Olsztyn24

Olsztyn24
20:38
25 listopada 2024
Erazma, Katarzyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2023-06-24 15:55

Koncert inaugurujący XIII Festiwal Gitarowy Joaquína Rodrigo w Olsztynie odbędzie się jutro

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza jutro (25.06), o godzinie 19.00, na Koncert inaugurujący XIII Festiwal Gitarowy Joaquína Rodrigo w Olsztynie.

Wystąpią:
» Andrzej Kacprzak - dyrygent
» Cassie Martin (Francja) - gitara
» Duo Klavitarre:
» Jolanta Ziemska - fortepian, Maciej Ziemski - gitara
» Camerata Gedania - Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

W programie m.in.:
» Francisco Cuenca Morales - Koncert Anzur na gitarę, fortepian i orkiestrę
» I. Santo Domingo (Evocacion Tarrega)
» II. El Rincon del Cante (Granaina Albeniz)
» III. Danza Fetira (Guajira del Rio de Oro)

Koncert Anzur, pierwotnie pomyślany na gitarę i fortepian, napisany w styczniu 2009 roku i dedykowany siostrze autora Mariconchi Cuenca Morales. Anzur to zamek, który wziął swoją nazwę od małej rzeczki, dopływu Genilom. Anzur, arabska strażnica, była świadkiem gorzkiej klęski almorawidów po bitwie pod Arnizolem. Udzieliła również schronienia Ferdynandowi Katolikowi, gdy ten oblegał Grenadę. Anzur to zarówno punkt widokowy, jak i insygnia. Wychodzi na krajobrazy Kordoby, pełen słońca sadów i gajów oliwnych.

I Santo Domingo to dzielnica, w której urodził się Francisco Cuenca. W tej wspaniałej części, poprzedzonej enigmatycznym wstępem, główne tematy utworu przedstawione są za pomocą urzekającej i romantycznej melodii. W jednym z jego fragmentów słychać tykanie zegara miasta Puente Genil.

II El rincon del cante to nazwa tawerny Flamenco, którą w przeszłości posiadała rodzina Albeniz. Była zwykle odwiedzany przez śpiewaków flamenco.

III La Puente w tej ostatniej części kompozytor powraca do głównego tematu melodycznego utworu. Wprowadza naprzemiennie nowe elementy tymbryczne i rytmiczne.

Francisco Cuenca Morales naukę gry na gitarze u swojego ojca Francisco Cuenca Domíngueza, następnie kontynuował edukację muzyczną w Konserwatorium Muzycznym w Kordobie. Otrzymał szereg międzynarodowych nagród, a także wyróżniał się jako solista, występując z orkiestrami takimi jak Orkiestra Symfoniczna RTVE, Orkiestra Kameralna Królowej Zofii, Orkiestra Symfoniczna Odessy (Ukraina), Londyńska Orkiestra Vivaldiego (Wielka Brytania), Orkiestra Symfoniczna Północnej Karoliny (USA), Caracas’ Symphonic (Wenezuela)...

Występował w renomowanych salach koncertowych, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), National Auditorium i Royal Theatre w Madrycie ( Hiszpania), Hacettepe Auditorium w Ankarze (Turcja), londyńskie Southbank Centre „Purcell Room” (Wielka Brytania), Andrés Segovia’s House-Museum Auditorium, Palau de la Música w Walencji (Hiszpania), Guitar Palace (Japonia).

Nagrał osiem płyt dystrybuowanych przez „Dial Discos” S.A. z Madrytu, zawierają głównie muzykę hiszpańską

W uznaniu dorobku artystycznego Francisco Cuenca został uhonorowany przez Szanowną Radę Miasta Linares Nagrodą Kultury w 2001 roku. W 2005 roku został mianowany profesorem honorowym w Instytucie Huarte de San Juan w Linares. W 2009 roku Urząd Miasta Puente Genil nadał mu honorowe obywatelstwo, przyznając Złoty Medal Miasta. W 2010 roku Francisco został odznaczony medalem Andrés Segovia przez fundację noszącą imię zasłużonego gitarzysty. W 2012 roku został honorowym członkiem Fundacji Andrés Segovia.

