Olsztyn24

Olsztyn24
11:57
01 grudnia 2024
Edmunda, Natalii

szukaj

Ludzie

Polityka

Finanse

Inwestycje

Transport

Kultura

Teatr

Literatura

Wystawy

Muzyka

Film

Imprezy

Nauka

Oświata

Zdrowie

Bezpiecz.

Sport

Bez barier

Wypoczynek

Religia

Personalia

NGO

BWA

FWM

MBpG

MWiM

MBP

WBP

OPiOA

T.Jaracza

Co?Gdzie?

Wideo

Galeria

FWM | 2015-05-12 17:38

Wirtuoz wiolonczeli David Geringas zagra w Olsztynie

Olsztyn
David Geringas (fot. archiw. FWM) | Więcej zdjęć »

W koncercie kameralnym w niedzielę (17.07) o godz. 17.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi David Geringas - litewski wirtuoz wiolonczelista oraz dyrygent, należący do dzisiejszej elity świata muzyki oraz pianista Ignacy Lisiecki.

W koncercie usłyszymy:

» Johanna Sebastiana Bacha - III Suitę C-dur na wiolonczelę solo BWV 1009
» Johannesa Brahmsa - I Sonatę skrzypcową op.78 (wersja na wiolonczelę i fortepian)
» Karola Szymanowskiego - Sonatę skrzypcową op. 9 (opr. na wiolonczelę Kazimierz Wiłkomirski)
» Sonatę wiolonczelową Szymona Laksa.

David Geringas jest uczniem słynnego Mścisława Rostropowicza i zwycięzcą Konkursu Czajkowskiego w 1970 r., a jego kariera artystyczna trwa od tamtego czasu nieprzerwanie.

Artysta występuje na całym świecie z najwybitniejszymi orkiestrami i dyrygentami naszych czasów. David Geringas regularnie pojawia się w Niemczech oraz za granicą również w roli dyrygenta, a często w roli podwójnej: jako wiolonczelista i dyrygent. W tym charakterze występował wielokrotnie w głównych centrach muzycznych Europy (m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Auditoriun Parco della Musica w Rzymie, w wiedeńskim Musikverein, w Tonhalle w Zürichu, w Filharmonii Berlińskiej).

Dyskografia artysty, obejmuje blisko 100 płyt i zawiera pozycje uhonorowane najwyższymi nagrodami, w tym Grand Prix du Disque za nagranie 12 koncertów wiolonczelowych Luigiego Boccheriniego, Diapason d’Or za muzykę kameralną Henri Dutilleux i nagrodę roku od Deutschen Schallplattenkritik za nagranie koncertów wiolonczelowych Hansa Pfitznera.

W 2013 r. David Geringas otrzymał nagrodę Echo Klassik za najlepsze nagranie muzyki kameralnej XX i XXI w.

W koncercie kameralnym wybitnemu światowemu wiolonczeliście towarzyszyć będzie młody polski pianista Ignacy Lisiecki. Jest on absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Piotra Palecznego. Studia kontynuował w renomowanej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze. W listopadzie 2012 r. Ignacy Lisiecki odniósł wielki sukces, debiutując w Tokyo Opera City, w jednym z najważniejszych centrów muzycznych świata. Koncertuje w Polsce i zagranicą prowadząc zarazem działalność kompozytorską. W 2013 r. wydał swoją debiutancką płytę Homage to Brahms, która zyskała bardzo pozytywny odbiór.

******

Wprowadzenie

III Suita C-dur na wiolonczelę solo Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) należy do zbioru sześciu suit na ten instrument (kolejno: G-dur, d-moll, C-dur, Es-dur, c-moll, D-dur) opatrzonych w katalogu Schmiedera odpowiednio numerami BWV 1007-1012. Powstały najprawdopodobniej - tak jak spora część świeckiej muzyki instrumentalnej Bacha - przed rokiem 1723, czyli w Weimarze lub w Köthen, zanim kompozytor objął stanowisko kantora przy kościele św. Tomasza w Lipsku.

Przy dworze książęcym w Köthen działali tak wybitni wirtuozi jak Christian Ferdinand Abel czy Christian Bernhard Linigke, nie można, więc wykluczyć, iż Bach napisał owe suity z myślą o nich, rozwijając w tych z pozoru skromnych cyklach tanecznych miniatur prawdziwie czarodziejskie spektrum brzmień i poezji - możliwości, jakich nikt nigdy przedtem nie zdołał wydobyć z wiolonczeli. Dziś należą te suity do dzieł szczególnie cenionych i wyróżnianych w repertuarze wiolonczelistów. Uważane za Mount Everest muzycznego wtajemniczenia, prezentowane są na koncertach i nagrywane przez najwybitniejszych, od legendarnego Pabla Casalsa, który ukończył nagrywanie wszystkich sześciu suit w roku 1939, poprzez takich mistrzów jak Pierre Fournier, Mścisław Rostropovicz, Yo-Yo Ma, Lynn Harrell, János Starker, Paul Tortelier - po stosunkowo niedawno wydane albumy Stevena Isserlisa czy Jeana-Guihena Queyrasa.

