Olsztyn24

Olsztyn24
13:35
30 listopada 2024
Andrzeja, Justyny

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2016-01-25 13:51

Mistrzowski recital fortepianowy w olsztyńskiej filharmonii

Olsztyn
  

Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza w piątek (29.01) o godz. 19.00, na kolejny wieczór z cyklu „Mistrzowskie recitale fortepianowe”, tym razem z udziałem znakomitego polskiego pianisty Huberta Rutkowskiego. Artysta zaprezentuje kompozycje Ludwiga van Beethovena, Jeana Rameau, Teodora Leszetyckiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Witolda Lutosławskiego.

Hubert Rutkowski jest laureatem wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych. Zdobył m.in.: Nagrodę Główną na Konkursie Chopinowskim w Hanowerze (2007), wyróżnienie „Medalla per Unanimitat” na 52. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie (2006), I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Warszawie (2000), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Wilnie (1999).

Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA. Występował m.in. w ramach Schleswig Holstein Musik Festival, Festiwalu „Raritäten der Klaviermusik” Schloss vor Husum, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Artura Rubinsteina w Łodzi.

W ostatnich latach pasją Huberta Rutkowskiego stały się fortepiany historyczne XIX wieku. Jako pianista i pedagog współpracuje z Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu, gdzie prowadzi cykl koncertów na instrumentach kolekcji Andreasa Beuermanna. Tam też dokonał nagrania wczesnych utworów Debussy’ego na fortepianie Erarda z 1880 roku dla brytyjskiej wytwórni Piano Classics.

W kwietniu 2010 r. objął stanowisko profesora Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, jako jeden z najmłodszych profesorów tej uczelni. Od listopada 2011 prowadzi również klasę fortepianu w Hochschule für Künste w Bremen.

******

Wprowadzenie

Polonaise C-dur op. 89 na fortepian Ludwika van Beethovena (1770-1827) powstał w czasie obrad Kongresu Wiedeńskiego, kiedy to m.in. decydowały się losy Polski po upadku Napoleona. Trudno dociec, jakie intencje kierowały kompozytorem, gdy właśnie ten polonez, i to w takich okolicznościach dedykował carowej Elżbiecie Aleksiejewnej, małżonce Aleksandra I. Caryca wynagrodziła go sumą 50 dukatów. Nie jedyny to zresztą przypadek, gdy Beethoven zwracał się w stronę najbardziej polskiego z tańców. Wspaniałe polonezowe rytmy dźwięczą w finale (Rondo alla polacca) jego Koncertu potrójnego na skrzypce, wiolonczelę i fortepian z orkiestrą op. 56 a wcześniej - w Allegretto alla Polacca z Serenady D-dur op. 8 na trio smyczkowe.

Gawot z wariacjami Jeana Philippe’a Rameau (1683-1764) przenosi słuchacza w wyrafinowany świat dźwiękowy klawesynistów francuskich XVII/XVIII wieku, działających w Paryżu i przy dworze w Wersalu. Jean-Philippe Rameau, przyjaciel encyklopedystów, kompozytor i teoretyk muzyki, autor poważnych oper w stylu tragedii lirycznych oraz baletów, był również twórcą około 60 subtelnych miniatur klawesynowych, cieszących się wielką popularnością, które opublikował w Paryżu w trzech zeszytach. Wśród drobiazgów zebranych w tych zeszytach były i tak charakterystyczne i powszechnie znane po dziś dzień jak Le Rappel des Oiseaux (Zwoływanie się ptaków), La Poule (Kura), Le Tambourin (Tamburyn), czy wręcz sentymentalne już Les Tendres Plaintes (Czułe skargi). Do najbardziej znanych należy również Gawot z wariacjami.