Francisco jest dyrektorem Konserwatorium Muzycznego „Andrés Segovia” w Linares od 28 lat. Jest autorem wielu utworów na gitarę solo, duet, trio i kwartet oraz na inne instrumenty muzyczne, głównie kilka utworów na fortepian i gitarę.

Cassie Martin - gitara

Rewelacja czasopisma Classical Guitar Magazine 2018 roku!

Edukację gitarową rozpoczęła wieku wieku 5 lat. W 2015 roku wstąpiła do Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris w klasie Gérarda Abitona, a 2 lata później do Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris w klasie Oliviera Chassaina.

Swoje umiejętności szkoliła pod okiem wybitnych gitarzystów, m.in. ; Sergio Assad, Jérémy Jouve, Tania Chagnot, Judicaël Perroy, Eric Francerie, Johan Fostier, którzy przyczynili się do jej rozwoju artystycznego. W 2022 roku brała udział w trasie koncertowej Gautiera Capuçona „Un été en France 2022”.

Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, m.in.:

I nagroda - Międzynarodowy Konkurs Gitarowy im. Edmunda Jurkowskiego - Śląska Jesień Gitarowa 2022 (Polska)
I nagroda - Forum Guitar Wien 2022 (Austria)
I nagroda - Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Tajwanu 2022
I nagroda - Alirio Diaz International Competition 2022 (Austria)
Nagroda Honorowa Międzynarodowego Konkursu im. Léopolda Bellana 2019 (Francja)
I nagroda - Concours International de Guitare en Béarn 2019 (Francja)
I nagroda - Concours International Roland Dyens 2018 (Francja)
I nagroda - Concours International de Carry-le-Rouet 2018 (Francja);

Cassie Martin występowała na wielu festiwalach na całym świecie, prezentując zróżnicowany repertuar stylów, od muzyki dawnej po muzykę współczesną. Występowała z wieloma orkiestrami na świecie. Najważniejsze koncerty z orkiestrą ; Koncert na gitarę i orkiestrę Aranjuez Joaquína Rodrigo, Koncert D op. 99 Mario Castelnuovo-Tedesco.
Regularnie występuje ze skrzypaczką Camille Théveneau.

Casie Martin gra na gitarze Fernando Mazzy, na strunach Savarez.

Duo Klavitarre

Te dwie silne polskie osobowości muzyczne doskonale się uzupełniają i oferują instrumentalną wirtuozerię połączoną ze spontanicznością i doskonałą grą zespołową. Niezwykłe połączenie fortepianu i gitary oraz dobrze dobrany repertuar to podstawa ich ekscytującego i różnorodnego programu.

W swoim repertuarze mają kompozycje barokowe, klasyczne, romantyczne i współczesne. Dzięki własnym opracowaniom utworów Bacha, Chopina, Mozarta, Astora Piazzolli, Tansmana nadaje koncertom nowy muzyczny wymiar.

Duo Klavitarre występował z recitalami w Austrii, Belgii, Bułgarii, Kanadzie, Czechach, Danii, Niemczech, Włoszech, Polsce, Rumunii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wenezueli i USA.

Jolanta Ziemska ukończyła studia instrumentalne w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego i Joanny Kaczmarskiej, a jej mąż Maciej w klasie gitary prof. Jerzego Nalepki Akademii Muzycznej w Łodzi, następnie kontynuował studia w Hochschule für Künste w Bremie w klasie gitary Jensa Wagnera oraz prof. Bernarda Hebba.

Andrzej Kacprzak - dyrygent

Doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w 1998 roku w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej. Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich kursach muzycznych, kształcąc się pod kierunkiem wybitnych osobistości wiolinistyki, m.in.: E. Zienkowskiego, T. Tomaszewskiego, M. Jaszwili, M. Mosia, W. Marschnera, J. Kaliszewskiej, M. Lubotskyego, K.A. Kulki, M. Ławrynowicza.

Występował z recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce i za granicą (Niemcy, Belgia, Holandia, Włochy, Szwajcaria, Szwecja). Występował jako solista z orkiestrami: Polska Filharmonia Bałtycka, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku, Orkiestra Kameralna „Progress”, „Luzern Music Festival Orchestra”.

