z własnym sezonem koncertowym w Auditorio Nacional de Música in Madrid. Orquesta Filarmonía i Pascual Osa przez dziewięć lat występowali w programie telewizyjnym Fernando Argenty „El Conciertazo”.

Pascual Osa jest profesorem dyrygentury orkiestrowej w Real Conservatorio Superior de Música de Madrid oraz dyrektorem i profesorem dyrygentury w Universidad Internacional de La Rioja.

Artysta współpracował z licznymi orkiestrami w Hiszpanii, na Węgrzech, w Bułgarii, Rumunii, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, w Peru, Ekwadorze, Meksyku, Chile, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Prowadził takie zespoły, jak: Orquesta Nacional de España, Orquesta de la Radio Televisión Española, Orquesta Sinfónica de Madrid, London Philharmonic, Orquesta Sinfónica Las Colinas, Orquestra I Promeriggi Musicali de Milán. Dyrygował przedstawieniami wielu oper, m.in. Turandot, Otella, Cyganerii, Nabucca, Normy, Carmen, Traviaty. Ma również w repertuarze hiszpańskie zarzuele, m.in.: La Rosa del Azafrán, La del Soto del Parral, La del Manojo de Rosas, Doña Francisquita, Luisa Fernanda.

Pascual Osa otrzymał nagrodę „Wzorowego Hiszpana” od władz Madrytu za swój wkład w życie muzyczne miasta. Jest również laureatem nagrody „Cultura Viva” za wkład w kultywowanie i upowszechnianie muzyki hiszpańskiej.

Poprowadził koncert w siedzibie ONZ w Nowym Jorku, który odbył się dla uczczenia10. rocznicy zamachów z 11 września.

Od 2021 roku artysta mieszka w Monachium i Madrycie.

Łukasz Długosz - flet

Należy do tych wybitnych artystów, którzy łączą najwyższy kunszt sztuki wykonawczej z niezwykłą aktywnością skoncentrowaną na promowaniu muzyki polskiej na świecie. Uznany przez międzynarodowych krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Luxemburskie PIZZICATO za płytę „Flute Stories” okrzyknęło Długosza jednym z najwybitniejszych flecistów na świecie. Artysta nagrał 58 albumów płytowych zawierających w przeważającej części muzykę polską, które zostały wysoko ocenione przez krytykę europejską i za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym wielokrotnie nagrodę International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award oraz Fryderyki.

Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych, w tym tak prestiżowych jak w Paryżu, Odense, Monachium oraz Viggiano. Koncertuje jako solista oraz kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami.

Jako solista występował m.in.: w Carnegie Hall, w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthauswe Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium, Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Shin Kobe OrientalHall w Kobe, Sala koncertowa im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Grał pod batutą takich gwiazd jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Walerij Giergijew, Jesús López Cobos, Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Jerzy Semkow, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura, Agnieszka Duczmal. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Koncert wykonywał m.in w Nowym Yorku, Pekinie, Doha, Berlinie, Paryżu, Londynie, Rydze, Koblenz, Helsinkach.

W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic. Do tej pory powstało ponad 200 utworów dedykowanych jemu oraz żonie Agacie Długosz. Większość powstałych dzieł są to dzieła symfoniczne, które po prawykonaniu nadal są promowane i uwieczniane fonograficznie.

Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich Artyście za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskiej oraz poszerzanie repertuaru współczesnych kompozycji fletowych; za stymulowanie twórczości kompozytorskiej w tym zakresie oraz promocję nowej muzyki polskiej na świecie. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony przez Prezydenta RP zaszczytnym Orderem Odrodzenia Polski, medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz otrzymał tytuł Profesora sztuki.

Agata Kielar-Długosz - flet

Wybitna polska flecistka, propagatorka muzyki polskiej, absolwentka studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz w Hochschule für Musik w Weimarze oraz Yale University w New Haven. Jest laureatką międzynarodowych konkursów fletowych m.in.: w Uelzen, Padwie, Ovadzie, Viggiano oraz Timisoarze. Jako solistka i kameralistka czynnie koncertuje w kraju i za granicą. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München.

Jako solistka grała pod batutą takich dyrygentów, jak: Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Salwarowski, Marek Pijarowski, Agnieszka Duczmal. Do tej pory nagrała 18 albumów płytowych, na które składa się twórczość współczesnych kompozytorów, jak również twórców XIX wieku, która warta jest popularyzowania. Album For You, Anne-Lill, wydany przez wydawnictwo fonograficzne DUX, został przez krytyków muzycznych uznany za jeden z najciekawszych albumów z muzyką kameralną ostatnich lat. W 2017 roku otrzymała nominację do prestiżowej nagrody fonograficznej ICMA (International Classical Music Award) w kategorii koncert solowy za płytę Flute Reflections wydaną również nakładem wytwórni DUX.

Jest propagatorką muzyki najnowszej. Do tej pory powstało ponad 200 utworów jej dedykowanych. Wielokrotnie prawykonywała koncerty polskich i zagranicznych kompozytorów m.in.: Enjotta Schneidera, Igora Shcherbakova, Pawła Mykietyna, Jerzego Kornowicza, Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Góreckiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Piotra Mossa, które transmitowane były przez czołowe rozgłośnie radiowe. Dokonała szeregu nagrań archiwalnych, radiowych oraz telewizyjnych.

Za wybitne osiągnięcia otrzymała wiele nagród i stypendiów m.in: nagrody Komisji Fulbrighta oraz programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, DAAD, KAAD, All Flutes Plus, Jeunesses Musicales oraz Top Wind. Była wieloletnią stypendystką fundacji „Yehudi Menuhin Live Music Now”. Płyta z udziałem Artystki Roman Palester Concertinos wydana przez wytwórnię Anaklasis została nominowana do nagrody Fryderyk 2021. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało Artystce Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich 2021 za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskiej oraz poszerzanie repertuaru współczesnych kompozycji fletowych; za stymulowanie twórczości kompozytorskiej w tym zakresie oraz promocję nowej muzyki polskiej na świecie. W 2021 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis”. Za wybitne zasługi dla kultury polskiej została odznaczona przez Prezydenta RP zaszczytnym Orderem Odrodzenia Polski.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24