Olsztyn24

Olsztyn24
07:31
26 listopada 2024
Konrada, Sylwestra

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2023-01-31 17:15

Hiszpański wieczór już w piątek w filharmonii

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (3.02), o godzinie 19.00, na Hiszpański wieczór z muzyką Manuela de Falla.

Wystąpią:
» Juan José Navarro Hernandez (Hiszpania) - dyrygent
» Pierre-Laurent Boucharlat (Francja) - fortepian
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Janusz Ciepliński - prowadzenie koncertu

Program:
Manuel de Falla
Noce w ogrodach Hiszpanii - impresja symfoniczna na fortepian i orkiestrę (Noches en los jardines de España); Dwie suity z baletu Trójkątny kapelusz (El sombrero de tres picos)

Manuel de Falla, rodowity Andaluzyjczyk, muzykę studiował w Madrycie u Felipe Pedrella, „ojca narodowej muzyki hiszpańskiej”. I to właśnie wtedy poznał Iberię Albéniza, która zachwyciła go nie tylko sposobem wykorzystania folkloru z rozmaitych regionów Hiszpanii, lecz także fakturą fortepianową, wyraźnie inspirowaną osiągnięciami Debussy’ego i Ravela. Nic dziwnego, że pobyt w Paryżu, dokąd wyjechał w 1907 roku, uważał za kluczowe doświadczenie w swojej karierze kompozytorskiej. „W Paryżu spędziłem siedem niezapomnianych lat. Debussy, Ravel, Schmitt i Dukas byli moimi najlepszymi przyjaciółmi. Szczególnie Dukas. On nakłaniał mnie do komponowania, on zaznajamiał Paryż z moimi dziełami. Tam napisałem Noce w ogrodach Hiszpanii - byłem tak daleko od Hiszpanii, że owe noce odmalowałem może piękniejszymi, niż są w rzeczywistości”. Dzieło, noszące podtytuł Symfoniczne impresje na fortepian i orkiestrę, zawiera muzykę, która czaruje przede wszystkim barwą i nastrojem. To raczej impresjonistyczne obrazy niż linearne opowieści. Partia fortepianu, choć nie pozbawiona fragmentów wirtuozowskich, służy przede wszystkim celom kolorystycznym i wpleciona jest ściśle w tkankę orkiestrową. Trzy impresje opisują trzy andaluzyjskie ogrody - są wyprawą w czasie i przestrzeni do krainy Al-Andalus w okresie szczytowego rozkwitu kultury muzułmańskiej na Półwyspie Iberyjskim. Pierwszy obraz, W Generalife, przenosi do rezydencji dawnych władców tej krainy: to przesycony zapachem jaśminu ogród otaczający Alhambrę. Część druga, Taniec w oddali, rozgrywa się w niezidentyfikowanym ogrodzie, z którego leniwy wiatr przynosi echa egzotycznego tańca. Ostatnie ogniwo, W ogrodach Sierra de Cordoba, nawiązuje do mieszkającego tam niegdyś sufickiego filozofa Ibn Masarra. Część ta najmocniej zainspirowana została tańcem - hipnotycznym wirowaniem sufich, roztapiającym się w finale, niczym w mroku nocy, w skrzypcowych kantylenach.

Dzięki rekomendacji Ravela i Dukasa niektóre utwory de Falli ukazały się w wydawnictwach paryskich. W 1913 roku opera Krótkie życie odniosła sukces w Nicei, potem w Paryżu. Sześć lat później kompozytor rozpoczął współpracę ze słynnymi baletami rosyjskimi Sergiusza Diagilewa, a ich wspólnym dokonaniem był Trójgraniasty kapelusz, którego premiera odbyła się w 1919 roku w londyńskim Alhambra Theatre. Scenografię przygotował Pablo Picasso, za pulpitem dyrygenckim stanął Ernest Ansermet. Spektakl przyniósł de Falli zasłużony światowy rozgłos. Historia, osnuta na podstawie opowiadania Pedra Antonia de Alarcóna, jest tyleż nieskomplikowana, co atrakcyjna scenicznie - przedstawia historię burmistrza małego andaluzyjskiego miasteczka (to ona nosi tytułowy kapelusz), który stara się o względy ponętnej, ale przy tym zamężnej i wiernej młynarki. Ostatecznie zostaje skompromitowany przez sprytną kobietę. Suity, zestawione przez kompozytora z muzyki scenicznej, zawierają najatrakcyjniejsze fragmenty baletu - genialne stylizacje muzyki andaluzyjskiej, jedynego w swoim rodzaju, olśniewającego feerią wyrafinowanych rytmów i melodii, folkloru andaluzyjskich Romów.

