FWM | 2020-08-04 18:05
„Włoskie perypetie pewnej pary wg Hugo Wolfa”
W piątek (7.08) o godzinie 18.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie mieć miejsce koncert liryki wokalnej. Zaprezentuje się dwoje znakomitych śpiewaków: Joanna Dobrakowska - mezzosopran oraz Bartłomiej Misiuda - baryton z towarzyszeniem związanego z Wiedniem pianisty Marcina Kozieła. Wykonają „Italienisches Liederbuch” Hugo Wolfa, najbardziej znany cykl tego kompozytora.
Cykl ten stanowi zbiór opowiastek miłosnych rodem ze słonecznej Italii, które późniejszy laureat nagrody Nobla w dziedzinie literatury Paul Heyse z wyczuciem przetłumaczył na język niemiecki. Wolfa zainspirowało 46 z powyższych historii, do których to napisał muzykę i zaprezentował światu jako wspomniany „Włoski Śpiewnik”.
W zabawny, żartobliwy, ale też wzruszający sposób pieśni te opowiadają o miłosnych perypetiach pewnej pary. Wyrafinowana symbioza dźwięku i słowa to język, którym Hugo Wolf subtelnie, z niezwykłym kunsztem ukazuje nam wielobarwny świat uczuć i emocji swoich bohaterów.
Bilety w cenie 20 zł są dostępne do nabycia wyłącznie na www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl
Joanna Dobrakowska
Urodzona we Wrocławiu mezzosopranistka, ukończyła z wyróżnieniem wydział wokalno-aktorski tutejszej Akademii Muzycznej w klasie prof. Bogdana Makala, a następnie kontynuowała naukę śpiewu solowego na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej.
Umiejętności wokalne doskonaliła również podczas licznych kursów wokalnych poświęconych wykonawstwu niemieckiej i hiszpańskiej liryki wokalnej, operze oraz muzyce barokowej m.in. w Santiago de Compostela, Steyr, Heek i Viktring pracując z Ildiko Raimondi, Rolando Panerai, Davidem Lutzem czy Matjazem Robavsem.
Śpiewaczka dysponuje bogatym i zróżnicowanym stylistycznie repertuarem utworów, które z sukcesem prezentowała i nadal prezentuje podczas festiwali (m.in. Vratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Mistrzowie Modlitwy Muzyką w Katowicach, Warszawa Singera, Bach Archiv w Lipsku, Journeés Mozart w Lozannie, Schubert Festival Steyr, Uckermärkische Musikwochen w Templin, The Eastern European Arts & Entertainment Expo Tibilisi, Dubrovnik Opera Festival) oraz koncertów kameralnych w kraju i za granicą (m.in. Salle Pleyel, Opera Narodowa w Damaszku, Filharmonia Narodowa w Zagrzebiu, Mińsku, Sofii oraz Istambule).
W dorobku artystki znajdziemy również światowe prawykonania dzieł kompozytorów polskich i zagranicznych, z czego warto podkreślić: Astraios Johanny Doderer podczas inauguracji Feldkirch Festspiele 2007, operetkę Loteria na mężów Karola Szymanowskiego w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, polską premierę kantaty A może niebiosa są puste? Elli Milch-Scheriff w Filharmonii Opolskiej, jak również II Symfonię Johanny Doderer w Ludwigshafen Philharmonie oraz I Symfonię „Esperanto” Davida Gaines’a w Filharmonii Podlaskiej w ramach obchodów 100. rocznicy śmierci Ludwika Zamenhofa.
Obok działalności koncertowej Joanna Dobrakowska rozwija również swoją pasję sceniczną współpracując m.in. z Operą Krakowską, Podlaską jak również Teatrem Wielkim - Operą Narodową. W dotychczasowych produkcjach teatralnych wystąpiła jako : III Dama w Czarodziejskim Flecie, Don Ramiro w La finta Giardiniera, Marcelina w Weselu Figara, Miss Eveline Huck w Loterii na mężów, Jadwiga w Strasznym Dworze, Zerlina w Don Giovannim, Suzuki w Madame Butterfly, Mama Kaczka w Brzydkim Kaczątku, Amadigi oraz Carmen.
