Olsztyn24

Olsztyn24
13:30
27 listopada 2024
Wirgiliusza, Angeliki

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2021-06-23 14:13

Filharmonia zaprasza na koncert inaugurujący XII Festiwal Gitarowy Joaquína Rodrigo w Olsztynie

Olsztyn

W nadchodzącą sobotę (26.06) w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się Koncert inaugurujący XII Festiwal Gitarowy Joaquína Rodrigo w Olsztynie. Początek muzycznego wieczoru o godzinie 19.00.

Wystąpią:

»; Szymon Stec - dyrygent
» Waldemar Gromolak - gitara
» Maciej Staszewski - gitara
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

W programie:» Maciej Staszewski - Koncert na gitarę i orkiestrę symfoniczną „Tribute to Joaquín Rodrigo” / prawykonanie
» Piotr Steczek - Koncert na gitarę i orkiestrę, dedykowany Festiwalowi Gitarowemu Joaquína Rodrigo w Olsztynie / prawykonanie.

Gitara to bodaj najbardziej wszechstronny, uniwersalny i „demokratyczny” instrument, jaki kiedykolwiek istniał, posiadający przy tym niemal nieograniczone możliwości wyrazowe. Historia komponowanej („poważnej”) muzyki na gitarę to kilka stuleci. Nowoczesna, sześciostrunowa gitara, mniej więcej taka, jaką znamy dziś, wkroczyła do historii muzyki na początku XIX wieku. Przez te dwa wieki zdarzyło się bardzo wiele, choć nie o wszystkim dziś - z różnych powodów - pamiętamy. We współczesnym świecie, w którym dostęp do muzyki jest powszechny, w którym muzykę wykonywać może każdy, w którym muzyka wszystkich czasów rozbrzmiewa równocześnie - właśnie gitara zdaje się być wspólnym mianownikiem. Wykorzystywana w każdym repertuarze, sama wchłania wszystko, co dzieje się w świecie dźwięków teraz, i co zdarzyło w ciągu ostatnich trzech stuleci.

Jednym z najważniejszych twórców muzyki gitarowej w całej jej historii był Joaquín Rodrigo - kompozytor, który przeżył niemal cały XX wiek. Popularność jego muzyki zasadza się na specyficznym, indywidualnym, ale też niezwykle przystępnym w odbiorze języku muzycznym. Rodrigo potrafił umiejętnie łączyć tradycję romantyczną, szczególnie tę spod znaku koncertu wirtuozowskiego, z nastrojowością i kolorytem francuskiego impresjonizmu (był wszak uczniem Paula Dukasa). Ale przede wszystkim fantastycznie wplatał w swoje dzieła tradycyjne rytmy i melodie z Półwyspu Iberyjskiego.

Nic dziwnego, że to właśnie Joaquín Rodrigo stał się patronem olsztyńskiego Festiwalu Gitarowego, a uroczystość nadania imprezie imienia wielkiego hiszpańskiego twórcy uświetniła jego córka, Cecilia. Odbywający się w cyklu dwuletnim festiwal ma formę międzynarodowego kursu i konkursu gitarowego. W jego ramach odbywają się recitale światowej sławy gitarzystów, koncerty z towarzyszeniem orkiestry, konkurs gitarowy, wykłady czy wystawy. Olsztyńska impreza szczyci się także prawykonaniami nowych utworów gitarowych. Dwa takie dzieła zabrzmią na koncercie inaugurującym XII Festiwal.

Autorem koncertu, będącego hołdem dla Joaquína Rodrigo, jest gitarzysta i kompozytor Maciej Staszewski, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi, solista o międzynarodowej renomie, twórca utworów gitarowych, fortepianowych, kameralnych, chóralnych i elektroakustycznych, zajmujący się również muzyką improwizowaną. Z kolei Piotr Steczek zadedykował swój koncert samemu Festiwalowi Gitarowemu w Olsztynie. To kompozytor, skrzypek, członek Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy Aukso, kolekcjoner instrumentów ludowych, autor rozlicznych projektów muzycznych, wielbiciel i wykonawca nie tylko muzyki klasycznej, lecz także popowej, rockowej i jazzowej.

