FWM | 2023-03-28 10:08
Filharmonia zaprasza na koncerty pasyjne
Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na koncerty pasyjne. Pierwszy z nich odbędzie się w piątek (31.03), o godzinie 19.00, w siedzibie filharmonii, natomiast kolejny będzie miał miejsce w niedzielę (2.04) w olsztyńskiej bazylice, o godzinie 20.00.
Wystąpią:
» Dyplomantka Wydziału Dyrygentury AM w Bydgoszczy: Agnieszka Kowalik - dyrygent (z klasy prof. Piotra Sułkowskiego)
» Monika Sendrowska - sopran
» Magdalena Pluta - mezzosopran
» Klaudyna Żołnierek - teorba, basso continuo
» Adam Kowalski - pozytyw
» Chór Dziewczęcy Cantabile PSM I i II st. w Olsztynie - przygotowanie Agata Wilińska
» Orkiestra Smyczkowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
W programie:
» Giovanni Battista Pergolesi - Stabat Mater
» Mieczysław Karłowicz - Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową
Program 31 marca dodatkowo wzbogacony zostanie Serenadą Mieczysława Karłowicza.
Serenada na orkiestrę smyczkową C-dur op. 2 Mieczysława Karłowicza jest pierwszą poważniejszą próbą kompozytorską przyszłego autora najwybitniejszych w polskiej literaturze muzycznej poematów symfonicznych. Powstała w 1897 roku w Berlinie i tam też została po raz pierwszy wykonana. Musiała się podobać, skoro Karłowicz sięgnął do najlepszych wzorców romantycznych zarówno z tradycji niemieckiej, jak i rosyjskiej. Co prawda biograf kompozytora, Alistair Wightman, nie wyraża się pochlebnie o serenadzie, dowodzi jej wtórności i podkreśla, że Karłowicz wypowiedział się w niej „przez idiom nie do końca odpowiadający jego temperamentowi artystycznemu”, ale przecież trudno nie docenić wpadających w ucho melodii, ciekawych rozwiązań harmonicznych czy znakomicie uchwyconej specyfiki brzmieniowej orkiestry smyczkowej.
Naiwna prostota tekstu sekwencji Stabat Mater kontrastuje w sposób niezwykły z sytuacją graniczną, o której opowiada mnich Jacopone da Todi, prawdopodobny autor słów. Głębia bólu jest tym dotkliwsza, im bardziej bezpośrednio i prostszymi słowami zostaje opisana. Gdy przeczyta się uważnie, zwrotka po zwrotce, słowa sekwencji i zrozumie emocje w nich zawarte, trudno się dziwić niezwykłej popularności Stabat Mater - ten XIII-wieczny tekst o Matce bolejącej pod krzyżem, na którym wisi Syn, opracowywany był przez kompozytorów wszystkich epok. Jedną z najpopularniejszych do dziś wersji stworzył śmiertelnie chory, 25-letni Giovanni Battista Pergolesi. I już te okoliczności sprawiły, że dzieło obrosło legendą. Ale i sam utwór jest wyjątkowy - to bodaj pierwszy przykład kompozycji religijnej, w której wykorzystany został idiom operowy. Tradycjonaliści uważali dokonanie Pergolesiego wręcz za wulgarne, krytykowali styl galant nie przystający do powagi treści religijnej. Ale opracowanie ostatecznie trafiło w gusta większości odbiorców i miało więcej wydań drukowanych, niż jakakolwiek inna kompozycja XVIII wieku. Pergolesi odszedł od dawnych wzorców polifonicznej muzyki kościelnej i stworzył utwór o przejrzystej fakturze, wirtuozowski, lekki, niezwykle melodyjny, by nie powiedzieć zmysłowy. Jak pisał Dariusz Czaja, Stabat Mater jest dziełem „nadzwyczajnej czułości i wyrazistej ekspresji, [...] o przejmujących fragmentach dramatycznych przełamywanych łagodną kantyleną. To prawdziwie święty teatr muzyczny, który głębokimi korzeniami sięga w neapolitańską ziemię. A jednocześnie muzyka ta nie przestaje być ani przez chwilę uniwersalna, trafia może zwłaszcza do tych, którzy postrzegają chrześcijaństwo w jego „horyzontalnym” wymiarze, którzy uważają, że - jak pisał Herling, neapolitańczyk - nade wszystko „jest to religia cierpienia i cierpiących”.