Teodor Leszetycki (1830-1915) był jednym z najbardziej wpływowych nauczycieli fortepianu w drugiej połowie XIX wieku. Uosabiał imponującą ciągłość dawnej tradycji pianistycznej. Urodzony w Łańcucie, gdzie jego ojciec był zatrudniony jako nauczyciel muzyki rodziny Potockich, studiował grę fortepianową w Wiedniu u legendarnego Carla Czernego, tego samego, który wykształcił m.in. Franza Liszta, a sam pobierał nauki u Johanna Nepomuka Hummla, Antonia Salieriego i Ludwika van Beethovena! Po latach zaś lekcji u Czernego Leszetycki sam zaczął nauczać, wpierw w Petersburgu, gdzie w 1862 roku został współzałożycielem sławnego Konserwatorium, następnie w Wiedniu, gdzie w swojej prywatnej klasie wykształcił tysiące studentów, w tym plejadę słynnych pianistów epoki. Jego uczniami byli: Ignacy Jan Paderewski, Ignacy Friedman, Anna Jesipowa, Artur Schnabel, Osip Gabriłowicz, Benno Moisiejewicz, Mieczysław Horszowski... Że zaś sam koncertował, w jego własnym dorobku, obok rzeczy dużych, jak np. dwie opery (Die Bruder von San Marco oraz Die Erste Falte), znalazł się szereg charakterystycznych miniatur, z których tego wieczoru usłyszymy Balladę wenecką w klimacie barcaroli, kantylenową Arię oraz dwa muzyczne hołdy, które Leszetycki składa bohaterom swojej młodości: Carlowi Czernemu - w formie toccaty, oraz Chopinowi - w rytmie fantastycznego walca, brzmiącego z prawdziwie lisztowskim rozmachem.

Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) zdobywał pianistyczne szlify u Leszetyckiego w latach 1884-85 i 1887-88, dzięki wsparciu, jakiego udzieliła mu wielka aktorka Helena Modrzejewska. Wkrótce potem rozpoczęła się jego długoletnia kariera światowa, za której datę początkową zwykło się uważać sensacyjne występy Paderewskiego w paryskiej sali Erarda w 1888 r. Dwa drobne utwory, które usłyszymy tego wieczoru, powstały odpowiednio: Nokturn B-dur z cyklu Miscellanea op. 16 - prawdopodobnie około 1886-88. Polonez H-dur z cyklu Tańce polskie op. 9.

Sonata fortepianowa Witolda Lutosławskiego (1913-1994) należy do najwcześniejszych utworów tego kompozytora. Powstała w 1934 roku, jeszcze podczas jego studiów w Konserwatorium Warszawskim i on sam wykonał ją rok później na koncercie studenckim. Komponował ją zresztą z myślą o własnych, wirtuozowskich popisach pianistycznych, nie przywiązując do niej głębszej wartości artystycznej, w związku z czym za jego życia rzecz pozostawała w rękopisie. Drukiem wydana została dopiero po śmierci kompozytora, kiedy już z innej perspektywy patrzymy na jego dorobek, w tej młodzieńczej sonacie widząc jego pierwsze próby i poszukiwania brzmieniowe pod wpływem impresjonistów: Debussy'ego i Ravela.

******

29 stycznia 2016 (piątek), godz. 19.00, sala koncertowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Mistrzowski recital fortepianowy
Hubert Rutkowski - fortepian

W programie:

Ludwig van Beethoven - Polonaise op. 89
Jean Rameau - Gawot z wariacjami
Teodor Leszetycki:
- Ballada wenecka op. 39 nr 1
- Toccata (Hommage à Czerny) op. 46 nr 5
- Aria op. 36 nr 1
- Hommage à Chopin op. 46 nr 9

Ignacy Jan Paderewski:
- Nocturne op. 16 nr 4
- Polonaise op. 9 nr 6

Witold Lutosławski - Sonata (1934)
- Allegro
- Adagio ma non troppo
- Andante - Allegretto - Andantino


******

Bilety w cenie: normalny - 40 zł, ulgowy - 30 zł do nabycia w kasie pon-pt w godz. 10.00-18.00 oraz poprzez stronę internetową filharmonii

R E K L A M A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24