Olsztyn24

Olsztyn24
11:35
26 listopada 2024
Konrada, Sylwestra

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2022-11-30 14:44

Recital fortepianowy „Ludus tonalis, dotyk wyobraźni” w wykonaniu Agnieszki Panasiuk w piątek w filharmonii

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (2.12), o godzinie 19.00, na recital fortepianowy „Ludus tonalis, dotyk wyobraźni”.

Wystąpią:
Agnieszka Panasiuk - fortepian
Jagienka Perlikiewicz-Kass - prowadzenie recitalu

W programie: Ludus tonalis, cykl utworów fortepianowych Paula Hindemitha.

Wszystko zaczęło się od Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha - zestawu preludiów i fug, eksplorującego wszystkie tonacje. Gdyby zbioru tego nie poznali Mozart, Beethoven czy Schumann, ich muzyka nie byłaby taka sama. Bez Bachowskiej „Biblii„” nie byłoby preludiów Chopina czy preludiów i fug Szostakowicza. Nie byłoby również Ludus tonalis Paula Hindemitha, jednego z ciekawszych kompozytorów XX wieku, twórcy swoistej odmiany neostylistyki - czy też syntezy stylów. Kompozytor ten, niezwykle precyzyjny w składaniu dźwięków, stworzył „nową rzeczywistość”, a więc i nową jakość, czego dowodzi choćby fortepianowy cykl Ludus tonalis.

To 12 fug przeplatanych interludiami, które modulują z jednej tonacji do drugiej, łącząc w ten sposób fugi. Całość rozpoczyna się preludium, a kończy postludium - oba składają się z tego samego materiału dźwiękowego, tyle że ten drugi utwór przedstawia go od tyłu i „do góry nogami”. „Zabawy dźwiękowe” (czy też „gra tonacjami”, bo i tak można przełożyć tytuł) powstały w 1942 roku w Ameryce, a ich genezy należy szukać nie tylko w dziele Bacha, lecz także w neoklasycyzmie Strawińskiego, na który Hindemith chciał dać swoją odpowiedź. Oparł ją na własnym systemie dźwiękowym wyłożonym w pracy Unterweisung im Tonsatz. Ludus tonalis to jedyna w swoim rodzaju fuzja XVIII-wiecznej techniki kompozytorskiej z XX-wiecznym systemem porządkowania dźwięków, a także jedno z niewielu dzieł, które nie poprzedzało teorii, lecz z niej wyrosło.

Agnieszka Panasiuk - fortepian

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z klasy fortepianu prof. K. Popowej-Zydroń. Dalsze studia kontynuowała w Royal Academy of Music w Londynie, gdzie jako stypendystka Krein Scholarship RAM uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Michael’a Dussek oraz prof. Iain’a Ledingham’a. Podczas nauki w RAM została finalistką konkursu Delius Prize 2005, a także debiutowała w londyńskich St.Martin-in-the-Fields, St. John´s Smith Square London oraz Senat House Bloomsbury. Brała także udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak m.in. Jean-Paul Sevilla, Kevin Kenner, Gyorgy Pauk, Iain Partridge, Joseph Seiger, Alexander Pablovic, Andrew West, Clifford Benson, Audrey Hyland, Noelle Barker and Erlingur Blondal Bentgsson. Przez blisko dekadę związana była z życiem muzycznym w Islandii, gdzie współpracowała m.in z North Iceland Symphony Orchestra, Salurinn Kopavogur, a także była wykładowcą w islandzkiej Academy of the Arts w Reykjaviku. Pianistka brała udział w wielu festiwalach na terenie Wielkiej Brytanii, Islandii, Austrii i Danii, a także odbyła wiosną 2008 tournee koncertowe po Japonii jako członek Bellarti Trio (Chihiro Inda-skrzypce, Paweł Panasiuk-wiolonczela). Artystka występowała tam m.in. z orkiestrą Bow Ensemble Tokyo, a także nagrała płytę z muzyką kameralną brytyjskich i japońskich kompozytorów XX wieku dla japońskiej wytwórni Mittenwald. Pochodzące z tej płyty nagranie Tria fortepianowego Minoru Miki, będące premierą światową, uzyskało rekomendację samego kompozytora. W 2012 roku wydana została kolejna płyta z udziałem artystki, tym razem zawierającą kompozycje fortepianowe i kameralne Sir Andrzeja Panufnika - „Bellarti Trio - Panufnik”. W 2016 roku ukazała się płyta „Anna Wandtke Violin Soul” (DUX) - owoc współpracy ze skrzypaczką Anną Wandtke. W 2020 ukazała się kolejna płyta z udziałem pianistki oraz Anny Wandtke i Pawła Panasiuka z islandzką muzyka kameralną „Ávarp,Prologue” (DUX), a w 2022 CD „Arensky.Shostakovich. Bellarti Trio” (DUX).

Od roku 2010 pianistka związana jest z życiem muzycznym Olsztyna i regionu, współpracuje m.in. z Filharmonią Warmińsko-Mazurską, a także koncertuje, głównie jako kameralistka. W 2019 artystka uzyskała stopień doktora w Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu i równolegle z działalnością artystyczną zajmuje się pracą naukową jako adiunkt na Wydziale Sztuki UWM.

Zapraszamy!

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24