Jest laureatką nagród oraz wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych oraz stypendium Ministerstwa Kultury RP i Rządu Austrii.
Nagrała kilkanaście płyt CD: m.in. Nieszpory op.37 Rachmaninowa wraz z zespołem Accentus oraz Eric Ericsson Chamber Choir pod dyrekcją Laurence Equilbey dla francuskiej wytwórni Naïve, La deccolazione di San Giovanni Battista Bononciniego wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka (Płyta dostała nominację do nagrody ICMA 2020) oraz serię płyt z muzyką polską XVIII i XIX wieku ze zbiorów Biblioteki Jasnogórskiej dla wytwórni Musicon. Wzięła również udział w nagraniu DVD ze spektaklem Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.
Bartłomiej Misiuda
Pochodzi z Poznania. W latach 1995-2001 student Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (A. Ogórkiewicz) oraz Akademii Muzycznej im K. Lipińskiego we Wrocławiu (prof. Christian Elssner), u którego w latach 2001-2003 odbył studia podyplomowe w HFMK M von Webber Dresden. Dwukrotnie zapraszany na letni Festiwal Operowy Kammeroper Schloss Rheinsberg (2000-2001). W sezonie 2004-2005 członek zespołu Staatstheater Nurnberg, a w sezonie 2005-2006 jako pierwszy Polak w Atelier Liryque Opera National de Paris. Finalista oraz laureat nagród specjalnych podczas Konkursów Wokalnych w Dusznikach-Zdroju (2000) oraz Belvedere w Wiedniu (2007). Występował pod batutą takich dyrygentów jak Seji Ozawa, Kent Nagano, Dennis Russel Davis, Thomas Hengelbrock, Sylvain Cambeling, Hartmut Haenchen, J.M. Florencio, Tadeusz Kozłowski, Bernhard Kontarsky, Guillaume Tourniaire, Philippe Augin, Wojciech Michniewski, Piotr Wajrak, Tomasz Tokarczyk, Andrij Yurkevitch, Ewa Michnik, Gabriel Chmura i pod kierunkiem reżyserów jak Robert Carsen, Robert Wilson, Luc Bondi, Steven Taylor, Karl Ernsti Ursel, Hermanns, Hinrich Horstkotte, Krystyna Janda, Krzysztof Warlikowski, Michał Znaniecki, Dominique Pitoiset, Pet Halmen, Marc Paquien, Andre Engel, Marek Weiss, Gilbert Deflo.
Występował w teatrach i na scenach koncertowych m.in. Polski, Niemiec, Węgier, Austrii, Francji, Anglii, Norwegii, Holandii, Belgii, Kanady, Chin, Australii/Nowej Zelandii. W 2008 roku brał udział w koncertowym wykonaniu opery Tannhauser R. Wagnera (Wolfram von Eschenbach) w Montrealu z Montreal Symphony Orchestra pod batuta Kenta Nagano. Koncert ten był kanadyjską premierą tejże opery.
Na polu muzyki współczesnej wykonywał utwory Luki Lombardiego (Luca Lombardi) m.in. Un Oratorio Materialistico oraz Siegfrieda Matthusa podczas festiwalu muzyki XXI wieku w Saarbrücken (2002). Brał udział w światowej prapremierze opery X. Deyera Ślepcy (les Avugles) na podstawie dramatu Ślepcy Meterlincka, pod dyrekcja G. Tourniaire.
W Paryskim Theatre Gérard Philipede Saint-Denis, paryskiej Opéra Bastille oraz londyńskim Almeida Theater (2006), w sezonie 2009/10 w paryskiej Opera Garnier wykonywał również partie Le Forcheron we współczesnej wersji opery Faust Philippe’a Fenelonpod dyrekcja Bernharda Kontarsky’iego.
Wraz z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku dokonał nagrania opery M. Sikory Madame Curie (wydawnictwo DUX) mającej swa światową prapremierę w 2012 w paryskiej siedzibie UNESCO.
