Olsztyn24

Olsztyn24
08:41
01 grudnia 2024
Edmunda, Natalii

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2015-06-01 20:34

Zaśpiewają, by zebrać fundusze na wakacje dla dzieci

Olsztyn
Schola Dziecięca Maryjne Słowiki | Więcej zdjęć »

W niedzielę, 7 czerwca br., o godz. 18.30 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza do Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej w Olsztynie (ul. Bajkowa). Tam Chór działający przy olsztyńskiej filharmonii weźmie udział w koncercie zatytułowanym „Wakacje w kolorze słońca”. W koncercie weźmie też udział Schola Dziecięca „Maryjne Słowiki”.

To już tradycja w Olsztynie, że na początku czerwca w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej w Olsztynie przy ul. Bajkowej, do akcji zbierania funduszy na wakacje dla dzieci włączają się bezinteresownie znakomici muzycy, biorąc udział w charytatywnym koncercie. Od początku filarem inicjatywy wraz z sanktuarium jest Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i jego szef, prof. Benedykt Błoński, w tym roku wspierany przez Scholę Dziecięcą „Maryjne Słowiki”, pracującą pod kierownictwem Magdaleny Kowalewskiej. Zespołom towarzyszyć będzie pianistka Anna Reszczyńska oraz skrzypek Jan Staruch. Do wykonawców dołączyli w tym roku również młodzi śpiewacy związani z środowiskiem bydgoskim i warszawskim: Marcela Wierzbicka - sopran, Krzysztof Zimny - tenor oraz Dominik Opaliński - bas/baryton. Dzięki ich udziałowi słuchacze będą mogli usłyszeć wspaniałe dzieła wokalno-instrumentalne Franciszka Schuberta - Mszę G-dur D.167 i Gabriela Fauré - Cantique de Jean Racine op.11. Zespoły chóralne poprowadzą Żaneta Kucharska, Laura Obrycka oraz prof. Benedykt Błoński.

Wstęp wolny - zapraszamy serdecznie!

******

Wprowadzenie

Msza G-dur Franza Schuberta (1797-1828) powstała w rekordowym czasie zaledwie pięciu dni (!), od 2 do 7 marca 1815 roku. A rok ten był w życiu osiemnastoletniego kompozytora niezwykle obfity.

Minęły dwa lata, odkąd młody człowiek opuścił konwikt pijarów, gdzie przez pięć lat uczył się muzyki, śpiewał w chórze chłopięcym i grał w kapeli pod najwyższym nadzorem sławnego Salieriego - ucznia Glucka, rywala Mozarta, nauczyciela Beethovena, - do którego jeszcze przez dwa następne lata będzie chodził dwa razy w tygodniu na lekcje kompozycji, sam ucząc jednocześnie - bez specjalnego zapału - dzieci w szkole prowadzonej przez swego ojca na wiedeńskim przedmieściu Lichtenthal. Tylko z oddali docierały tutaj echa hucznych balów, ogni sztucznych, maskarad, przedstawień teatralnych i koncertów Kongresu Wiedeńskiego, wielkiego zjazdu koronowanych głów ustanawiających nowy ład europejski po zwycięstwie nad Napoleonem. Zaszczyty ze strony władców ówczesnego świata spadały wtedy na najważniejszego z wiedeńskich kompozytorów - Beethovena. Natomiast Schubert, po całym dniu utarczek z rozbrykanymi dzieciakami, wracał do siebie, i w domowym zaciszu dawał upust wprost tryskającym zeń strumieniom twórczej weny, zapisując nutami kartę za kartą. Skrupulatni biografowie policzyli, że tylko w owym roku 1815 skomponował ponad 20 tysięcy taktów muzyki - około 200 utworów (wg katalogu Deutscha), w tym 145 pieśni, m.in. sławnego Króla olch do słów Goethego, drugie - obok stworzonej w poprzednim roku Małgorzaty przy kołowrotku - arcydzieło, otwierające epokę pieśni romantycznej. W tym samym roku napisał również II i III symfonię, kilka singspieli - płodów niespełnionego marzenia o karierze twórcy dla sceny - i oczywiście wspomnianą Mszę G-dur.

Była to druga z kompozycji Schuberta w tym gatunku, przeznaczona, jak i poprzednia F-dur, dla kościoła parafialnego w Lichtenthal. W przeciwieństwie do pierwszej Mszy, na której wykonanie rok wcześniej raczył przybyć osobiście sam maestro Salieri, a partię sopranową śpiewała pierwsza miłość Schuberta, Teresa Grob - nie zachowały się informacje, czy została tam w ogóle wykonana. Skromna w wyrazie, utrzymana w nastroju prostoty i religijnej kontemplacji, należy dziś do najchętniej wykonywanych spośród religijnych kompozycji Schuberta.

Cantique de Jean Racine (Kantyczka Jeana Racine’a) op. 11 Gabriela Fauré (1845-1924) to utwór młodzieńczy tego kompozytora, który w latach późniejszych stał się znaczącą postacią muzyki i szerzej - życia kulturalnego we Francji; współtwórcą i działaczem Societé Nationale de Musique a potem dyrektorem Konserwatorium Paryskiego. Na wszystkich tych stanowiskach Fauré pełnił rolę łącznika pomiędzy starzejącym się pokoleniem romantyków a twórcami młodymi, impresjonistami, jak Claude Debussy czy Maurice Ravel.

Utwór powstał w latach 1864–65 i przyniósł dwudziestoletniemu adeptowi dyplom z pierwszą nagrodą na zakończenie studiów w École Niedermeyer, paryskiej szkole muzycznej, w której uczył się on m.in. pod kierunkiem Camille’a Saint-Saënsa.

