Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zapraszają w nadchodzący czwartek (5.01), o godzinie 18.00, na Koncert Marszałkowski z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.
Wystąpią:» Szymon Stec - dyrygent
» Małgorzata Kulińska - sopran
» Magdalena Tokajuk - sopran
» Aleksandra Gudzio - mezzosopran
» Paweł Żak - tenor
» Arkadiusz Anyszka - baryton
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Janusz Ciepliński - prowadzenie koncertu
W programie najpiękniejsze arie z oper i operetek.
„Jeśli muzyka jest pokarmem miłości, graj dalej”. Te słynne słowa Szekspira z Wieczoru trzech króli potwierdzają tylko podejrzenie, że od zarania ludzkości muzyka nierozerwalnie związana była z miłością, i vice versa. Wiadomo, że wszystkie dobre piosenki mówią o miłości, a większość z nich - o miłości nieszczęśliwej. Nie inaczej jest w świecie muzyki poważnej oraz mniej poważnej, a więc w operze i operetce.
Romanse i miłosne uniesienia zawsze nieuchronnie się kończą śmiercią kochanków lub małżeństwem, a pozostaje muzyka: uroczą melodię arii Straussa czy Offenbacha potrafią zanucić ludzie na całym świecie. Tak właśnie jest z większością arii i duetów, które zabrzmią na dzisiejszym koncercie. Czy będzie to gorzka skarga na niestałość uczuć kobiety La donne e mobile z opery Verdiego, czy opowieść o zwodniczej rusałce Pieśń o Wilii z Wesołej wdówki Lehára, czy aria Hanny ze Strasznego dworu - wszystko to opowieści o różnych odcieniach najpotężniejszego z ludzkich uczuć, tej siły, która wprawia w ruch Słońce i gwiazdy. Pożądanie, tęsknota, niespełnienie, igranie z uczuciami: żadna sztuka nie potrafi wyrazić tych stanów lepiej niż muzyka.
A więc zanurzmy się bez obaw w ten muzyczno-miłosny kalejdoskop, przeżyjmy jeszcze raz z operowymi bohaterami ich uniesienia i porażki bez obaw, że nasze własne serce zostanie złamane.
Szymon Stec - dyrygentDyrygent, doktor sztuk muzycznych, nauczyciel akademicki Wydziału Dyrygentury, Jazzu, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie prowadzi własną klasę dyrygentury. Jest także prezesem Fundacji Aulos, dyrektorem artystycznym zespołów projektowych: Sinfonia Cuiavia i Kopernikańskiej Orkiestry Symfonicznej. Dyrygent orkiestry symfonicznej i dętej w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Olsztynie.
Szymon Stec uzyskał w 2019 roku tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W 2015 roku ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (w klasie prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej). Ponadto odbył roczne stypendium w wiedeńskim Universitüt für Musik und darstellende Kunst w zakresie sztuki dyrygenckiej. Jest także absolwentem Podyplomowych Studiów z Zarządzania Kulturą w strukturach Unii Europejskiej, które ukończył z wyróżnieniem (Polska Akademia Nauk).
Szymon Stec jest czterokrotnym laureatem międzynarodowych przesłuchań dyrygenckich. Kilkukrotnie występował w roli dyrygenta podczas Pärnu Music Festival - festiwalu, któremu międzynarodową rangę nadają występujący na nim artyści światowej sceny muzycznej (m.in. Hilary Hahn, Steven Isserlis, Alexander Toradze, Arvo Pärt). Jego umiejętności, pasja oraz muzykalność zostały docenione również przez maestro Neeme Järviego, który zaprosił go do poprowadzenia koncertu i powierzył mu wykonanie V Symfonii Gustava Mahlera. Poza Polską do tej pory współpracował z zespołami m.in. w Austrii, Holandii, USA, Chile, na Łotwie, w Estonii i Niemczech.
Swoje umiejętności doskonalił podczas mistrzowskich kursów z takimi dyrygentami, jak: Gennady Rozhdestvensky, Paavo Järvi, Neeme Järvi, Leonid Grin, Colin Metters oraz Jacek Kaspszyk.
Za swoje działania artystyczne i organizacyjne został dwukrotnie uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nagrodą za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest także laureatem stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także, kilkakrotnie, Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Torunia. Wśród jego wyróżnień należy także wymienić stypendium Prezydenta Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” oraz Stypendium Rektora dla najlepszych studentów, które otrzymywał przez cały czas trwania studiów.