Na tym tle ważne i znaczące miejsce zajmuje nagranie wszystkich suit dokonane przez naszego gościa, Davida Geringasa.

I Sonata na skrzypce i fortepian op. 78 Johannesa Brahmsa (1833–1897) była w rzeczywistości jego czwartą na te dwa instrumenty. Lecz pierwsza zaginęła, zaś dwie następne kompozytor zniszczył, uznając je za nieudane! I zaakceptował dopiero kolejną, stworzoną w roku 1879, wkrótce po tym, jak ukończył swój Koncert skrzypcowy op. 77, uznawany za jedno z najwspanialszych dzieł repertuaru skrzypcowego. Pracował zaś nad ową sonatą na letnisku w miejscowości Pörtschach nad jeziorem Wörther w austriackich Alpach, w miejscu, które szczególnie sobie upodobał i dokąd przez kilka lat lubił przyjeżdżać. Tam m.in. skomponował swoją Drugą Symfonię (1877), tam - jednocześnie z sonatą - tworzył dwie fortepianowe Rapsodie op. 79 i zajmował się niezwykłą transkrypcją słynnej Ciaccony z Partity d-moll na skrzypce solo Jana Sebastiana Bacha, którą opracowywał na fortepian... tylko na lewą rękę.

W ciąg przebiegu sonaty wplótł Brahms wątki ze swych dwóch wcześniejszych pieśni: Nachklang oraz Regenlied. Ta druga (Deszczowa pieśń), rozwija się na tle dźwięków imitujących krople deszczu - i ten sam „deszczowy” efekt pojawia się w finale sonaty, stąd niekiedy zwano ją „sonatą deszczową” („Regen-Sonate”).

Pewne obawy, co do przyjęcia przez słuchaczy wywołał utwór u wielkiego zwolennika twórczości Brahmsa, sławnego wiedeńskiego krytyka Eduarda Hanslicka. Pisał on: „Zawarte tu uczucia są zbyt subtelne, zbyt szczere i zbyt gorące, całość jest nazbyt intymna dla publiczności”. Publiczność jednak przyjęła sonatę bardzo dobrze. A Klara Wieck, wdowa po Robercie Schumannie, której - jak zwykle - Brahms przesłał świeżo ukończoną kompozycję, odpisała mu: „Popłakałam się nad tym z radości”.

Sonata skrzypcowa op. 9 Karola Szymanowskiego (1882-1937) to romantyczny, wczesny utwór młodego kompozytora, powstały w roku 1904, w okresie jego studiów w Warszawie pod kierunkiem Marka Zawirskiego (harmonia) i Zygmunta Noskowskiego (kontrapunkt i kompozycja).

Szymanowski dedykował tę kompozycję Bronisławowi Gromadzkiemu, koledze szkolnemu z Elizawetgradu (dziś Kirowograd) na Ukrainie, gdzie rodzina Szymanowskich - której siedzibą aż do wybuchu rewolucji 1917 roku był pobliski majątek Tymoszówka - miała dwa domy i zwykła spędzać tam zimę, zaś nastoletni Karol, przed wyjazdem do Warszawy, pobierał w Elizawetgradzie lekcje fortepianu u Gustawa Neuhausa.

Kompozycja, utrzymana jeszcze w duchu tradycji Cezara Francka i Johannesa Brahmsa, wyróżnia się zwłaszcza wręcz magicznym pięknem części środkowej, w której objawia się wrażliwość Szymanowskiego na barwy dźwiękowe oraz charakterystyczny sensualizm, dobrze znany z jego późniejszych dzieł.

Po raz pierwszy publicznie zagrali tę sonatę 3 kwietnia 1909 roku w Warszawie dwaj znakomici mistrzowie: skrzypek Paweł Kochański i pianista Artur Rubinstein. Prezentowanej obecnie transkrypcji na wiolonczelę z fortepianem dokonał wiolonczelista Kazimierz Wiłkomirski.

Sonata wiolonczelowa Szymona Laksa (1901-1983) jest w wielkim stopniu odbiciem ducha swego czasu: skomponowana w roku 1932 w Paryżu, dźwięczą w niej echa jazzu, muzyki Strawińskiego, Ravela i Honeggera, a całość - z rozkołysaną częścią środkową i z uporczywym rytmem finału - pełna jest światła, powietrza i przestrzeni.

