Olsztyn24

Olsztyn24
08:45
27 listopada 2024
Wirgiliusza, Angeliki

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2022-01-11 21:43

Filharmonia zaprasza na wieczór w rytmie walca

Olsztyn

Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (14.01), o godzinie 19.00, na koncert symfoniczny „W rytmie walca”.

Wystąpią:

» Szymon Makowski - dyrygent
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

W programie wieczoru między innymi:

» Piotr Czajkowski - Walc z baletu Śpiąca królewna
» Richard Strauss - Sekwencja walca nr 2 z opery Kawaler srebrnej róży / Zweite Valzerfolge aus Rosencavalier
» Aram Chaczaturian - Walc z baletu Maskarada
» Piotr Czajkowski - Walc z baletu Jezioro Łabędzie
» Maurice Ravel - Walce szlachetne i sentymentalne / Valses Nobles et Sentimentales
» Maurice Ravel - Poemat choreograficzny La Valse

Król tańców towarzyskich, walc, kiedyś uważany za nieprzyzwoity i zakazany, wywodzi się z niemieckich tańców ludowych. Tańczony w podejrzanych lokalach na przedmieściach, w XIX wieku trafił do wykwintnych sal balowych. Utwory, które usłyszymy na koncercie, pokazują inwencję kompozytorów doby romantyzmu oraz ich duchowych spadkobierców w podejściu do wirującego tańca. Wszak karnawał to najlepszy czas, by sobie powalcować, a skoro taniec ten nie pozwala na zachowanie higienicznego dystansu między partnerami (stąd purytańskie oskarżenia o nieprzyzwoitość), to najbezpieczniej będzie posłuchać walców w filharmonii.

Śpiąca królewna, drugi z trzech baletów skomponowanych przez Piotra Czajkowskiego, podobno został napisany w ciągu zaledwie czterdziestu dni w 1889 roku. Bodaj najsłynniejszy fragment tego baletu to walc z I aktu, unieśmiertelniony sześćdziesiąt lat później w filmie animowanym Walta Disneya Śpiąca królewna. Piosenka pod tytułem Once upon a dream, będąca motywem przewodnim filmu, została napisana do muzyki Czajkowskiego zamiast do nowej melodii.

Aby nadać swojej rozgrywającej się w Wiedniu operze Kawaler srebrnej róży koloryt lokalny, Richard Strauss użył oczywiście walca. Był to jednak zabieg podwójnie anachroniczny, gdyż w epoce, w której rozgrywa się akcja opery, w XVIII wieku, walc nie był jeszcze popularny na salonach, a w epoce Straussa, a więc na przełomie XIX i XX wieku, właśnie popularny być przestawał. A jednak w niczym nie przeszkadza to w cieszeniu się wiedeńskimi walcami, przywołującymi na myśl przebrzmiały świat złotych balowych sal.

Hołdem dla przeszłości były również walcujące utwory Maurice’a Ravela: francuski kompozytor był zafascynowany fenomenem walca wiedeńskiego i podobnie jak w słynnym Bolerze złożył hołd hiszpańskiemu tańcowi, tak w La Valse kłania się walcowi, a szczególnie jego królowi Johannowi Straussowi. W Walcach szlachetnych i sentymentalnych oddaje Ravel sprawiedliwość walcom Franza Schuberta i wspomina o „smakowitej przyjemności zajęć bezużytecznych”.

„Przychyl swoją bladą twarz/ Pocałunku lodem sparz/ Jestem rozdeptany płaz/ A ty to dobrze wiesz/ Że mnie ze wszystkim masz/ Femme fatale/ Ja oszal/ Ałem wściekle/ Jestem w piekle” - tak brzmiał żartobliwy tekst napisany przez Jonasza Koftę do walca Arama Chaczaturiana z suity Maskarada. Efektowny utwór pochodzi z muzyki do sztuki Michaiła Lermontowa, a brzmi jakby stworzył go Czajkowski - nic tu nie zdradza, że kompozytor lubił nawiązywać do muzyki swojej rodzinnej Armenii, ani że walc został napisany w 1944 roku.

Szymon Makowski - dyrygent

Jeden z najbardziej obiecujących, a jednocześnie już niezwykle doświadczonych polskich dyrygentów młodego pokolenia. W trakcie studiów uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i Europie, prowadzonych przez wybitnych profesorów, takich jak José Miguel Rodilla Tortajada (Murcia), Gabriel Chmura (Kraków) czy Alexander Polishchuck (Faro). Ukończył czteroletni kurs dyrygencki w Accademia Chigiana (Siena) pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego, trzykrotnie uzyskując Diploma di Merito oraz stypendia akademii. Potwierdzeniem nabytych umiejętności był udział w prestiżowych międzynarodowych konkursach dyrygenckich - w Atenach (2010, Konkurs im. Dmitri Mitropoulosa), w 53. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Dyrygentów w Besançon (2013, półfinał) oraz w konkursie im. G. Soltiego we Frankfurcie nad Menem (2015, półfinał).

W pierwszej połowie 2011 roku był asystentem maestro Waltera E. Gugerbauera w Operze Wrocławskiej, współpracując przy wystawieniu Parsifala Richarda Wagnera. W tym samym roku poprowadził orkiestrę Filharmonii Poznańskiej podczas swojego koncertu dyplomowego, dyrygował także Orchestra Sinfonica di Sanremo na koncercie upamiętniającym setną rocznicę urodzin Franco Ferrary. Wśród orkiestr, z jakimi pracował samodzielnie, należy wymienić koncerty z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonią Wrocławską, Orkiestrą Muzyki Nowej w Katowicach, orkiestrami Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej. Szymon Makowski pracował w charakterze dyrygenta gościnnego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Teatrze Muzycznym w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrze Muzycznym. Spośród zagranicznych orkiestr pracował z Orchestre Philharmonique Monte Carlo, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Praska Komorni Philharmonie, Orchestre National de Lorraine, Orchestre Victor Hugo Franche-Comte, Orquesta do Algarve, Sofia Festival Orchestra, Regensburg Theater oraz Orchestra della Fondazione Bulgaria Classic. W czasie tych koncertów współpracował z wieloma światowej sławy solistami, m.in Aleksandrą Kurzak, Stefanem Kocanem, Agatą Szymczewską, Claudio Bohorquezem, Ivo Kahankiem czy Igorem Szeligowskim.

Od 2016 roku pełni funkcję dyrygenta Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, z orkiestrą koncertuje w Polsce oraz za granicą. W czerwcu 2019 roku poprowadził koncert finałowy 54. festiwalu Henryka Wieniawskiego w Szczawnie Zdroju, transmitowany i nagrany przez TVP Wrocław. W tym samym roku wraz z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej dokonał premierowych nagrań utworów CD Ludomira Różyckiego. Podczas pandemii COVID-19 był jednym z autorów nowatorskiego projektu „Kultura w sieci”, który zaowocował wykonaniem 15 nagrań w domach muzyków orkiestry Filharmonii. Łącznie nagrania te dotarły do ponad półtora miliona odbiorców.

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24