Agnieszka Kowalik - dyrygentka
Urodziła się w 1994 roku. Ukończyła studia licencjackie na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej prof. dr. hab. Marcina Wawruka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Jest także absolwentką studiów magisterskich w klasie dyrygentury chóralnej prof. dr. hab. Ryszarda Zimaka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studiów licencjackich na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. dr. hab. Piotra Sułkowskiego, gdzie obecnie kontynuuje naukę na ww. kierunku na studiach magisterskich.
Od 2020 roku jest dyrygentem Chóru i Orkiestry Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” w Warszawie, a rok później rozpoczęła współpracę z Chórem i Orkiestrą I i II st. w Państwowej Szkole Muzycznej w Grudziądzu.
Do jej najważniejszych osiągnięć należą: II nagroda w Ogólnopolskim Konkursie „Konfrontacje Młodych Chórmistrzów” w Bydgoszczy (2016), wyróżnienie w konkursie na wybitne dzieło dyplomowe w roku akademickim 2015/2016 na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Srebrne Pasmo w Konkursie Kolęd i Pastorałek w Chełmnie w 2021 oraz 2022 roku z Bielańskim Zespołem Wokalnym oraz w 2022 roku z Chórem i Orkiestrą Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, dyrygowanie orkiestrą podczas nagrań do płyty zespołu Tylko Ty w Studiu S2 Polskiego Radia w Warszawie.
Od kilku lat prowadzi warsztaty wokalno-instrumentalne podczas warsztatów muzycznych „Wakacje z nutkami”.
Skomponowała i wykonała muzykę do podcastu CrazyBirdPodcast (Georgia, Stany Zjednoczone), a sama została zaproszona jako gość do emisji 5 odcinka 1 sezonu (2021). W 2022 roku w Warszawie przygotowywała chór i dyrygowała nim podczas spektaklu słowno-muzycznego W sercu Kobiety Niepodległej w reżyserii Artura Bocheńskiego.
Monika Sendrowska - sopran
Ukończyła Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie w klasie fortepianu Marzenki Bieńkuńskiej oraz eksternistycznie śpiew solowy pod opieką Izabeli Stefańskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w kl. fortepianu prof. Bogdana Kułakowskiego oraz absolwentka z wyróżnieniem Wydziału Wokalno-Aktorskiego w kl. śpiewu dr hab. Alicji Rumianowskiej. Po studiach pracowała nad techniką śpiewu u Aleksandry Chacińskiej oraz Urszuli Borzdyńskiej. Doskonaliła swoje umiejętności również w mistrzowskich kursach wokalnych m.in. u prof. H. Januszewskiej, Teresy Żylis-Gary, prof. R. Minkiewicza, prof. I. Kłosińskiej, prof. J. Rappe, prof. A. Radziejewskiej, A. Zubel, prof. U. Kryger, P. Esswooda. W VIII 2010 brała udział w kursie muzyki współczesnej Erasmus IP Project w Tallinie. Jej debiut operowy to partia Amora w studenckim spektaklu operowym „Orfeusz i Eurydyka” Ch.W. Glucka w marcu 2013 roku. W tym samym roku została finalistką II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie. Podczas 5. Letniej Akademii Śpiewu brała udział w V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Impressio Art” - Sopot 2013, gdzie otrzymała Nagrodę Publiczności dla najpiękniejszego głosu z trójmiasta. W II 2014 r. brała udział w Mistrzowskich Kursach Festiwalu Łańcuch XI. Pierwszy recital dyplomowy ze śpiewu to rola Despiny w operze „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta (VI 2014 r.).
