Olsztyn24

Olsztyn24
09:38
27 listopada 2024
Wirgiliusza, Angeliki

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2021-11-16 19:34

Recital laureata III nagrody tegorocznego konkursu chopinowskiego odbędzie się w olsztyńskiej filharmonii

Olsztyn
Martín García García
(fot. archiw. FWM) | Więcej zdjęć »

Po dwóch koncertach z udziałem laureatów, 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, olsztyńska publiczność zdecydowanie nie ma dość muzyki Fryderyka Chopina. W piątek (19.11) o godz. 19:00 olsztyńska filharmonia zaprasza na recital laureata III nagrody - Martína Garcíi Garcíi, na który bilety rozchodzą się w zawrotnym tempie.

W Olsztynie hiszpański pianista wykona - co oczywiste - utwory skomponowane przez Fryderyka Chopina: Walc As-dur op. 34 nr 1, Ballada As-dur op. 47, Impromptu Ges-dur op. 51, Scherzo B-dur op. 31, Preludium cis-moll op. 45, Polonez As-dur op. 53, 3 Mazurki (G-dur / As-dur / cis-moll) op. 50, Preludium As-dur op. 28 nr 17, Preludium Es-dur op. 28 nr 19, Preludium F-dur op. 28 nr 23 i Sonata h-moll op. 58.

Żywiołowe interpretacje dzieł Chopina, które w warszawskim konkursie przedstawił Martín García García wzbudziły ogromną ciekawość, a sam pianista - szczery, otwarty, dowcipny - skradł serca dużej części publiczności. Krytycy wyrażali się o jego wykonaniach różnie. Nazywano go „showmanem” i „oryginałem”, pisano, że jest pianistą niezwykle pewnym siebie, który jednocześnie gra „z nonszalancją”. I takie recenzje są najlepszą rekomendacją, bowiem dowodzą, że mamy do czynienia z wielką osobowością estradową i nieszablonowym podejściem do muzyki największego polskiego kompozytora.

W wykonaniu hiszpańskiego pianisty usłyszymy utwory, które przedstawił w II i III etapie warszawskich zmagań. Recital rozpocznie Walc As-dur op. 34 nr 1, komponowany w pierwszych latach pobytu w Paryżu. Jarosław Iwaszkiewicz nazwał go „czarującym” i dodał: „nie ma [w nim] ani jednej chmurki - samo słońce, sam blask owego pogodnego letniego miesiąca. Ani jednego przeczucia jesieni!”. Do podobnego, salonowego nurtu należy Impromptu Ges-dur op. 51, które „ofiarowuje muzykę przenikniętą światłem i jakby uwolnioną od nadmiernego prawa ciążenia” (Mieczysław Tomaszewski).

W Balladzie As-dur op. 47 wielu komentatorów dopatrywało się jakiejś pozamuzycznej opowieści, szukało wątków i postaci. Jan Kleczyński przekonywał, że to dzieło zainspirowane Świtezianką Mickiewicza, zaś Roberta Schumanna oczarowało „tchnienie poezji” emanujące z tego dzieła. Ten sam Schumann w Scherzu b-moll op. 31 z 1836 roku dostrzegł „rysy byroniczne”, z kolei Artur Hedley pisał o „ekstatycznym liryzmie” tego utworu oraz muzyce „wstrząsającej i porywającej”.

Preludia op. 28 stanowią osobny wszechświat, złożony z genialnych miniatur, które Chopin komponował na Majorce. Choć stanowią cykl, to jednak każde z preludiów jest niezależne i samodzielne. Mogą być wykonywane osobno lub po kilka, nie tracąc nic ze swej siły oddziaływania na słuchacza. Kluczową rolę w op. 28 pełni kontrast: to wręcz mikrokosmos zmienności nastrojów, emocji, ekspresji, tempa, melodyki, rytmu, dynamiki, barwy. Osobne miejsce zajmuje genialne Preludium cis-moll op. 45 z 1841 roku, utwór o niezwykle wysmakowanym brzmieniu i wyrafinowanej harmonii - „dobrze modulowany”, jak napisał sam Chopin.

Mazurki op. 50 z 1842 roku należą do najliczniejszej grupy utworów Chopina, pisanych przez całe życie. Komentatorzy zwracają uwagę, że to najbardziej „polskie” - obok polonezów - utwory Chopina. Niewątpliwie stanowią niedościgły wzorzec stylizacji tego, co autentycznie ludowe, ale nie są nigdy stylizacjami wprost. Porównuje się je często do dziennika intymnego Chopina, bo też kompozytor zawarł w nich treści niezwykle osobiste.

Stylizacją taneczną są również chopinowskie polonezy, w tym słynny Polonez As-dur op. 53, który wedle słów Mieczysława Tomaszewskiego ma „charakter choreicznego poematu” i dlatego jest bliższy balladom niż tańcom, choć majestatyczność poloneza wciąż wyraźnie z niego bije. Zdzisław Jachimecki uznał op. 53 za „najdoskonalszy utwór w historii gatunku”, a Hugo Leichtentritt pisał: „Wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie - zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”.

Swój recital Martín García García zakończy monumentalną Sonatą h-moll op. 58 - dziełem na wskroś romantycznym, choć opartym na wzorcu klasycznym. Przy czym w każdej z czterech części usłyszeć można echa innych chopinowskich gatunków: część pierwsza i finałowa przypominają ballady, druga - scherzo, a trzecia - nokturn. Nie bez przyczyny Jarosław Iwaszkiewicz uważał, że „muzyka Chopina w Sonacie h-moll uosabia swoją kulminację”.

******

Martín García García

Pianista urodził się w Gijón w Hiszpanii. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku pięciu lat. Jego pierwszymi nauczycielami byli Natalia Mazoun i Ilyà Goldfarb. Ukończył La Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, a z rąk królowej Zofii otrzymał nagrodę dla najlepszego studenta roku. Obecnie uczy się w Mannes School of Music w Nowym Jorku.

Pianista zwyciężył w wielu hiszpańskich i międzynarodowych konkursach. W tym roku zdobył pierwszą nagrodę w Cleveland International Piano Competition i trzecią nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Trzy lata temu otrzymał pierwszą nagrodę i stypendium na International Keyboard Institute & Festival w Nowym Jorku.

Koncertował jako solista w wielu krajach europejskich i w Stanach Zjednoczonych. Jego interpretacje przyjmowane były entuzjastycznie przez muzyków i pianistów tej miary, co Vladimir Kraniev, Dmitri Alexeev, Arcadi Volodos, Dimitri Bashkirov, Joaquín Achúcarro czy Tatiana Copeland. Od Radu Lupu otrzymał stypendium i zaproszenie na Klavier-Festival Ruhr w Niemczech.

Po sukcesie w warszawskim konkursie w październiku tego roku Martín García García planuje podróże koncertowe po Japonii, Europie i do Dubaju. Na stałe mieszka obecnie w Nowym Jorku, gdzie uczy się u Jerome’a Rose’a.

R E K L A M A
Z D J Ę C I A
Olsztyn
Olsztyn
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24