FWM | 2023-03-13 19:05
Filharmonia Warmińsko-Mazurska i Benedykt Błoński zapraszają na koncert
Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie i Benedykt Błoński zapraszają w piątek (17.03), o godzinie 19.00, na koncert „W wiosennym nastroju…”. Benedykt Błoński będzie świętował 40-lecie pracy artystycznej.
Wystąpią:
» Benedykt Błoński - dyrygent (40-lecie pracy artystycznej)
» Chór Cantores Varmienses
» Marcela Opalińska - sopran
» Dominik Opaliński - bas
» Anna Kłosowska-Gryc - flet
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Jagienka Perlikiewicz-Kass - prowadzenie koncertu
Program:
» cz. I
Johann Sebastian Bach
- III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048
- Suita Nr 2 h-moll BWV 1067
- Kantata Chłopska BWV 212
1-6 część:
Overture
Duet aria: Mer hahn en neue Oberkeet
Duet recitative: Nu, Mieke, gib dein Guschel immer her
Aria (soprano): Ach, es schmeckt doch gar zu gut
Recitative (bass): Der Herr ist gut: Allein der Schösser
Aria (bass): Ach, Herr Schösser, geht nicht gar zu schlimm
» cz. II
Pejzaże muzyczne Warmii i Mazur - WIOSNA (PRAWYKONANIE utworu Tomasz Szymuś i Bartosz Wąs).
Chór Cantores Varmienses
Chór powstał w październiku 2009 roku przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie i jest najmłodszym, amatorskim, aktywnie działającym zespołem chóralnym w Olsztynie. Skład chóru tworzą studenci, nauczyciele, prawnicy, pracownicy sektora publicznego. Od początku istnienia dyrektorem artystycznym i dyrygentem jest prof. Benedykt Błoński. W 2016 roku zespół przyjął nazwę Cantores Varmienses.
Od początku działalności Chór stale współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, z którą wykonał dziesiątki koncertów z muzyką wokalno-instrumentalną. Prezentuje się także z programem a cappella, zawsze zbierając pochlebne recenzje od krytyków muzycznych w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. kilkakrotnie w Kaliningradzie, Grodnie (Białoruś), Kłajpedzie, Wilnie i Šiauliai (Litwa), Barcelonie (Hiszpania), Porto (Portugalia), a także w Primorsku i Kiten (Bułgaria).
W Kiten (Bułgaria) jury przyznało Chórowi pierwsze miejsce na Balkan Folk Festival 2010 w kategorii chórów mieszanych, w Lloret de Mar (Barcelona, 2014) zespół zdobył Złote Medale w kategoriach „Musica Sacra” i „Pop Music” IV Międzynarodowego Konkursu Chóralnego. W 2019 roku Chór Cantores Varmienses uczestniczył w dwóch konkursach: Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Vocal Art Choir Competition w Pacos de Ferreira (Portugalia), w którym zdobył srebrny medal w kategorii „Folk” w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Chóralnej Šiauliai Cantat (Litwa), który ukończył na drugim miejscu w kategorii „Folk” i trzecim miejscu w kategorii „Sacrum”.
W grudniu 2018 roku zespół został zaproszony do Nowego Jorku, gdzie wykonał kilka koncertów z programem a cappella (kolędy i pastorałki polskie, a także amerykańskie pieśni bożonarodzeniowe). Rokrocznie występuje na koncertach charytatywnych, pomagając zbierać fundusze na wakacje dla dzieci z najuboższych olsztyńskich rodzin.
W repertuarze wokalno-instrumentalnym Chór posiada m.in. takie dzieła, jak: Carmina burana C. Orffa, Requiem d-moll i Msza koronacyjna W.A. Mozarta, Polskie Requiem K. Pendereckiego, Requiem J. Ruttera (prawykonanie olsztyńskie), Messe modale en septuor J. Alaina (prawykonanie polskie), Missa pro pace, Angelus i Victoria W. Kilara, IX Symfonia L. van Beethovena, Te Deum M.-A. Charpentiera, Stabat Mater i Msza G- dur F. Schuberta, Missa pro pace op. 49 nr 3 F. Nowowiejskiego, Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Symfonia „Fatima” H.J. Botora (prawykonanie światowe), Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego, Tosca G. Pucciniego, Traviata G. Verdiego, Jaś i Małgosia E. Humperdincka, Amahl i nocni goście G.C. Menottiego, Księżniczka czardasza I. Kálmána, Zemsta nietoperza J. Straussa, Skrzypek na dachu J. Bocka, Pora jeziora T. Szymusia.
Chór nieustannie się rozwija. Atrakcyjny repertuar a cappella (utwory polskich i obcych kompozytorów od muzyki dawnej do czasów współczesnych, standardy muzyki rozrywkowej, artystyczne opracowania polskich i zagranicznych pieśni ludowych, polskie i zagraniczne kolędy i pastorałki) i wokalno-instrumentalny o wysokim stopniu trudności i profesjonalnym wykonaniu świadczy o znakomitej pozycji zespołu w polskim i zagranicznym środowisku muzycznym.
Benedykt Błoński - dyrygent
Dyrygent, pedagog, animator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, profesor dr hab. szt. Bezpośrednio po ukończeniu studiów (1982) wrócił do Olsztyna, gdzie rozpoczął działalność artystyczną i naukową. Jest pracownikiem naukowym w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (od roku 2012 dziekan Wydziału Sztuki), recenzentem wielu prac doktorskich i habilitacyjnych, promotorem czterech prac doktorskich, członkiem Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w latach 2009-2020. Wykłada również dyrygowanie i metodykę prowadzenia chórów na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pełni również funkcję kierownika naukowego. Przez 27 lat (od 1982 do 2009) prowadził Chór im. prof. W. Wawrzyczka, z którym zdobył najwyższe nagrody w krajowych i międzynarodowych konkursach.