Współtworzył wiele projektów koncertowych we współpracy z wybitnymi artystami świata sztuki, takimi jak: Jan Stanienda, Marek Moś, Konstanty Andrzej Kulka, Wanda Wiłkomirska, Krzysztof Węgrzyn, Mieczysław Szlezer, Thanos Adamopoulos, Brigide Lang, Stefan Kamasa, Dominik Połoński, Agnieszka Duczmal, Adam Klocek, Wojciech Rajski.

W latach 1995-1996 był koncertmistrzem i solistą Orkiestry Kameralnej „Camerata Musica”. W latach 1993-1996 współpracował z gdańskim zespołem „Gapella Gedanensis”, z którym uczestniczył w wielu projektach koncertowych w kraju i za granicą. Na przestrzeni lat 1995-1996 r. był muzykiem Gdyńskiego Zespołu Muzyki Dawnej „Ad te Domine”, pełniąc w nim rolę pierwszego skrzypka. W latach 1995-1998 pełnił funkcję koncertmistrza orkiestry akademickiej. Od 1997 roku prowadzi Akademicką Orkiestrę Kameralną, piastując funkcję koncertmistrza i dyrygenta. Współpracuje z Polską Filharmonią Sopot w charakterze solisty i koncertmistrza.

Od wielu lat propagator polskiej muzyki. Ma na swym koncie publikacje: „Wielokierunkowość polskiej muzyki skrzypcowej XX wieku na przykładzie wybranych utworów Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego” (2008), „Roman Maciejewski - Kompozytor oryginalny i nieznany. Studium twórczości skrzypcowej” (2011). Współpracując w wydawnictwem muzycznym „Eufonium”, opracował i wydał wiele publikacji nutowych muzyki polskiej, m.in.: K. Mikuli, G. Friemana, M. Bergsona, Z. Noskowskiego, S. Taborowskiego, R. Statkowskiego, W. Żeleńskiego, A. Kątskiego.

Dokonał wielu nagrań płytowych m.in.: Archiwalne nagrania dla Polskiego Radia w Krakowie (1998), „Polska muzyka skrzypcowa” (2008), „Utwory skrzypcowe Romana Maciejewskiego” (2011), „Twórczość gdańskich kompozytorów” (2015), „Sturm und Drang” (2015), „Radosław Łuczkowski. Muzyka instrumentalna” (2015), „Baczewski Guza Copland” (2016).

Członek Gdańskiego Stowarzyszenia Miłośników Muzyki (2002 - 2013), Wiceprezes Stowarzyszenia Przyjaciół OSM w Gdańsku (2013-2017).

Camerata Gedania

Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Powstała w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego Dziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku, prof. Krzysztofa Langmana, a w skład kilkunastoosobowego zespołu wchodzą najlepsi instrumentaliści Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Początkowo orkiestra prowadzona była przez dyrygenta Jacka Rafała Delektę, następnie przez Andrzeja Kacprzaka i Pawła Kuklińskiego, zaś od kilku lat funkcję koncertmistrza i stałą opiekę merytoryczną sprawuje Andrzej Kacprzak.

Głównym założeniem sankcjonującym powstanie zespołu była potrzeba umożliwienia młodzieży akademickiej współpracy z najwybitniejszymi koncertmistrzami (prymariuszami) polskich zespołów kameralnych takich jak: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna „Amadeus”, Concerto Avenna.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat zespół pracował pod kierunkiem zarówno polskich, jak i zagranicznych artystów, wśród których należy wymienić takie osobowości muzyczne jak: Jan Stanienda, Robert Kabara, Marek Moś, Adam Klocek, Andrzej Bauer, Thanos Adamopoulos (Belgia), Agnieszka Duczmal, Dominik Połoński, Sławomir Grenda, Łukasz Długosz, Giampiero Sobrino, Juri Gilbo, Claudio Desderi.

Zespół koncertuje regularnie zarówno na sali koncertowej macierzystej uczelni, jak i na wielu innych scenach Polski.

Od roku akademickiego 2019/2020 zespół funkcjonuje pod nazwą „Camerata Gedania”.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24