Olsztyn24

Olsztyn24
22:37
27 listopada 2024
Wirgiliusza, Angeliki

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2020-06-09 15:05

Filharmonia zaprasza na recital online

Olsztyn
 

W piątek (12.06) o godzinie 19.00 na kanale YouTube Filharmonii Warmńsko-Mazurskiej (https://www.youtube.com/FilharmoniaWarmińskoMazurska) pojawi się nagranie specjalne zrealizowane bez publiczności 21 maja 2020 roku. Jest to recital klawesynowy w wykonaniu Ewy Mrowcy.

Pour passer la Mélancolie... Ewa Mrowca - klawesyn

W programie:

William Byrd (1543-1623)
- The Bells

Jan Pietersoon Sweelinck (1562-1621)
- Paduana Lachrymae SwWV 328
- Ballo del granduca SwWv 319

Johann Jakob Froberger (1616-1667)
- Partita VI in C

Lamento sopra dolorosa perdita della
Real M. sta di Ferdinando IV. Re de Romani & etc.
Gigue - Courant - Sarabande

Georg Muffat (1653-1704)
- Ciaccona in G.

Obecny czas pandemii skłania nas do licznych refleksji.

Myśl zaczerpnięta z Księgi Koheleta Vanitas vanitatum et omnia vanitas (Koh 1,2 BT),

a w polskim przekładzie: marność nad marnościami i wszystko marność była obecna w filozofii XVII wieku, z którego pochodzi wybrany repertuar. Pomimo wielkiej radości życia, licznych zabaw i uciech umilających krótkie czasy pokoju w nękanej licznymi konfliktami Europie, popularny cytat z Koheleta przypominał o względności i nietrwałości spraw ziemskich.

Muzyka była elementem, który pozwalał zapomnieć o trudach życia, jednocześnie odzwierciedlała wydarzenia, stany ducha, a czasem po prostu bawiła.

Podobnie i dziś w czasie zaskakującej pandemii muzyka jest tym elementem, który może pomóc przetrwać melancholię. Tytuł recitalu został zaczerpnięty z jednego z utworów J.J. Frobergera, który kompozytor napisał w trudnym dla siebie momencie, gdy został obrabowany w trakcie przeprawy przez Kanał la Manche.

W programie został zawarty inny jego refleksyjny utwór - Lamento upamiętniające śmierć młodego następcy tronu Habsburgów, Ferdynanda IV, finalna gama C-dur ma obrazować przejście księcia, będącego wzorem cnót wprost do nieba.

Rozpoczynające The Bells Williama Byrda przywodzą na myśl Westminsterskie bicie dzwonów w dawnym opactwie. Pavana Lachrymae Sweelincka wykorzystuje znany renesansowy tekst flow my tears zaczerpnięty najprawdopodobniej z motetu Orlando di Lasso opracowany na potrzeby instrumentalne przez Johna Dowlanda.

Ciaccona Muffata, Ballo del granduca Sweelincka, a także cała scena pasterska złożona z utworów Geoffroy przypominają jednak o radosnej stronie życia, która pozwalała przetrwać melancholię, a zatem: Pour passer la Mélancolie...

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24