FWM | 2015-12-28 13:39
Dwa koncerty „Gala Sylwestrowa” na zakończenie roku w filharmonii
Tradycyjnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zakończy rok w dniu 30 i 31 grudnia 2015 r. koncertami „Gala Sylwestrowa”. Podczas dwóch wieczorów filharmonicy pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego z solistami Joanną Dobrakowską - mezzosopran i Zbigniewem Stępniakiem - bas, zaprezentują m.in. najpiękniejsze arie i duety z oper i operetek. Koncert dopełnią walce i polki Johanna Straussa ojca i syna oraz fragmenty musicalu Jerry Bocka - „Skrzypek na dachu”.
Joanna Dobrakowska ukończyła z wyróżnieniem wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu, a następnie kontynuowała naukę śpiewu solowego na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst. Wystąpiła z recitalami wokalnymi w większości krajów europejskich, jak również w Turcji, Gruzji, Izraelu, Syrii oraz na Gwadelupie. Artystka jest laureatką nagród oraz wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych oraz stypendium Ministerstwa Kultury RP i Rządu Austrii. Joanna Dobrakowska w 2007 rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską, a w 2012 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Artystka nagrała kilkanaście płyt CD.
Ks. Zbigniew Stępniak jest absolwentem Wyższego Seminarium Duchownego „Hosianum” oraz Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Studia doktoranckie ukończył w sekcji Muzykologii Kościelnej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a śpiew solowy studiował na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów od renesansu do współczesności: operowe arie basowe, pieśni, dzieła oratoryjno-kantatowe, szczególnie rzadko wykonywane kompozycje barokowe dla basso-profondo. Artysta w 1999 r. otrzymał dyplom Ministra Kultury i Sztuki „za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej”.
******
Joanna Dobrakowska - mezzosopran
Urodzona we Wrocławiu, ukończyła z wyróżnieniem wydział wokalno-aktorski tamtejszej Akademii Muzycznej w klasie prof. Bogdana Makala, a następnie kontynuowała naukę śpiewu solowego na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej.
Uczestniczyła w kursach poświęconych wykonawstwu niemieckiej i hiszpańskiej liryki wokalnej oraz muzyce barokowej w Steyr, w Santiago de Compostela, w Viktring i w Heek, doskonaląc swoje umiejętności m.in. pod kierunkiem Ildiko Raimondi, Davida Lutza, Heleny Łazarskiej i Matjaža Robavsa.
Brała udział w światowych prawykonaniach dzieł kompozytorów polskich i zagranicznych, z których warto wymienić: Astraios Johanny Doderer podczas inauguracji Feldkirch Festspiele 2007, operetkę Loteria na mężów Karola Szymanowskiego w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, polską premierę kantaty A może niebiosa są puste? Elli Milch-Scheriff w Filharmonii Opolskiej, jak również II Symfonię Johanny Doderer w Ludwigshafen.
Prezentowała się w bogatym repertuarze utworów z różnych epok w ramach krajowych i międzynarodowych festiwali muzycznych (m.in. Vratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Warszawa Singera, Bach Archiv w Lipsku, Journeés Mozart w Lozannie, Schubert Festival Steyr, Uckermärkische Musikwochen w Templin, The Eastern European Arts & Entertainment Expo Tibilisi, Dubrovnik Opera Festival).
Na scenie operowej debiutowała jako III Dama w Czarodziejskim flecie (Opera Dolnośląska), następnie wystąpiła w partii Don Ramira w La finta giardiniera (Schloßtheater Schönbrunn - Wiedeń) oraz Marceliny w Weselu Figara (Festiwal Bachowski w Świdnicy). W 2007 rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską, gdzie wystąpiła do tej pory jako: Miss Eveline Huck oraz Molly Troodwood w operetce Loteria na mężów Szymanowskiego, Jadwiga w Strasznym Dworze, Louise w Diabłach z Loudun Pendereckiego, Zerlina w Don Giovannim, Suzuki w Madame Butterfly. W 2012 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, wykonując partię mezzosopranu w Medeamaterial Pascala Dusapin’a. Ostatnio na zaproszenie orkiestry Capella Cracoviensis wystąpiła jako tytułowa postać w operze Haendla Amadigi (Kraków).
Joanna Dobrakowska współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami z kraju jak i z zagranicy (m.in. Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Andrew Parrot, Laurence Equilbey, Frank Ollu, Ariane Mathiak). Wystąpiła z recitalami wokalnymi w większości krajów europejskich, jak również w Turcji, Gruzji, Izraelu, Syrii oraz na Gwadelupie.
Nagrała kilkanaście płyt CD, m.in. Nieszpory op.37 Rachmaninowa wraz z zespołem Accentus oraz z Eric Ericsson Chamber Choir pod dyrekcją Laurence Equilbey dla francuskiej wytwórni Naïve a także muzykę polską XVIII i XIX wieku ze zbiorów Biblioteki Jasnogórskiej dla wytwórni Musicon.
Wzięła również udział w nagraniu DVD spektaklu Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.
Jest laureatką nagród oraz wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych oraz stypendium Ministerstwa Kultury RP i Rządu Austrii.
ks. Zbigniew Stępniak - bas
Absolwent Wyższego Seminarium Duchownego „Hosianum” w Olsztynie, Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, studia doktoranckie ukończył w sekcji Muzykologii Kościelnej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, śpiew solowy studiował pod kierunkiem ks. dra hab. Roberta Kaczorowskiego i prof. Macieja Witkiewicza na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz u prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt w Podyplomowym Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy i w jej Prywatnym Policealnym Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu. Swoje umiejętności wokalne pogłębia na różnych kursach i warsztatach wokalnych, m.in. u Jana Ballarina, Ingrid Kremling, Janusza Niziołka, Evelyne Tubb, Ulricha Messthaltera, Jadwigi Romańskiej, Marka Rzepki, Eugeniusza Sąsiadka, Stefanii Toczyskiej, Gerda Türka. Dodatkowo, w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej nauki pobierał m.in. u Urszuli Bartkiewicz, Irmgard Schaller, Antona Biruli.
Jest adiunktem w Katedrze Wczesnej Edukacji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim (Wydział Nauk Społecznych). Jest pomysłodawcą, inicjatorem i pierwszym dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów Muzyki Wokalnej Varmia Gaudet et Cantat w Ramsowie, organizatorem cyklicznych spotkań z muzyką wokalną w Instytucie Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Olsztynie oraz Spotkań z Muzyką Sakralną w regionie Mörel w południowej Szwajcarii. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków i Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych.
W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów od renesansu do współczesności: operowe arie basowe, pieśni, dzieła oratoryjno-kantatowe, szczególnie rzadko wykonywane kompozycje barokowe dla basso-profondo.
W 1999 r. otrzymał dyplom Ministra Kultury i Sztuki „za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej”.
******
Koncert „Gala Sylwestrowa” w dniu 30 grudnia rozpocznie się o godz. 19.00, zaś w wieczór sylwestrowy, o godz. 20.30.
Z D J Ę C I A
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte.
Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.