Kompozytor, urodzony w Warszawie, studiował tam matematykę i filozofię na Uniwersytecie, jednocześnie zaś uczęszczał do Konserwatorium, pobierając naukę u Romana Statkowskiego, Piotra Rytla i Henryka Melcera. W latach 1927-29 uczył się w paryskim Conservatoire National. Wojna zastała go w Paryżu, gdzie z powodu żydowskiego pochodzenia został aresztowany przez niemieckie władze okupacyjne. Trafił do obozu w Oświęcimiu-Brzezince, potem do Dachau, gdzie dotrwał do wyzwolenia przez wojska amerykańskie. Dzięki temu, że był członkiem kapeli oświęcimskiej, a potem jej dyrygentem. Potajemnie kapela wykonała jego opracowanie Trzech polonezów warszawskich według anonimowych melodii z XVIII wieku. Opisał to we wspomnieniach: Musiques d’un autre monde (Paryż 1947), a następnie w Grach oświęcimskich (Londyn 1979, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau 1998).

Po wojnie znów zamieszkał w Paryżu, utrzymując żywe kontakty z krajem. W zakresie twórczości kompozytorskiej pozostał wierny ideałom francuskiego neoklasycyzmu, pisał także muzykę filmową i zajmował się pracą literacką.

******

David Geringas - wiolonczela

Litewski wiolonczelista i dyrygent, należy do dzisiejszej elity świata muzyki. Jego niezwykle szeroki repertuar - od wczesnego baroku do współczesności - jest dowodem na otwartość i dociekliwość artysty. Dyscyplina intelektualna, wszechstronność stylistyczna, muzykalność i niepowtarzalna barwa dźwięku przyniosły mu sławę i uznanie na całym świecie.

David Geringas jest uczniem słynnego Mścisława Rostropowicza i zwycięzcą Konkursu Czajkowskiego w 1970 r., a jego kariera trwa od tamtego czasu nieprzerwanie.

Artysta występował na całym świecie z najwybitniejszymi orkiestrami i dyrygentami naszych czasów. Jego dyskografia, która obecnie obejmuje blisko 100 płyt, zawiera pozycje uhonorowane najwyższymi nagrodami, w tym Grand Prix du Disque za nagranie 12 koncertów wiolonczelowych Luigiego Boccheriniego, Diapason d’Or za muzykę kameralną Henri Dutilleux i nagrodę roku od Deutschen Schallplattenkritik za nagranie koncertów wiolonczelowych Hansa Pfitznera. W 2013 r. otrzymał nagrodę Echo Klassik za najlepsze nagranie muzyki kameralnej XX i XXI w.

David Geringas regularnie pojawia się w Niemczech i za granicą również w roli dyrygenta, a często w roli podwójnej: jako wiolonczelista i dyrygent. W tym charakterze występował wielokrotnie w głównych centrach muzycznych Europy (Concertgebouw w Amsterdamie, Auditoriun Parco della Musica w Rzymie, w wiedeńskim Musikverein, w Tonhalle w Zürichu, w Filharmonii Berlińskiej). Od 2005 do 2008 r. był głównym dyrygentem gościnnym Filharmonii w Tokio i w Pekinie. W lutym 2009 r. zadebiutował jako dyrygent w Filharmonii Moskiewskiej. Jego debiut operowy (Eugeniusz Oniegin) miał miejsce w Kłajpedzie na Litwie w 2010 r.

Jako pedagog przez lata prowadził klasę wiolonczeli, a jego podopieczni - Gustav Rivinius, Jens Peter Maintz, Wolfgang Emanuel Schmidt, Monika Leskovar, Jing Zhao, Tatiana Vassiljeva, Johannes Moser, Maximilian Hornung i Sol Gabetta są obecnie niekwestionowanymi wirtuozami tego instrumentu.

David Geringas jest laureatem wielu nagród i odznaczeń za promocję muzyki i kompozytorów litewskich. Odznaczono go też Krzyżem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec za osiągnięcia muzyczne na międzynarodowej scenie muzycznej i jako ambasadora kultury Niemiec. Jest również honorowym profesorem w Konserwatorium Moskiewskim oraz w Centralnym Konserwatorium w Pekinie, jak również doktorem honorowym Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.

Ostatnio, w semestrze zimowym roku akademickiego 2014/2015 David Geringas wykładał jako visiting professor w University of Southern California w Los Angeles oraz w nowojorskiej Manhattan School of Music.

Artysta gra zazwyczaj na wiolonczeli wykonanej w roku 1761 przez mistrza Giovanniego Battistę Guadagniniego.

Ignacy Lisiecki - fortepian

Urodził się w Poznaniu, w rodzinie o tradycjach muzycznych, tutaj zaczynał też swoją muzyczną edukację pod kierunkiem Teresy Pisarskiej-Wietrzyńskiej.

Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Piotra Palecznego. Kończąc studia w warszawskiej uczelni został wyróżniony udziałem w koncercie dyplomantów, wykonując III Koncert fortepianowy d-moll Sergiusza Rachmaninowa z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego.