W 2014 roku wystąpiła w spektaklu „Gianni Schicchi” wystawionego na deskach Opery Kameralnej w Warszawie, reż. N. Kozłowska i dyr. R. Kłoczko, w ramach projektu Scena Młodych. W 2015 r. ukończyła dwusemestralne Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pracując z wyśmienitymi profesorami śpiewu z kraju i świata. We IX 2015 uzyskała nagrodę dla głosu koloraturowego na X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym ZŁOTE GŁOSY. W V 2016 roku brała udział w koncercie Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej śpiewając „Fragments” E. Sikory i współpracując z kompozytorką. W XI 2016 r. została finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. W IV 2017 r. uzyskała wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Z Skwary w Mławie oraz dyplom uznania za wyróżniające się wykonanie pieśni K. Szymanowskiego „Samotny księżyc” z cyklu „Pieśni księżniczki z baśni” op.31 nr 1. We IX 2017r. w Międzynarodowym Konkursie „Złote Głosy” została finalistką oraz dostała nagrodę specjalną za wykonanie polskiego utworu. Od 2018 r . współpracuje z Operą Bałtycką biorąc udział w spektaklach edukacyjnych dla dzieci oraz w operowych prelekcjach „Opera?Si!” Jerzego Snakowskiego. W VI 2019 r. zajęła I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Belliniego w Katanii. Od 2019 r. pracuje w Szkole Muzycznej im. Z. Noskowskiego w Gdyni. W 2020 r. nawiązała współpracę z Filharmonią Śląską wykonując prawykonanie Pieśni „Podróż długa” na sopran i baryton prof. Knapika. W I 2021 r. otrzymała wyróżnienie na Konkursie Ars et Gloria w Katowicach oraz nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej. W 2020 r. rozpoczęła pracę w charakterze pedagoga fortepianu na Wydziale wokalno-aktorskim w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki.
W 2020 roku nagrała utwór „Podróż długa” prof. Kanpika wraz z T. Rakiem oraz Kameralną Orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją M. Tomasiewicza na płycie „Górecki Knapik. Master and Apprentice. When Songs are Sung” wydanej przez firmę dux. W 2021 r. zajęła II miejsce na III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego w Szczecinie. W 2022 r. nagrała utwór „Pneuma” na sopran i taśmę Krzysztofa Olczaka na płycie „Dreaming electroacoustic works” wydaną przez firmę Opus Series.
Magdalena Pluta - kontralt
Urodzona w 1993 roku w Olsztynie. Ukończyła PSM I i II st. im Fryderyka Chopina w Olsztynie w klasie Izabeli Stefańskiej. Absolwentka studiów I i II stopnia Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim w klasie prof. Izabeli Kłosińskiej. W latach 2015-2017 uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów - Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Swój warsztat doskonaliła podczas kursów wokalnych prowadzonych przez wybitnych śpiewaków: Jerzego Mechlińskiego, Ryszard Karczykowskiego, Ewę Podleś.
W 2017 roku zadebiutowała w produkcji Dutch National Opera & Ballet w partii Arianny w Madrygałach Monteverdiego w reżyserii Pierre’a Audiego i pod kierownictwem muzycznym Christophe’a Rousetta oraz La morte d’Orfeo S. Landiego (2018), gdzie kreowała postać Calliope. Wystąpiła w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncercie Mistrz i młode talenty ze specjalnym udziałem Tomasza Koniecznego i pod dyrekcją Michała Klauzy. Wykonała tam partię Erdy z IV aktu Złota Renu Wagnera. Śpiewała z Tomaszem Koniecznym duet Erdy i Wotana z III aktu Zygfryda Wagnera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej podczas recitalu tego znakomitego śpiewaka.
W latach 2018-2019 podczas Festiwalu Oper Barokowych Dramma per musica w Warszawie wcieliła się w postać Galatei w Aci, Galatea e Polifemo G.F. Haendla. Od 2019 roku występuje w takich produkcjach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, jak: Carmen Bizeta jako Mercedes, Czarodziejski flet Mozarta jako Trzecia Dama, Les Noces Igora Strawińskiego wykonując partię mezzosopranu, Borysie Godunowie Mussorgskiego jako Fiodor oraz w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego jako Olga, a także w Mocy przeznaczenia Verdiego jako Curra.
Z dzieł koncertowych, które wykonywała, można wymienić: Missa pro pace W. Kilara, Litanie ostrobramskie S. Moniuszki, Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint-Saënsa, Mszę Nelsońską J. Haydna, Magnificat J.S. Bacha, Requiem W.A. Mozarta oraz Petite Messe Solenelle G. Rossiniego.
Chór Dziewczęcy „Cantabile” PSM I i II st. w Olsztynie pod dyrekcją Agaty Wilińskiej
Chór Dziewczęcy „Cantabile”, działający od blisko 33 lat, to zespół znany i doceniany nie tylko w Polsce, lecz także poza jej granicami. Tworzą go entuzjastki muzyki chóralnej - uczennice i absolwentki PSM I i II st. w Olsztynie. Chór od początku istnienia aktywnie bierze udział w wydarzeniach artystycznych miasta, regionu i kraju.