Przeznaczony na chór czterogłosowy z towarzyszeniem organów (w późniejszej wersji ewentualnie orkiestry kameralnej), za tekst ma jeden z hymnów przypisywanych św. Ambrożemu: Consors paterni luminis w swobodnym przekładzie francuskim pióra wielkiego dramaturga XVII stulecia, autora tragedii Fedra, Andromacha, Brytannik - Jeana-Baptisty Racine’a, stąd tytuł: Kantyczka Jeana Racine’a. Otwiera ten utwór długą listę kompozycji religijnych Faurégo, której zwieńczeniem stało się po latach wspaniałe Requiem, o wymowie łagodnej i wyciszonej jak kołysanka.

Hymn św. Ambrożego Consors paterni luminis w poetyckim przekładzie polskim Leopolda Staffa:

Współdziedzicu blasku Ojca,
Dniu, światło światłości samej,
Wspomóż nas proszących, którzy
Śpiewem swym noc przerywamy.
Rozegnaj ciemności ducha,
Wypłosz złych duchów gromady,
Rozwiej senność, aby gnuśność
Nie była źródłem zagłady.
O użycz, Chryste, łaskawie
Wiernym Twym, by do zbawienia
Wiodło nas to, o co prosimy
Grając i śląc Ci swe pienia.
O, spraw to, Ojcze najlepszy,
Synu, rówien Ojcu chwałą
I z Duchem Pocieszycielem
Władnący po wieczność całą.

******

Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Chór powstał w październiku 2009 roku. Stworzenie zespołu oraz jego prowadzenie powierzono prof. Benedyktowi Błońskiemu.

Pierwszy, inauguracyjny koncert odbył się 19 grudnia 2009 roku w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Chór z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej filharmonii zaprezentował publiczności olsztyńskiej kolędy i pastorałki polskie.

Podczas pięcioletniej działalności chór wykonał dziesiątki koncertów wokalno-instrumentalnych oraz z programem a cappella, zawsze zbierając pochlebne recenzje krytyki w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. kilkakrotnie w Kaliningradzie, w Grodnie (Białoruś), w Kłajpedzie i Wilnie (Litwa), a także w Primorsku i w Kiten (Bułgaria), gdzie zdobył I miejsce na Balkan Folk Fest 2010 w kategorii chórów mieszanych.

Chór aktywnie uczestniczył w takich ważnych rocznicach i wydarzeniach jak: dwusetna rocznica urodzin Fryderyka Chopina, setna rocznica skomponowania przez Feliksa Nowowiejskiego pieśni „Rota”, rocznice śmierci papieża Jana Pawła II, koncerty w hołdzie ofiarom Katynia, Sybiru i katastrofy pod Smoleńskiem. Rokrocznie występuje w koncertach charytatywnych, pomagając zbierać fundusze na wakacje dla dzieci z najuboższych olsztyńskich rodzin.

Wielkim, niezapomnianym wydarzeniem artystycznym było wykonanie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego pod batutą twórcy dzieła, z udziałem największych polskich solistów (17 grudnia 2010), a także IX Symfonia Beethovena i Angelus Wojciecha Kilara pod dyrekcją Antoniego Wita (6 czerwca 2014).

W repertuarze zespół posiada m.in.: Carmina burana Orffa, Requiem d-moll Mozarta, Requiem Johna Ruttera (prawykonanie olsztyńskie), Messe modale en septuor Jehana Alaina (prawykonanie polskie), Missa Pro Pace Wojciecha Kilara, opery: Tosca Pucciniego i Traviata Verdiego, operetki: Księżniczkę czardasza Kálmána, Zemstę nietoperza Johanna Straussa.

Chór nieustannie się rozwija. Atrakcyjny repertuar a cappella (od muzyki dawnej do czasów współczesnych, standardy muzyki rozrywkowej, artystyczne opracowania polskich i zagranicznych pieśni ludowych, polskie i zagraniczne kolędy i pastorałki) oraz wokalno-instrumentalny o wysokim stopniu trudności, przygotowany profesjonalnie, stanowi o pozycji zespołu w lokalnym i krajowym środowisku muzycznym.

Schola Dziecięca „Maryjne Słowiki”

Powstała przy parafii Matki Bożej Fatimskiej w Olsztynie we wrześniu 2011 r. z inicjatywy pani Magdaleny Kowalewskiej, organistki. Śpiewają tu dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Swoim śpiewem upiększają mszę św. z udziałem dzieci o godz. 10.00 oraz współtworzą koncerty organizowane przez parafię, Radę Osiedla Pieczewo i olsztyńskie szkoły.

******

7 czerwca 2015 (NIEDZIELA), godz.18.30, Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej w Olsztynie

„Wakacje w kolorze słońca”
Koncert charytatywny na rzecz letniego wypoczynku dzieci

Wykonawcy:

Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Zespół dziecięcy „Maryjne Słowiki” (przygotowanie: Magdalena Kowalewska)
Marcela Wierzbicka - sopran
Krzysztof Zimny - tenor
Dominik Opaliński - bas/baryton
Anna Reszczyńska - fortepian
Jan Staruch - skrzypce

Dyrygują: Żaneta Kucharska, Laura Obrycka, Benedykt Błoński

Program:

Franz Schubert - Msza G-dur D.167
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei


Gabriel Fauré - Cantique de Jean Racine op.11

R E K L A M A
Z D J Ę C I A
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24