Juan José Navarro Hernandez (Hiszpania) - dyrygent

Urodził się w Godellecie w Walencji. Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie klarnetu, uczył się między innymi u takich wirtuozów, jak: Jean-Louis Sajot, Roy Jowitt, José Tomás, Walter Boykens, J. Vicente Herrera. W 1997 roku został wykładowcą Conservatorio Elemental de Musica w El Ejido oraz Conservatorio Profesional w Kordobie, a także członkiem Cuerpo de Profesores de Música y Artes Escénicas. Obecnie pracuje w Real Conservatorio Profesional de Almería.

Artysta brał udział w licznych kursach dla dyrygentów orkiestr symfonicznych i dętych, które prowadzili m.in.: Salvador Más, Manuel Hernández Silva, Enrique Garcia Asensio, Jerzy Salwarowski, Paollo Belomia i Cesar Álvarez. Tytuł Profesor Superior de Dirección de Orquesta uzyskał w klasie José Miguela Rodilli w Conservatorio Superior de Música w Murcji. Studia ukończył z najwyższymi ocenami, a władze uczelni wybrały go do pełnienia funkcji asystenta dyrektora Orquesta de Jóvenes de la Region de Murcia.

Juan José Navarro jako dyrygent występował w Hiszpanii, we Włoszech i Francji, w Bułgarii, USA, Polsce, Niemczech, Korei Południowej, Rumunii i Holandii. Prowadził takie zespoły, jak: Camerata Strumentale Siciliana, Orquesta del Conservatorio Superior de Música de Murcia, Jeju Prime Philarmonic Orchestra, Cms Vienna Sinfonieta, Sinfónica Municipal de Albacete, Elbląska Orkiestra Kameralna, Corelli Chamber Orchestra, Sinfónica San Indalecio de La Cañada de Almería, Sinfónica Municipal de Sevilla, Coral Emilio Carrión, Orquesta Joven de Almería, Orchestra Cittá Di Grossetto, Baltic Neopolis Orchestra, Diesis Wind Ensemble, Philadelphia Winds Symphony, Gangnung Philarmonic Orchestra, Orkiestra Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, University North Caroline Scholl of the Arts Chamber Winds of Winston-Salem, Sinfónica de la Unión Musical de Godelleta, Oltenia Philarmónic Orchestra of Craiova, Orquesta de la Compañía Lírica Andaluza, Orquesta de Jóvenes de la Región de Murcia, Sinfónica Provincial de Almería, University of Maryland Wind Symphony, Luisiana State University Chamber Winds, Lake Como Philarmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica del Conservatorio profesional de El Ejido, Triangle Wind Ensemble, Unión Musical de San Pedro del Pinatar, Pitesti Symphony Orchestra, Greensboro University Symphonic Band, Banda Sinfónica del Conservatorio Superior de las Islas Baleares, Eindhoven Symphony Orchestra, Filharmonia Kameralna w Łomży, University Jewel College Symphonic Band, Kansas City Winds Symphony, Banda del Conservatorio Profesional de Música de El Ejido y Ensemble Fiatti di Música Aperta.

Dyrygent prowadził wiele przedstawień zarzueli w Compaña Lírica Andaluza, takich jak El Barbero de Lavapiés, Agua Azucarillos y Aguardiente, El Dúo de la Africana, które wystawiane były m.in. w Teatro Alameda w Maladze czy Nuevo Teatro Infanta Leonor w Jaén. Prowadzi kursy i klasy mistrzowskie oraz daje wykłady z dyrygentury na Virginia Tech University, University of Maryland, University North Caroline Greensboro, Luisiana State University, University Jewel College, Kansas University, a także na uczelniach wyższych w Murcji, Galicji, Jaén, Granadzie i Almeríi.