W dorobku ma setki koncertów w kraju i za granicą (Grecja, Irlandia, Wielka Brytania, Belgia, Francja, Portugalia, Watykan, Włochy, Hiszpania, Niemcy, Rosja, Meksyk, Argentyna, Litwa, USA), z muzyką polską i zagraniczną, a także liczne prawykonania utworów oraz 13 płyt CD. Od 2009 roku prowadzi, również z sukcesami na arenie międzynarodowej, Chór Cantores Varmienses w Olsztynie. Zasiada w radach artystycznych i uczestniczy w pracach jury (w tym jako przewodniczący) licznych konkursów i festiwali chóralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, jest m.in. członkiem International Choir Olympic Council. Był dyrektorem artystycznym międzynarodowych warsztatów chóralnych Eurochor 2001, dyrektorem artystycznym Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej In Terra Pax. Od 2009 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie. Za swoją działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Odznaką Ministra Kultury i Sztuki „Zasłużony Działacz Kultury” (1997), Honorową Odznaką Wojewody Olsztyńskiego „Zasłużony dla Warmii i Mazur” (1997), Złotym Krzyżem Zasługi (2001), nagrodą indywidualną Prezydenta Miasta Olsztyna (2002), Odznaką Honorową Złotą z Laurem Zarządu Głównego PZChiO, nagrodami indywidualnymi I i II stopnia Rektora UWM w Olsztynie, Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007), Nagrodą im. Feliksa Nowowiejskiego przyznawaną przez Prezydenta Miasta Olsztyna w dziedzinie sztuk muzycznych (2011), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2012), Nagrodą Prezydenta Olsztyna - Statuetką św. Jakuba w dziedzinie „Nauka” (2016), Medalem im. Biskupa Ignacego Krasickiego (2016), Ikoną Warmii i Mazur w uznaniu wybitnych osiągnięć w dziedzinie kultury (2018).
Dominik Opaliński - bas/baryton
Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Kętrzynie w klasie fortepianu, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (studia licencjackie) oraz Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie (studia magisterskie). Na scenie zadebiutował jeszcze jako student, partią Sempronia w operze Lo Speziale J. Haydna podczas III Operowego Forum Młodych (Opera Nova, Bydgoszcz 2011). W 2018 roku dwukrotnie z okazji obchodów 85-lecia urodzin Krzysztofa Pendereckiego, wykonał „Te Deum” samego kompozytora. W październiku 2019 roku wziął udział w prawykonaniu dzieła Jamesa Newtona „Psalm 119” („Zain”) z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Ponadto wcielał się w role w operach takich twórców jak: G.F. Haendel, G. Paisiello, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Puccini, R. Wagner, M. Nymann. W 2016 roku powierzono mu rolę Bourdera w operze Ubu Rex K. Pendereckiego (Opera Śląska, Bytom). Premiera została okrzyknięta najlepszą z dotychczasowych realizacji tego tytułu oraz zdobyła ZŁOTĄ MASKĘ w kategorii NAJLEPSZY SPEKTAKL.
W swoim repertuarze ma wiele dzieł oratoryjnych (m.in. Magnificat BMV 243, Weihnachts Oratorium J.S. Bacha, Requiem d-moll KV 626, Msza C-dur KV 317, Msza c-moll KV 427 W.A. Mozarta, Stabat Mater D.383, Msza G-dur D.167 F. Schuberta, Requiem d-moll op.45 G. Faurego, Te Deum - K. Pendereckiego.). Współpracuje z Filharmonią Pomorską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Warmińsko - Mazurską, Operą Śląską, Operą Wrocławską. Brał udział w w licznych festiwalach m.in.: Bydgoski Festiwal Operowy, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Opera Rara w Krakowie, Festiwal Oper Współczesnych we Wrocławiu, Poziom 320 w Zabrzu, Penderecki85 w Krakowie. Występował u boku takich dyrygentów jak np.: Mirosław Jacek Błaszczyk, Benedykt Błoński, Kai Bumann, Jurek Dybał, Piotr Sułkowski, Marek Wroniszewski, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Piotr Deptuch, Rafał Janiak, Volker Perplies, Dainius Pavilionis.
Marcela Wierzbicka-Opalińska - sopran
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w seminariach wokalnych prowadzonych m.in. przez Olgę Pasiecznik, Izabellę Kłosińską, Claudię Visca, Neila Shicoffa, Tomasza Koniecznego oraz Marka Rzepkę. Na scenie zadebiutowała partią Tatiany w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (XXII Bydgoski Festiwal Operowy). Ponadto wcieliła się w czołowe partie mozartowskie, takie jak: Hrabina w Weselu Figara, Pamina w Czarodziejskim flecie czy Donna Elvira w Don Giovannim (Kammeroper Rheinsberg). Wzięła udział w prawykonaniu dzieła Jamesa Newtona - Psalm 119 (Caph) z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Symfonia Iuventus pod dyrekcją Wojciecha Semerau-Siemianowskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, gdzie rok wcześniej wykonała partię Woglindy z opery Das Rheingold R. Wagnera z udziałem Tomasza Koniecznego i Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Michała Klauzy. W swoim repertuarze obok partii operowych oraz pieśni posiada wiele dzieł oratoryjnych. Występuje na scenach w kraju i za granicą. Jest finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Nicalaja Ghiaurova w Modenie (2022), X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Klaudii Taev w Estonii (2017) oraz laureatką III Nagrody na VII Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie (2016), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Sosnowcu (2015). Do 2018 roku była uczestniczką Akademii Operowej (Program Kształcenia Młodych Talentów) działającej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Zapraszamy!
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte.
Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.