Bartłomiej Misiuda brał udział w prapremierowych wykonaniach oper Alexandra Nowaka, cenionego kompozytora młodego pokolenia uhonorowanego nagrodą Paszportu Polityki 2018.
2015 „Space Opera” (Adam) w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz 2018 Ahat ili (bóg II) podczas festiwalu Sacrum Profanum w ICE Kraków.
Bartłomiej Misiuda ceniony jest również jako interpretator pieśni zwłaszcza niemieckiej liryki wokalnej (pieśni Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Mahlera, Wolfa etc.).
W 2008 roku wykonał wraz z orkiestra Opery Paryskiej pod dyr. Vello Pahn’acykl „Liedereinesfahrenden Gesellen” Mahlera, będący przypomnieniem najznamienitszych choreografii M. Bejarta (Hommage à MauriceBéjart).
Sezon 2019/20 to m.in:
Czarodziejski Flet - Papageno TWON, Komische Oper Berlin
Kandyd - Maximilian/Kapitan Opera Krakowska, Opera Bałtycka
Don Bucefalo - Don Marco Opera Bałtycka.
Marcin Kozieł
Mieszka i pracuje w Wiedniu, gdzie w latach 2003-2008 studiował na Uniwersytecie Muzycznym (akompaniament pieśni) oraz w Konserwatorium Muzycznym (korepetycje operowe).
Współpracuje z tamtejszymi instytucjami kulturalnymi, takimi jak: Theater an der Wien, Wiener Kammeroper gdzie pracuje jako pianista koncertujący oraz jako korepetytor solistów. Od marca 2010 prowadzi klasę korepetycji wokalnej na Universität für Musik und darstellende Kunst.
Akompaniował postaciom polskiej estrady i sceny operowej (Andrzej Hiolski, Izabella Kłosińska, Anna Lubańska, Łucja Prus, Danuta Błażejczyk, Jerzy Połomski, Aneta Łastik, Agnieszka Fatyga, Hanka Bielicka) oraz zagranicznym śpiewakom (Daniela Fally, Angelika Kirchschlager, Malin Hartelius, Matjaz Robavs).
Towarzyszył śpiewakom podczas konkursów wokalnych m.in. w Nowym Sączu, Atenach, Zwickau, Wiedniu, Warszawie, Bydgoszczy zdobywając niejednokrotnie laury za najlepszy akompaniament.
Współpracuje z nauczycielami śpiewu (m.in. Heleną Łazarską, Gerhardem Kahrym, Margreet Honig, Rudolfem Piernay, Grace Bumbry) towarzysząc im podczas licznych kursów wokalnych (Salzburg, Melk, Kraków, Lubeka, Reykjavik).
Na zaproszenie akademii muzycznych prowadzi kursy i wykłady dla śpiewaków i pianistów (Bydgoszcz, Poznań, Reykjavik).
Był korepetytorem i kierownikiem muzycznym takich projektów jak: Czarodziejski flet W.A. Mozarta (tournee po Japonii, 2006), L’enfant et les sortilèges M. Ravela (Theater Akzent, Wiedeń, 2006), The Maid And The Thief C.Menottiego (Osnabrück, 2006), Ifigenia w Taurydzie C.W. Glucka (Stadttheater Wien, 2007), Zemsta nietoperza J.Straussa (Y. Menuhin Festival, Gstaad, 2008 oraz Comödie Theater, Nürnberg, 2009), Der Prinz von Homburg H.W. Henze (Theater an der Wien, 2009), Elektra R. Strauss (Teatr Wielki -Warszawa, 2010), Parsifal R. Wagnera ( Poznań 2013) Ostatnie produkcje artysty to Ariadna auf Naxos R. Straussa i Tristan und Isolde R. Wagnera w Filharmonii Narodowej oraz światowa premiera opery Hamlet Anno Schreiera w Theater an der Wien, Die Walküre R. Wagnera (Poznań 2018), Rusałka, Halka, Fidelio - sezon 2019/20 w Theater an der Wien.
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte.
Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.