Juan José Navarro jest często zapraszany do jury konkursów kompozytorskich, orkiestr symfonicznych i dętych, zespołów kameralnych, młodych muzyków, takich jak: National Competition of Wind Orchestra w Murcji, National Competition of Composition in San Pedro del Pinatar, Concorso Internazionale „Tomasso Traetta”, Valencia Wind Bands Competition, UK’s National Concert Band Festival, George Gershwin International Music Competition, Elda Winds Competition, International Music Competition Florestano Rossamunda, National Orchestra and Wind Orchestra Competition w Korei Południowej.

Obecnie jest dyrektorem muzycznym Sinfónica San Indalecio de Almería, wykłada w Real Conservatorio Profesional de Música of Almería, jest także szefem artystycznym Orkiestry Symfonicznej i Chóru Uniwersytetu w Almeríi.

Pierre-Laurent Boucharlat - fortepian

We wrześniu 2000 roku Pierre-Laurent Boucharlat nagrał Preludia op. 28 Chopina, a płyta opublikowana we francuskim „Piano le Magazine” otworzyła mu drzwi do światowej kariery. Od tego czasu występował w całej Europie, a także w Azji i Ameryce Północnej. Francuski pianista jest wysoko ceniony przez publiczność za wrażliwość i emocje, jakie zawiera w swoich interpretacjach. Daje zarówno recitale solowe, jak i koncerty z orkiestrami, a także koncerty z wykładami.

Uznawany jest za specjalistę od Beethovena, którego dzieła wykonuje regularnie na koncertach, podczas audycji radiowych i programów telewizyjnych oraz na kursach mistrzowskich. Obecnie nagrywa komplet 32 sonat klasyka. Dostępne są już cztery płyty z najbardziej znanymi z nich.

Interpretacje Boucharlata zostały docenione przez krytyków muzycznych, którzy podkreślają „francuską elegancję” jego gry czy barwną paletę brzmień, co szczególnie dobrze słychać w repertuarze francuskim (Debussy, Fauré, Ravel, Poulenc). Pianista jest także muzykiem kameralnym. Szczególnym zainteresowaniem darzy kameralistykę Brahmsa, którą niemal w całości ma w repertuarze.

Od czasu swojego pierwszego występu z orkiestrą w wieku 13 lat zapraszany jest przez liczne orkiestry do wspólnych koncertów. Występował dotąd we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, Grecji, Meksyku, Kazachstanie i Rosji.

Pierre’a-Laurenta Boucharlata doceniają również kompozytorzy współcześni. Gérard Gastinel napisał dla niego utwór na fortepian solo Lignes d’Ombre, zaś hiszpański twórca Juan-Francisco Tortosa-Esteve - Mikado Concerto na fortepian i orkiestrę. Prawykonanie koncertu odbyło się w 2019 roku z Orkiestrą Konserwatorium Muzycznego w Walencji, dzięki wsparciu królowej Hiszpanii. Utwór wykonany zostanie wkrótce we Francji i w Japonii.

Pierre-Laurent Boucharlat jest często zapraszany jako gość audycji radiowych i programów telewizyjnych. W rozgłośni France Musique grał na żywo w audycji „L’été des festivals”, wykonywał także z Anne Roumanoff Karnawał zwierząt. Wiele jego koncertów było transmitowanych przez telewizje we Francji, Rosji, Katalonii, we Włoszech, w Bułgarii, Polsce i Macedonii.

Tuż po zdobyciu nagrody w Conservatoire National Supérieur de Musique w Lyonie w 1992 roku Pierre-Laurent Boucharlat został przyjęty na studia podyplomowe w Conservatoire Supérieur de Paris w klasie Jeana-Claude’a Pennetiera. Następnie studiował u Monique Deschaussées, uczennicy Alfreda Cortota i Edwina Fischera. Jest laureatem dwóch międzynarodowych nagród: Darius Milhaud 1997 i Spedidam 1999.

Pianista jest dyrektorem artystycznym festiwalu Musicales en Tricastin, a także doradcą artystycznym sezonu koncertowego miasta Ecully.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24