Kontynuował studia w renomowanej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze u prof. Einar Steen-Nokleberga w ramach programu Konzertexamen. Przełomowym momentem w życiu artysty okazało się spotkanie z jednym z najwybitniejszych współczesnych rosyjskich pedagogów: Lwem Natochennym, którego profesjonalizm i sposób przekazywania wiedzy stał się istotną inspiracją dla dalszego rozwoju pianisty.

Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Fundacji Crescendum Est - Polonia oraz niemieckiej DAAD.

W marcu 2010 r. odbył tournée z programem chopinowskim i schumannowskim po kilku miastach japońskich (grał m.in: w Tokio, Osace i Fukuoce); jego występy pod patronatem Ambasady RP w Tokio zostały gorąco przyjęte przez publiczność oraz krytyków prasy muzycznej. Rezultatem entuzjastycznych recenzji są zaproszenia na kolejne sezony.

Pianista wystąpił także na koncercie galowym w Sali Wielkiej Opery Narodowej w Warszawie z okazji trzydziestolecia powstania „Solidarności”.

W 2011 r. z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wykonał I Koncert fortepianowy Brahmsa op. 15 pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

W 2011 r. otrzymał dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne dokonania na rzecz szerzenia dziedzictwa kultury polskiej na świecie.

W listopadzie 2012 r. odniósł wielki sukces, debiutując w Tokyo Opera City, w jednym z najważniejszych centrów muzycznych świata. Wśród istotnych wydarzeń w artystycznej działalności pianisty należy także wspomnieć jego udział w obchodach 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Artysta został zaproszony do honorowych obchodów roku Chopinowskiego w Izraelu, gdzie wykonał recital na Państwowym Uniwersytecie w Tel-Awiwie, w Sali Muzeum Diaspory.

Tym, co wyróżnia Lisieckiego wśród pianistów działających współcześnie na estradach świata jest jego kreatywność kompozytorska. Obok pisania własnych oryginalnych utworów istotne miejsce w aktywności muzycznej pianisty zajmuje także opracowywanie transkrypcji m.in. utworów orkiestrowych i organowych na fortepian solo. W maju 2011 r., z okazji setnej rocznicy śmierci Mahlera na recitalu w Sayaka Hall w Osace miała miejsce premiera jego Parafrazy na temat Adagietta z V Symfonii Mahlera. W 2012 ukończył on swą Fantazję na temat Preludium Chorałowego Brahmsa op. 122 nr 2, utwór inspirowany tematem Preludium Chorałowego na organy, z ostatniego opusu niemieckiego kompozytora.

Wydana w 2013 r. debiutancka płyta Ignacego Lisieckiego Homage to Brahms zyskała pozytywny odbiór zarówno w Polsce jak i za granicą. Pisano i mówiono o niej m.in. w „Przekroju”, w „Rzeczpospolitej”, w „Polityce”, we „Wprost” oraz w Polskim Radio.

******

17 maja 2015 (niedziela), godz. 17.00, sala koncertowa Filharmonii

Koncert kameralny

» David Geringas - wiolonczela
» Ignacy Lisiecki - fortepian

Program:

» Johann Sebastian Bach - III Suita C-dur na wiolonczelę solo BWV 1009 Prélude
Alemande
Courante
Sarabande
Bourrée 1
Bourrée 2
Gigue


» Johannes Brahms - I Sonata skrzypcowa op. 78 (wersja na wiolonczelę i fortepian)
Vivace ma non troppo
Adagio
Allegro molto moderato


» Karol Szymanowski - Sonata skrzypcowa op. 9 (opr. na wiolonczelę Kazimierz Wiłkomirski)
Allegro moderato. Patetico
Andante tranquillo e dolce
Finale. Allegro molto, quasi presto


» Szymon Laks - Sonata wiolonczelowa
Allegro moderato ma deciso
Andante un poco grave
Presto - prestissimo


******

Bilety w cenie:
» bilet normalny 40 zł,
» bilet ulgowy 30 zł
» bilet na kartę melomana - 20 zł
do nabycia w kasie Filharmonii pon.-pt. w godz.10-18
oraz na dwie godziny przed koncertem.

R E K L A M A
Z D J Ę C I A
Olsztyn
Olsztyn
Olsztyn
UWAGA: W związku z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego z dniem 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2018/679 (RODO) informujemy, że wyłączyliśmy możliwość komentowania artykułów w serwisie Olsztyn24. Wszystkie dotychczasowe komentarze wraz z danymi osobowymi komentujących zostały usunięte. Osoby chcące wypowiedzieć się na prezentowane na naszych łamach tematy zapraszamy do komentowania na naszym profilu facebookowym oraz kanale YouTube.
Pracuj.pl
Olsztyn24