Wśród zespołów, z którymi do tej pory współpracował, należy wymienić: Philips Symphony Orchestra (USA), Philadelphia City Orchestra (USA), National Symphony Orchestra of Chile, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego, Elbląska Orkiestra Kameralna, Kopernikańska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Gorzowskiej, Estonian Youth National Symphony Orchestra, VU-Orkest Amsterdam, Pärnu Music Festival Symphony Orchestra, Estonian Academy of Music and Theatre Sinfonietta, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu, Silven Symphony Orchestra, Sinfonia Cuiavia, Järvi Academy Symphony Orchestra, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Orkiestra Fundacji Aulos, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Järvi Academy Youth Orchestra, Pro Arte Orchester Wien, Philips Wind Ensemble.
Małgorzata Kulińska - sopranUkończyła Akademię Muzyczną w Łodzi na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu prof. Delfiny Ambroziak. Była solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Muzycznego w Łodzi, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracowała także z wieloma filharmoniami, m.in. z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze, Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, Filharmonią Częstochowską czy Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach. Od 2003 roku jest solistką Polskiej Opery Kameralnej. Śpiewaczka prowadzi bogate życie koncertowe. Występuje z powodzeniem na scenach w kraju i za granicą. Dokonała wielu nagrań telewizyjnych i radiowych. Zapraszana jest na liczne festiwale muzyczne. W swoim repertuarze ma pierwszoplanowe partie zarówno operowe i operetkowe, takie jak: Norina w Don Pasquale G. Donizettiego, Hanna w Strasznym dworze i Hrabina w Hrabinie S. Moniuszki czy Zuzanna w Weselu Figara W.A. Mozarta, Sylwia w Księżniczce czardasza i Marica w Hrabinie Maricy E. Kálmána, Hanna w Wesołej wdówce F. Lehára czy Rozalinda w Zemście nietoperza J. Straussa. Artystka od 2014 roku zajmuje się działalnością edukacyjną i pedagogiczną.
Magdalena Tokajuk - sopran koloraturowyUrodziła się 1991 roku w Olsztynie, ukończyła studia magisterskie na kierunku wokalistyka w klasie prof. Iwony Hossy na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego. Jej debiut sceniczny miał miejsce na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu, gdzie kreowała postaci Berżery i Kotki w operze Dziecko i czary M. Ravela. W ramach spektaklu dyplomowego realizowanego na deskach Filharmonii Gorzowskiej, wystąpiła jako Susanna w operze Wesele Figara W.A. Mozarta. Od 2014 roku współpracuje z austriackim teatrem operowym Tiroler Festspiele Erl, gdzie pod batutą Gustava Kuhna debiutowała rolą Drugiej Damy w operze Czarodziejski Flet Mozarta. Jeszcze jako studentka wykonywała mniejsze role wagnerowskie dla tego teatru - Helmwige w Walkirii i Waldvogel w Zygfrydzie. Obie produkcje wystawione były z jej udziałem w Pekinie i Szanghaju w 2015 roku.
W 2019 roku w ramach obchodów Roku Moniuszkowskiego wystąpiła w cyklu koncertów poświęconych jego twórczości organizowanych przez Filharmonię Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, z którą od tego czasu jest artystycznie związana. Tam też oprócz propagowania muzyki wokalnej realizuje się w drugiej wielkiej pasji - edukacji muzycznej, tworząc scenariusze interaktywnych koncertów edukacyjnych.
Sopranistka posiada lekki, ruchliwy głos i to właśnie w repertuarze koloraturowym najlepiej się czuje. Są to głównie role włoskiego bel canta, ale także brawurowe partie z oper Mozarta - ze słynną Królową Nocy na czele. Szczególnym upodobaniem darzy muzykę baroku i chętnie wykonuje popisowe arie da capo G.F. Haendla, A. Vivaldiego, A. Scarlattiego w ramach założonego przez nią zespołu muzyki dawnej Alna Consort.
Aleksandra Gudzio - mezzosopranJest zaliczana do najbardziej utalentowanych i znanych mezzosopranów młodego pokolenia w Polsce. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu w 2010 roku. Już podczas edukacji zdobyła nagrody w wielu ważnych konkursach w swojej specjalizacji. Do najważniejszych zaliczają się: Stypendium Ministra Kultury, III nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Uczniów Klas Śpiewu, I nagroda Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Kucingisa w Wilnie, wyróżnienie w III Konkursie Wokalnym w Mławie, wyróżnienie w Konkursie Wokalnym „Złote Głosy Mazowsza”, III miejsce w III Międzynarodowym Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, III miejsce w Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie. Śpiewaczka jest również laureatką Premio Internationale V. Bellini w Katanii oraz zdobywczynią II miejsca w Online Vocal Competition 2021 i II miejsca w III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Viva Calisia w Kaliszu.