Pod kierownictwem swojej dyrygentki dr Agaty Wilińskiej został laureatem wielu nagród i wyróżnień w konkursach i na festiwalach w Polsce i Europie, takich jak: Grand Prix i Rubinowa Lutnia - Ogólnopolski Turniej Chórów Legnica Cantat (2013), Grand Prix - Ogólnopolski Festiwal „O Warmio moja miła” (2010, 2016, 2022), Grand Prix - Międzynarodowy Turniej Chórów o Miecz Juranda (Jerutki 2018), srebrny i złoty medal - Międzynarodowy Konkurs Mundi Cantat (Czechy 2003, 2005), złoty medal - Międzynarodowy Festiwal Chóralny Festa Choralis (Słowacja 2007), I miejsce - European Music Festival for Young People (Belgia 2008, 2012), II miejsce - Międzynarodowy Konkurs Chóralny im. Brucknera (Austria 2009), trzy złote dyplomy - Międzynarodowy Konkurs Chóralny Canco Mediterrania Lloret de Mar, Barcelona (Hiszpania 2014, 2018), trzy złote dyplomy i nagroda specjalna Jury - Międzynarodowy Konkurs Chóralny Chorus Inside Croatia (Chorwacja 2016), srebrny i złoty dyplom oraz Nagroda Specjalna - Międzynarodowy Konkurs Chóralny Praga Cantat (Czechy 2017), dwa złote dyplomy oraz Nagroda Specjalna - Międzynarodowy Konkurs Chóralny Cantu Gaudeamus (Białystok 2019), I miejsce i złoty dyplom oraz nagroda specjalna - Ogólnopolski Konkurs Chórów (Wysoka 2020), złoty dyplom - World Peace Choral Festival (Wiedeń 2021), I miejsce i złoty dyplom - Międzynarodowy Konkurs Chóralny Varsovia Cantat (Warszawa 2023).
Wysoki poziom i aktywna działalność zespołu zostały zauważone także przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Prezydenta Olsztyna, Fundację Środowisk Twórczych - Talent Roku, Radę Organizacji Pozarządowych - specjalne wyróżnienie w konkursie „Godni Naśladowania”, Certyfikat Skarbnicy Kultury Narodowej w 100-letnią rocznicę Niepodległej Rzeczypospolitej Polskiej.
Agata Wilińska
Chórmistrzyni, pedagog, animatorka amatorskiego ruchu chóralnego, doktor sztuk muzycznych, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest nauczycielem dyplomowanym w PSM I i II st. w Olsztynie oraz prezesem Olsztyńskiego Towarzystwa Muzycznego.
W czasach dynamicznego rozwoju technologii i szybkiego tempa życia propaguje działalność chóralną, pokazując, jak piękna jest muzyka. Zaraża pasją śpiewania zarówno dzieci, młodzież jak i dorosłych. Zasiada w jury konkursów chóralnych, prowadzi warsztaty chóralne w kraju i za granicą, bierze udział w rozmaitych przedsięwzięciach edukacyjnych i artystycznych jako dyrygentka i animator kultury muzycznej.
Swoją działalność artystyczną rozpoczęła w 1982 roku jako chórzystka Olsztyńskiego Chóru Kameralnego „Collegium Musicum” z którym koncertowała niemal w całej Europie oraz USA, zdobywając laury i wyróżnienia, m.in. platynową płytę za CD Cicha noc oraz nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2010 w kategorii album roku muzyka chóralna i oratoryjna (współpraca z Filharmonią Warmińsko-Mazurską).
Od roku 1990 prowadzi Chór Dziewczęcy „Cantabile” w PSM I i II st. w Olsztynie, od 1997 współpracuje jako dyrygent z chórem „Collegium Baccalarum”. Zespoły pod jej kierownictwem zdobywały nagrody i wyróżnienia w prestiżowych konkursach w kraju i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Chorwacji, Hiszpanii, Macedonii, na Słowacji, w Rosji i we Włoszech. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną była nagradzana m.in. przez Prezydenta RP, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji, Marszałka Województwa Warmińsko- Mazurskiego. Jest laureatką Nagrody Indywidualnej Prezydenta Olsztyna im. F. Nowowiejskiego w dziedzinie sztuk muzycznych, Złotej Odznaki Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” przyznanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zapraszamy!
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte.
Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.