Jak brzmi współczesna muzyka gitarowa? Czy koncerty na ten instrument w jakikolwiek sposób nawiązują do dzieł pisanych przez najwybitniejszych twórców muzyki gitarowej w przeszłości, takich jak Mauro Giuliani, Fernando Sor, Ferdinando Carulli czy Aleksander Tansman? W jaki sposób twórcy odnoszą się do muzycznej współczesności? Czy gitara dziś łączy czy dzieli rozmaite światy muzyczne? Warto przekonać się o tym na XII Festiwalu Gitarowym Joaquína Rodrigo w Olsztynie.

Szymon Stec - dyrygent

Doktor sztuk muzycznych, nauczyciel akademicki na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w której prowadzi własną klasę dyrygentury. Współpracuje dyrygencko z maestro Leonidem Grinem (USA), dyrektorem Filharmonii Narodowej w Chile, jest założycielem i dyrygentem orkiestry projektowej - Kopernikańskiej Orkiestry Symfonicznej oraz dyrygentem Orkiestr Zespołu Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Olsztynie. Ponadto działa w strukturach społecznych - jest fundatorem i prezesem Fundacji Wspierającej Rozwój Kultury „Aulos”, której priorytetowymi działaniami są: organizacja wydarzeń artystycznych, działalność orkiestry, propagowanie edukacji muzycznej.

Szymon Stec uzyskał w 2019 roku tytuł doktora sztuki z wyróżnieniem w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W 2015 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (kierunek dyrygentura, specjalność dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej). Ponadto odbył roczne stypendium w wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst w zakresie sztuki dyrygenckiej (prof. Simeon Pironkoff, maestro Johannes Wildner, prof. Uros Lajovic oraz prof. Konrad Leitner). Poza wykształceniem artystycznym jest absolwentem Podyplomowych Studiów z Zarządzania Kulturą w strukturach Unii Europejskiej (Polska Akademia Nauk).

Szymon Stec kilkukrotnie występował jako dyrygent na Pärnu Music Festival - festiwalu, którego rangę podkreślają występujący na nim artyści światowej sceny muzycznej (m.in. Hilary Hahn, Steven Isserlis, Alexander Toradze, Arvo Pärt). Jego umiejętności, pasja oraz muzykalność zostały docenione również przez maestro Neeme Järvi’ego, który zaprosił go do współprowadzenia koncertu i powierzył wykonanie V Symfonii Gustava Mahlera. Szymon Stec dyrygował wieloma zagranicznymi zespołami, m.in. w Austrii, Holandii, USA, Chile, Estonii, Niemczech.

Artysta jest czterokrotnym laureatem międzynarodowych przesłuchań do Järvi Academy for Conducting. Jury złożone z takich autorytetów sztuki dyrygenckiej, jak Paavo Järvi, Neeme Järvi, czy Leonid Grin, wybrało go - spośród niemal dwustu zgłoszeń z całego świata - do grona trzynastu najzdolniejszych dyrygentów. Był najmłodszym uczestnikiem oraz jedynym reprezentantem Polski na International Conducting Competition Bucharest Jeunesses Musicales.

Został dwukrotnie uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nagrodą za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest także laureatem stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także - kilkakrotnie - Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Torunia. Wśród jego wyróżnień należy również wymienić stypendium Prezydenta Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” oraz Stypendium Rektora dla najlepszych studentów, które otrzymywał przez cały czas trwania studiów.

Szymon Stec dotychczas występował z orkiestrami zarówno w kraju, jak i zagranicą. Wśród najważniejszych należy wymienić: Philips Symphony Orchestra (USA), Filharmonię Warmińsko-Mazurską im. F. Nowowiejskiego, Filharmonię Gorzowską, Elbląską Orkiestrę Kameralną, Kopernikańską Orkiestrę Symfoniczną, Pärnu Music Festival Symphony Orchestra, Järvi Academy Symphony Orchestra, Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku, Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu, Polską Filharmonię Kameralną Sopot, Estonian Youth National Symphony Orchestra, Toruńską Orkiestrę Symfoniczną, Estonian Academy of Music and Theatre Sinfonietta, VU-Orkest Amsterdam, Järvi Academy Youth Orchestra, Pro Arte Orchester Wien, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Waldemar Gromolak

Wirtuoz gitary klasycznej, uznany i wysoko ceniony solista i kameralista - jest absolwentem Hochschule für Musik w Kolonii w klasie światowej sławy gitarzystów prof. Roberto Aussela i prof. Huberta Käppela. Kształcił się również pod okiem wybitnego polskiego pedagoga - Marka Zielińskiego, a jego pierwszą nauczycielką była Danuta Pietrzak. Zwyciężył w wielu renomowanych konkursach gitarowych, m.in. w Kolonii, Weimarze, Volos, Krakowie.