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich pod okiem najsłynniejszych artystów i pedagogów, takich jak: Caroline Merz, Eva Lind, Eva Blahova, Teresa Żylis-Gara, Helena Łazarska, Agnieszka Rehlis, Izabela Kłosińska, Marek Rzepka i Rudolf Piernay, Klaus Häger, Christian Elsner, Marcello Lippi, Bruna Baglioni, Mauro Trombetta i Eytan Pessen. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: A. Parrott, E. Pessen, D. Mikulski, S. Soltesz, D. Runtz, M. Figas, P. Wajrak, P. Neumann, M. Trombetta.
Jest gościem w wielu znanych teatrach operowych i innych instytucjach muzycznych. Do najważniejszych należą: Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Muzyczny w Poznaniu, Filharmonia Poznańska, Opera Nova w Bydgoszczy, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Capella Cracoviensis, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Vienna Royal Artist Orchestra, Warszawska Orkiestra Kameralna, Berlin Consort Brass Ensemble.
W latach 2019-2020 Aleksandra Gudzio odniosła ogromny sukces jako solistka Vienna Royal Artist Orchestra podczas dwukrotnego tournée w Chinach. Została euforycznie przywitana w najwspanialszych salach koncertowych w Chinach, w takich miastach jak m.in. Pekin, Szanghaj, Chengdu, Xian, Hangzhou, Tianjin, Zhoushan, Fuzhou.
Aleksandra Gudzio ugruntowała swoją pozycję w świecie opery niezapomnianymi kreacjami artystycznymi. W jej repertuarze znajdują się takie role, jak: Mercedes w Carmen G. Bizeta, Polina w Damie pikowej i Olga w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Małgosia w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka, Jadwiga w Strasznym dworze S. Moniuszki, Dorabella w Così fan tutte, Cherubino i Marcelina w Weselu Figara oraz Druga Dama i Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Frau Reich w Wesołych kumoszkach z Windsoru O. Nicolaia, Zauberin w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Marenka w Sprzedanej narzeczonej B. Smetany, Orlovsky w Zemście nietoperza J. Straussa, Kompozytor w Ariadnie na Naksos R. Straussa, Vierte Edelknabe w Lohengrinie i Senta w Holendrze tułaczu R. Wagnera, Ms. Quickly w Falstaffie G. Verdiego.
Paweł Żak - tenorOd 2017 roku jest studentem Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. dr. Krzysztofa Bednarka. Ma w dorobku wykonania licznych partii solowych, w tym w opracowaniu pieśni Leć głosie po rosie Krzysztofa Grzeszczaka zarejestrowanej na płycie monograficznej Viva la musica (2018). Brał udział w koncertach z cyklu „200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego” oraz w V Łódzkim Maratonie Bachowskim, wykonując solowe partie w Kantatach BWV 8 i BWV 140 Bacha. W grudniu 2021 roku w ramach szóstej edycji festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” śpiewał w prapremierowym, koncertowym wykonaniu miniatury operowej Raport o stanie planety Ryszarda Alzina. W swoim repertuarze ma również partie w wielkich dziełach oratoryjnych, takich jak Mesjasz Haendela czy Requiem d-moll Mozarta. Na scenie operowej zadebiutował wiosną 2019 roku w studenckim, premierowym przedstawieniu opery Stanisława Moniuszki Flis wcielając się w postać Franka. W 2020 roku wziął udział w kolejnej produkcji łódzkiej Akademii Muzycznej, wystawionej na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi operze Józefa Haydna Lo speziale, w której kreował partię Mengone. Wiosną 2022 roku wcielał się w postać Ecclitico w operze Haydna Il mondo della luna, realizowanej w ramach Polsko-Norweskiego projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej”. Przedstawienia wystawiane były zarówno w Łodzi jak i Norweskim Trondheim. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich. Pracował z takimi dyrygentami, jak: Jan Willem de Vriend, Paweł Przytocki, Marcin Wolniewski, Michał Kocimski, Grzegorz Wierus, Zbigniew Pilch, Lilianna Krych.
Arkadiusz Anyszka - barytonEdukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec i w tym samym roku rozpoczął studia na kierunku wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Studia ukończył otrzymując dyplom dla najlepszego absolwenta uczelni w roku akademickim. Był uczestnikiem programu kształcenia młodych talentów Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Na trzecim roku studiów zadebiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi rolą Figara w studenckim spektaklu Cyrulika sewilskiego Gioacchino Rossiniego. Od sezonu artystycznego 2018/2019 jako solista etatowy związany jest na stałe z Teatrem Wielkim w Łodzi. W repertuarze ma ponad 20 partii operowych. Współpracuje m.in. z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą i Filharmonią Podlaską, Warszawska Operą Kameralna, Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, Filharmonią Łódzką, Filharmonia Narodową w Warszawie, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Gorzowską. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów, jak: S. Leiferkus, A. Ruciński, W. Zalewski, R. Cortesi, E. Pessen, M. Rexroth, I. Kłosińska, O. Pasiecznik czy N. Shicoff.
Zapraszamy!