Olsztyn24

Olsztyn24
15:50
04 lutego 2025
Joanny, Weroniki

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

wb/Grażyna Prusińska | 2016-05-27 15:27

Kolejne prace Adolfo Wildta prezentuje Muzeum Warmii i Mazur

Olsztyn
Rzeźby Adolfo Wildta na dziedzińcu olsztyńskiego zamku | Więcej zdjęć »

Po tym jak podczas lutowej ekspozycji ubiegłorocznych nabytków Muzeum Warmii i Mazur zaprezentowało rzeźbę Dionizosa z początku XX wieku autorstwa Adolfo Wildta, w olsztyńskim zamku możemy podziwiać kolejne dzieła tego mistrza włoskiego modernizmu. Na zamkowym dziedzińcu, przy murze kurtynowym, kilka dni temu stanęły dwie kolejne rzeźby pochodzące z pałacu rodziny von Rose w Dylewie koło Ostródy: Sfinks i Brunnen.

Sfinks z 1901 roku, wykonany w czerwonym kamieniu, w oryginale miał niemal portretową głowę męską przypuszczalnie noszącą cechy fizjonomii Fanza Rose. Rzeźba stała na niewielkim postumencie w parku otaczającym dylewski dwór. Po wojnie korpus niszczał w trawie przez wiele dziesiątków lat, a odrąbana głowa poniewierała się w krzakach, przypuszczalnie wrzucono ją później do stawu. Stan obecny rzeźby zrekonstruowano w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na podstawie zachowanego materiału ikonograficznego.

Brunnen lub L’uomo che ride e l’uomo che piange, również z 1901 roku, były wystawione przez Wildta na dorocznej wystawie w Monachium w 1902 r. Rok później zostały umieszczone w parkowej grocie w Dylewie. Monumentalne rzeźby mają formę dwóch masek; pionowa to twarz płaczącego mężczyzny, leżąca ukośnie - śmiejącej się kobiety. Z tyłu relief zaopatrzony był w urządzenie hydrauliczne, doprowadzające wodę do źrenic, z których tryskała do sadzawki znajdującej się wewnątrz groty.

Adolfo Wildt (1868-1931) rozpoczynał, jako 11-letni chłopiec w pracowni rzeźbiarza Giuseppe Grendiego, gdzie - jak wspomina - nauczył się wiele i wycierpiał wiele. Marmur był jego ulubionym materiałem. Artysta pisał: „od dziecka, kiedy jeszcze moja kariera nie była przesądzona, czułem miłość do marmuru, której nigdy nie potrafiłem wytłumaczyć. Pamiętam, że jako chłopiec obejmowałem kloce marmuru i mówiłem może nawet bez zrozumienia, że muszę je oswoić”. To oswajanie w Mediolańskiej Akademii trwało 5 lat, a w jego efekcie Wildt stał się jednym z najciekawszych włoskich rzeźbiarzy schyłku XIX i pocz. XX wieku.

Franz Rose poznał twórczość Wildta w 1894 roku i zaproponował artyście kontrakt, w myśl którego za sumę 4000 lirów rocznie zapewniał sobie prawo do pierwszego egzemplarza każdej rzeźby, natomiast szkice i pozostałe kopie należały do autora. Zjawił się u Wildta w pracowni, po latach wspomnienie tego spotkania rzeźbiarz kończy tak: „(...) zostaliśmy przyjaciółmi, więcej niż przyjaciółmi - braćmi. Był moim mecenasem. Przez 18 lat pracowałem dla niego z miłością i pasją.”.

Adolfo Wildt wykonał dla Franza Rose ponad 30 rzeźb, z czego większość stanowiły kopie mistrzów antyku i renesansu, część natomiast była oryginalnymi projektami artysty.

R E K L A M A
Z D J Ę C I A
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
R E K L A M A
Olsztyn24