Artystyczne kontakty Waldemara Gromolaka z wybitnymi polskimi dyrygentami, jak na przykład z Antonim Witem i Wojciechem Czepielem, zaowocowały nagraniem słynnego „Concierto de Aranjuez” Joaquina Rodrigo dla Telewizji Polskiej (Koncert Noworoczny 2000r. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia). Waldemar Gromolak występował również z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. Wydana została płyta kompaktowa z tym koncertem z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej im. Artura Rubinsteina pod dyrekcją Wojciecha Czepiela (Dux 0256). Jest to pierwsze polskie nagranie gitarowe, które otrzymało nominację do prestiżowej nagrody muzycznej FRYDERYK. Waldemar Gromolak jest pierwszym polskim gitarzystą, któremu dane było nagrać najsłynniejsze koncerty gitarowe J. Rodrigo na płycie kompaktowej.

Waldemar Gromolak występuje też jako kameralista grając z wybitnymi polskimi muzykami - flecistką Jadwigą Kotnowską i wiolonczelistą Adamem Klockiem. Potwierdzeniem klasy Waldemara Gromolaka są jego recitale na renomowanych festiwalach w Iserlohn i Kolonii-Niemcy, Esztergom-Węgry, Mikulowie-Czechy, Volos-Grecja, Łańcucie, Tychach, Krakowie, czy Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Mimo młodego wieku W. Gromolak jest również cenionym pedagogiem, wykładał na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Kudowie Zdroju i Encs - Węgry, prowadził też lekcje mistrzowskie w Konserwatorium Muzycznym w Bejrucie. Na co dzień jest nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej II st. i wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Był pięciokrotnie stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci wybitnie uzdolnionych. W roku 1998 otrzymał Nagrodę Oleśnicy za muzyczną promocję miasta - przyznaną przez władze miejskie. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej FRYDERYK Waldemar Gromolak został członkiem Akademii Fonograficznej.

Maciej Staszewski

Gitarzysta i kompozytor urodzony w 1984 roku w Łodzi. W 2003 roku ukończył z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi w klasie mgr Małgorzaty Sztern-Dany. Studiował w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, którą ukończył w klasie gitary klasycznej prof. Jerzego Nalepki (2008) i w klasie kompozycji prof. Jerzego Bauera (2009).

Od 2008 roku wykłada w macierzystej uczelni, obecnie na stanowisku profesora uczelni.

W 2013 roku uzyskał stopień naukowy doktora sztuki muzycznej, w 2017 roku - doktora habilitowanego. W latach 2016-2019 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, następnie kierownika Instytutu Instrumentalistyki (2019-2020). Od roku 2018 jest kierownikiem Katedry Akordeonu, Gitary i Harfy. Obecnie pełni również funkcję pełnomocnika rektora ds. studenckich oraz rozwoju uczelni.

Jako solista i kompozytor wielokrotnie brał udział w międzynarodowych festiwalach, w tym: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, Międzynarodowym Festiwalu Indywidualności Muzycznych „Tansman 2012”, Światowych Dniach Muzyki ISCM, kilkakrotnie w ramach sesji „Musica Moderna” oraz w ramach ogólnopolskich sesji gitarystyki polskiej. Współpracował jako solista z polskimi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Smyczkową PRIMUZ, Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Łodzi, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą „Łódzkie Smyczki” i Polish Cameratą. Występował w Europie, Kanadzie, USA i Chinach.

Maciej Staszewski jest autorem kompozycji gitarowych, fortepianowych, kameralnych, chóralnych i elektroakustycznych. Zajmuje się również muzyką improwizowaną, biorąc udział w projektach free improvisation. Dokonał nagrań m.in. dla wytwórni Dux (solowa płyta Fantasía Ibérica 2017, płyta z Orkiestrą PRIMUZ On the Trail 2019) oraz wytwórni Fortune wspólnie z zespołem P.U.R Collective (Nichi Nichi Kore Ko Nichi 2015). Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, zasiada w jury konkursów muzycznych.,/p>
R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24